Még nem biztos a 3-as metró többlettámogatása
Tarlós István főpolgármestert valószínűleg napokig eksztázisban tartotta a hír, hogy az Európai Unió nemcsak hogy hajlandó a várt 137 milliárd forintos értékben támogatni a 3-as metró felújítását, hanem még 17 milliárd forinttal többet, 154 milliárd forintot is hajlandó elismerni.
Amikor megkerestük Tarlóst, hogy mikor várható a pénz, elmondta, hogy mivel a kormány korábban 137 milliárd forintban szabta meg azt az összeget, amekkora uniós forrást fel lehet használni a felújításhoz, a kormánynak döntenie kell a keret 154 milliárd forintra emeléséről.
Mivel azonban a metrós keret megemelése a teljes támogatási kereten belül történik majd, ha történik, a kormánynak várhatóan valahonnan, valamelyik fejlesztéstől el kell vennie, át kell csoportosítania ezt az összeget.
Hogy tisztábban lássunk, megkerestük a miniszterelnökségi sajtóirodát a következő kérdésekkel:
- mikor dönt az ügyben várhatóan a kormány?
- megemeli-e a felhasználható keretet 154 milliárd forintra?
- ha igen, akkor az nyilvánvalóan más, uniós forrásból finanszírozott fejlesztést érint (több mint 10 milliárd forint értékben), tehát melyik fejlesztés kárára csoportosítják át az összeget?
Kilenc napot vártunk a válaszra, ami nem érkezett meg. Ezért olvasóink fantáziájára bízzuk a választ:
A válaszokat köszönjük.
Frissítés:
Ha a kormány nem is válaszolt, választ kaptunk egy, a helyzetre rálátó forrásunktól. Eszerint a főváros mindig is 473 millió eurót kért a 3-as metróra, de ami a kérelem beadásakor 137 milliárd forintnak felelt meg, az most az árfolyam-ingadozás miatt 154 milliárd forint, azaz ennyit romlott a forint. A támogatási szerződést már forintban kötötte a főváros és a kormány, tehát az a plusz 17 milliárd válóban a kormány rendelkezésére áll e percben. Ám ennek elköltése most nem igényel kormánydöntést, mivel amikor a pénzt valóban egészében elköltik, 2-3 év múlva, várhatóan megint teljesen más lesz a forint-euró árfolyam. Lehet, hogy ennél kevesebb lesz, vagy ennél akár sokkal több. Ha több, a projekt lezárása után dönthet a kormány, hogy a fennmaradó pénzt is a 3-as metróra költi, vagy más, neki fontosabb fejlesztésre. Akkor lesz biztos a metró többlettámogatása.