A hulladékpiac totális államosításában gondolkozik az ITM

További Gazdaság cikkek
-
Kihúzták a milliókat érő számokat a hatos lottón
- Az Egyesült Államok beszállna a Paksi Atomerőműbe a Roszatom helyett
- Döntött a kormány, ez már csak ráadás volt a forintnak Donald Trump után
- Továbbra sincs telitalálat az ötös lottón, de 14-en így is milliomosok lettek
- A telefon- és internetszolgáltatások díjaiba is belenyúlhat a kormány
Ha meg akarjuk érteni az egyre súlyosbodó hulladékos problémáinkat és az erre kitalált új minisztériumi terveket, akkor érdemes röviden végigvenni, hogyan jutottunk idáig. Most ugyanis új, májusi előterjesztések szivárogtak ki az Innovációs és Technológiai Minisztériumból (ITM), amik alapján mintha semmit nem tanultunk volna az eddigi kudarcokból.
Már a rendszerváltás után előkerült nálunk is a hulladékos rendszerek kiindulópontja, a kiterjesztett gyártói felelősség. Ez leegyszerűsítve arról szól, hogy a gyártó felelős a terméke teljes életciklusáért, beleértve az újrahasznosítását is. Erre jött létre az 1995-ös termékdíj, de ez igazából csak egy adó volt egyes környezetterhelő termékekre, és Horn Gyuláék az ebből befolyt pénznek csak egy részét költötték környezetvédelemre.
Az uniós csatlakozásunkra azonban ezt úgy alakítottuk át, hogy
a környezetvédelemre beszedett pénz arra is menjen,
illetve piaci versennyel is próbáltuk leszorítani az árakat, mivel az újrahasznosítható hulladékoknak működő piacuk van. Itt egyébként a közismertebb hulladékkategóriákra, a lakossági és ipari csomagolási hulladékokra érdemes gondolni, nem a veszélyes hulladékokra vagy egyebekre. A 2003-as változtatással a termékdíj gyakorlatilag utólagos büntetéssé alakult át, amit azok fizettek, akik nem teljesítik az emlegetett gyártói felelősséggel kapcsolatos elvárásokat.
A kibocsátók létrehozhattak koordináló szervezeteket, amelyek a kibocsátók által fizetett termékdíj jellemzően feléért megszervezték az előírt hulladékmennyiségek begyűjtését és hasznosítását. A kibocsátó fizetett a koordináló szervezetnek piaci alapon, a koordináló szervezet fizetett a hulladékkezelőnek szintén, így az állam egyetlen forint hozzáadása nélkül teljesítette a hasznosítási kötelezettségeket.
Így a gyártók is érdekeltek voltak abban, hogy minél hatékonyabb legyen az újrahasznosítás. Ez jó eredményeket is hozott, az összegyűjtött mennyiség fokozatosan növekedett, miközben a díjak a koordinálók közti verseny hatására csökkentek. A magyar hulladékipar 2012-ig így is működött, hasonlóan, mint az európai országok többségében.
Akkor azonban egy 180 fokos fordulattal elkezdtük államosítani a szektort, teljesen nyíltan vállalva, hogy visszatérünk az 1990-es évek szemléletéhez, és a környezetvédelem címszava alatt inkább újra csak több költségvetési bevételt szeretnénk. Itt olvashat erről részletesen.
Tízmilliárdok mentek a kukába
A hulladékgazdálkodás tizenöt év alatt kiépített rendszerét egy év alatt lenullázta a kormány. Olcsó piaci szereplők helyett késve induló állami mamut, többszörösére nőtt díjak az új rendszerben, amiért már kitüntetéseket is osztottak.
Megemelték és kötelezővé tették újra a termékdíjat, megtiltották a cégeknek, hogy maguk hasznosítsák a hulladékukat, és a koordináló szervezeteket is felszámolták. Helyette egy nagy állami központ jött létre megszervezni hulladék gyűjtését és hasznosítását, az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség (OHÜ).
Ez botrányos színvonalon működött, de a fő célt elérte: az államhoz ömlött a pénz, hiszen egyből háromszor drágábban működött az egész iparág, mondjuk lényegesen rosszabb újrahasznosítási arányokkal. A bevételek és a kiadások szétváltak, a kormány azóta is évente dönt arról, hogy magukra a hulladékkezelési feladatokra mennyit szán.
Közben 2012-ben a közszolgáltatásnak számító lakossági szemétszállítást is államosítottuk, kirúgtuk a külföldieket, nonprofit önkormányzati cégeknek lett kötelező ezt végezniük. Csakhogy 2013-tól érkezett a rezsicsökkentés, azóta pedig a lakosság nem találkozhat a valódi árakkal.
A befagyasztott szemétszállítási díjak újabb különadók és folyamatosan növekvő költségek mellett viszont a csőd felé irányították a közszolgáltatókat, a vízközműveinkhez hasonlóan. Ehhez jött még, hogy az EU-s célok miatt 2015-től elkezdtek kiépülni a lakossági szelektív gyűjtési rendszerek, ami komoly extra feladatot hozott a közszolgáltatóknak.
Bajban van az ivóvízellátásunk
A hálózat öreg, a víziközműcégeink negyede év végre becsődölhet, előre feléltük a jövőt a rezsicsökkentéssel.
Az OHÜ-t az állam sem tarthatta sikertörténetnek, mert a vezetőitől megváltak, a szervezetet pedig 2014-ben meg is szüntették. De az állami elképzelés hasonló maradt, ezért 2016-tól létrejött egy új, nagy, a közszolgáltatást koordináló szervezet, a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. (NHKV).
Ez az új holdingcég eldöntötte, hogy melyik területen ki lehet közszolgáltató, és átvette a közszolgáltatóktól átvette a lakossági szemétdíjak beszedését. Aztán a nagy állami tervező visszaosztotta volna az önkormányzati közszolgáltatóknak a pénzt, kinek-kinek szükségletei szerint.
Az már elején se volt világos, hogy mit oldana meg a még nagyobb központosítás és rugalmatlanság, itt még Tarlós István is nyíltan kiakadt a megvalósítás célja és módja ellen is. Ettől még bevezettük, csak szó szerint katasztrofális eredménnyel: a kukaholding a legalapvetőbb feladatait is nehezen tudta ellátni, a szemétszállítás időszakos leállása kézzelfogható problémává vált.
A katasztrófavédelem a sarkára áll: szerdától elszállítják a szemetet
A honlapról fog kiderülni, hogy a 116 településre mikor, milyen sorrendben érkezik a kukásautó.
Az NHKV megjelenésével viszont elkerült a kukaholdingtól az ipari gyűjtés, amit nagyjából 750 cég végez nálunk egymással versenyezve. Ezek jellemzően magyar tulajdonú kkv-k, amik átlagosan kicsi, 4 százalékos nyereséggel működnek. Ők gyűjtik vissza az hasznosított hulladékok négyötödét, de értelemszerűen egyszerűbb helyzetben vannak, mint a rengeteg helyről kis mennyiséget gyűjtő közszolgáltatók. Az ipari gyűjtés először az agrárminisztériumnál landolt, aztán elvette tőlük az ITM 2018-ra.

Ez úgy zajlik, hogy egy éves kormányzati tervhez igazítva közbeszerzéseket írnak ki az egyes hulladékfajtákra. De itt is komoly csúszásokkal működik a rendszer, a 2019-es teljesítéseket idén még például nem sikerült teljesen kifizetni. Plusz ez a közbeszerzési terv és így a hasznosítási mennyiségek is leginkább attól függnek, hogy az az évi költségvetésből mennyit gondoltak erre a célra, ráadásul év közben is komolyan változhatnak. Ez extra bizonytalanságot visz a rendszerbe.
Most tehát úgy nézünk ki, hogy:
- A teljesen legatyásodott, nonprofit, de lokális monopólium közszolgáltatók végzik leegyszerűsítve a lakossági szemétgyűjtést. Őket kvázi hatóságként engedélyezi, koordinálja és fizeti az NHKV.
- A 750 piaci szereplő a vállalatoktól, egyéb szervezetektől gyűjti a hulladékot. Ők versenyeznek egymással, de az ITM közbeszerzéseiért.
Drága mulatság lett
A 2018 végi, átfogó ombudsmani jelentés is lényegében arra jutott, hogy a teljes hulladékgazdálkodásunkat sikerült az alapjaitól szétcsapni, a finanszírozástól a jogbiztonságon át az alapvető környezetvédelmi szempontokig rendszerszinten elfuserált szörnyeteget alkottunk.
Azt pedig nem igazán lehet tudni, hogy pontosan mennyibe kerül most az egész rendszer működtetése, mivel az NHKV beszámolói eddig nem feltétlenül tükrözték a valóságot. Azt lehet nagyjából tudni, hogy a szervezet árbevétele 80 milliárd forint körüli összeg, messze döntően a szemétdíjakból, ez pedig a rezsicsökkentés miatt nem is nagyon változhat. Az állam ettől még ad hoc módon gyakran megtolja pár tízmilliárddal őket, hogy ne omoljanak össze. (Azt érdemes észben tartani, hogy az OHÜ és az NHKV felállítására és nagyvonalú működtetésére eldobált tízmilliárdokból a teljes ipari gyűjtést több évig lehetett volna finanszírozni. )
Az ITM szerint a mostani közszolgáltatási rendszer amortizációval és egyebekkel együtt évi 130-140 milliárdba kerülhet, azaz évi 50 milliárdot jó eséllyel ki kell rá fizetni. A jövő évi költségvetésben el is különítettünk 50 milliárd forintot az NHKV majdani támogatására.
A minisztériumi előterjesztés meg is jegyzi, hogy
Az ágazat összesített pénzügyi és gazdasági mutatói azt tükrözik, hogy a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási rendszer átalakítása nem járt pozitív eredménnyel, ugyanis 2018-ban a közszolgáltatók és az NHKV .... összesített adatait figyelembe véve összesen 18,9 Mrd Ft veszteség keletkezett az ágazatban, míg az állami koordináció bevezetését megelőző 2015. évben a hulladékgazdálkodási közszolgáltatók veszteségének mértéke alig haladta meg az 1 Mrd Ft-ot.
A piaci szereplők kifizetése úgy megy, hogy termékdíjból az állam beszed több mint 85 milliárdot évente, majd a tényleges hulladékgyűjtést és feldolgozást megoldják kevesebb mint 15 milliárdból, nagyjából ennyire ír ki közbeszerzéseket az ITM. Az állam másik zsebébe tehát bőven ömlik a pénz.

Önmagában azzal nem szokott bajunk lenni, ha ugyanazt a feladatot sokkal drágábban, de rosszabbul oldjuk meg. A focitól a taxizáson át mondjuk a dohányipari húzásokig rengeteg területen vállalja ezt az áldozatot az ország, ha a nemzeti érdeknek mondott cél úgy kívánja. Itt pedig a már említett módon nyíltan is főként nagyobb költségvetési bevételt akart a kormány, nagyobb kézi irányítás mellett. Mindkettő sikerült is.
Annyi homokszem csúszott a gépezetbe, hogy valószínűleg nem ilyen szintű csődtömegnek gondolta a kormány se az OHÜ-t és az NHKV-t. Bár idővel kirúgták mind a két csapat teljes vezetését, a nyilvánosság előtt nagyon jó iránynak lett beállítva az átalakítás.
Balla György fideszes képviselő, a hulladékszállítási problémák áttekintésére alakult bizottság tagja másfél éve például elmondta, hogy rendszerszerű problémák biztosan nincsenek, megvédik a rezsicsökkentést, és nem engedik vissza versenyezni a „profitorientált külföldi vállalkozásokat”, amelyek idején „egekbe szöktek az árak, a profit nagy része pedig külföldre került”.
Szerinte egy lakásfelújításhoz hasonlóan
van olyan helyzet, ami csúnyának látszik,
ám ez a később bekövetkező szép állapot előfeltétele. Hozzátette, hogy ettől még persze lehet, hogy kell még pluszpénzt adni a közszolgáltatásnak, de biztos nem olyan nagyságrendűt, mint az akkori 26,4 milliárdos gyorssegély. Annyiban igaza is lett, hogy az ITM szerint évente tényleg a duplája lenne indokolt.
A várt szép állapotot viszont már soha nem láthatjuk meg, ugyanis közbeszólt az EU. Igazából már két éve közbeszólt a hulladékokról szóló irányelv szigorításával, de ez csak most kezdett sürgőssé válni. Ez ugyanis kimondja, hogy nem lehet sima adót csinálni a kiterjesztett gyártói felelősségből: a gyártónak kell viselni a pénzügyi költségeket a hulladékkezelésért, de csak az indokolt költségekért.
Ezzel viszont ugrott a nagy 2012-es ötlet: az egész mostani termékdíj. Hiszen itt miután beszedték ezt a pénzt, megszűnik a gyártó felelőssége. Nekünk ráadásul külön kellemetlen, hogy megemelték a kötelező újrahasznosítási arányokat is, és ezeknek meg is kell felelni jórészt 2023-tól.

Mit is szoktunk ilyenkor csinálni?
Kényes helyzetben találta magát a kormány. Az annyi bajt okozó rezsicsökkentés érinthetetlen, a választók nem fizethetik ki a szemétdíjban a hulladékkezelés költségeit. A közszolgáltatók már most is le vannak rongyolódva, és számos hulladékáramnál elég rosszak az újrahasznosítási kilátásaink is.
Egy darabig ezért úgy is tűnt, hogy most visszajön egy piacibb koordináció, és most már tényleg megy a levesbe a közbeszerzéses finanszírozás és a gigászi állami a pénznyelő, az NHKV is. 2019-ben ugyanis az EU-s szabályozáson felbátorodva a gyártók előálltak egy piacibb rendszer tervével, ahol az állam a kézi vezérlés helyett csak a célok kijelölésével és a működés ellenőrzésével foglalkozik.

Nyilván ebben elsőre a gyártók erős pozíciókat találtak ki maguknak a többi érintetthez képest, és nem is volt konszenzusos iparági javaslat, de az elmúlt 8 évhez képest a hatékonyság irányába fordította volna vissza a megfeneklett hulladékgazdálkodásunkat. Ezt elvileg sűrűn egyeztették az ITM-mel is, de év végére teljesen elhaltak a hírek ezzel kapcsolatban. A területért felelős ITM pedig sejtelmesen hallgatott.
Most egy kiszivárgott minisztériumi előterjesztésük alapján nem véletlenül, ők ugyanis másra jutottak. Egészen pontosan ugyanaz az ötletük, mint eddig:
még több, most már totális államosítás kell.
A terv fő része, hogy az eddig versenyző szeletét is államosítani kell hulladékpiacnak, és megszüntetni a versenyt. Megyékre vagy megyecsoportokra osztanák fel az országot, ahol rendre csak egy kiválasztott szereplő végezné monopóliumként a hulladékgazdálkodás legtöbb elemét a gyűjtéstől a hasznosítás előtti kezelésekig, értelemszerűen a közszolgáltatással együtt. A nagyjából 750 eddig versenyző iparági cég lényegében pedig mehet isten hírével.
A helyzetbe hozott cégeket – a trafikokhoz és a kaszinókhoz hasonlóan – koncessziók odaítélésével választaná ki az ITM minisztere. Első körben 15 éves koncessziókra lehetne pályázni, amik még az időtartam felével meghosszabbíthatók. De nem mindenkinek – akit ugyanis az állam „megbízható hulladékgazdálkodónak” minősít, azzal pályázat nélkül is rögtön szerződést köthetnének.
Ebben az előterjesztésben nem szerepel semmilyen részletesebb számítás (az Átlátszó kitette az ominózus előterjesztést, végig is olvashatja). Az az érvelés, hogy a piaci szereplőknél keletkezett némi profit, tehát ha a rezsicsökkentést muszáj tartani, akkor ennek elvételével lehet csökkenteni a közszolgáltatóknál keletkező veszteséget. Illetve még egy jelentős plusz bevételt terveznek még ide, de erről később lesz szó. Az új rendszerrel szerintük kilenc év alatt térülne meg az egész átalakítás.
A koncesszió tulajdonosa beszedhetné a rezsicsökkentett közszolgálati díjat, ezen felüli tevékenységeiért pedig hatósági árat szabna ki, amit a miniszter állapítana meg. Cserébe egy koncessziós díjat fizetne az államnak, aminek a minimumát szintén a miniszter jelölné meg.
Mintha az államosítás már eldőlt volna
„A Kormány programjának központi eleme a rezsicsökkentés vívmányainak megőrzése, amelyet a jelen előterjesztés támogat a hulladékgazdálkodás koncessziós rendszerű működtetése által. A Kormány részére 2019 decemberében előterjesztés készült a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási stratégia irányait meghatározó döntésekről (a Hulladékgazdálkodási Stratégiát megalapozó előterjesztés). A jelenlegi előterjesztés az előterjesztéshez kapcsolódó 3036/2019. Korm. határozatban foglalt feladat teljesítését szolgálja." Ehhez még nem árthat tudni, hogy 3000-es jelölésűek a titkos kormányhatározatok.
Annyit tettek csak hozzá, hogy az EU-s célszámok teljesüléséhez valószínűleg uniós pénzre és magántőkére is szükség lesz. Illetve hogy lehet, hogy kell majd valami kártérítést fizetni a kiebrudalt cégeknek. És az EU meggyőzésére is fel kell készülni, hogy elhiggyék, hogy környezetvédelmi célok indokolják a kisajátítást.
Mivel ehhez kizárólag állam által végezhető tevékenységgé kell minősíteni a hulladékgazdálkodás ezen részeit, így az önkormányzatok ez irányú feladatai megszűnnének. Ezzel párhuzamosan minden hulladékgazdálkodási eszközüket és ingatlanjukat át kellene adniuk az államnak.

Jönne a betétdíj is
Emellé egy másik ITM-es előterjesztés újra nekifutna a betétdíj bevezetésének, lényegében a korábbi terveknek megfelelően, csak nem feltétlenül olyan durva számokkal. Illetve elsőre az üvegek, fém és műanyag palackok tartoznának ide, második körben már a dobozos üdítők dobozai is, távlati tervként pedig a használt sütőolaj is.
Itt először is a gyártóknak kellene fizetniük „egy nagyobb összegű” csatlakozási díjat, majd évente hozzájárulási díjat. Ebből állna fel egy állami monopólium, a Nemzeti Elszámolóház, ami koordinálná az egészet.
Praktikusan úgy képzelték, hogy az ember a termékkel együtt kifizeti a visszaváltási díjat, de ezt utóbbit visszakapja, ha visszaviszi például a kólásdobozt. A kereskedőhöz kellene visszavinnie, aki egy high-tech automatával venné vissza tőlünk a dobozt. Ez leolvasná a termékre kötelezően rányomott visszaváltási kódot (digitális bélyeget), és a Nemzeti Elszámolóház nevében jóváírna nekünk a számlánkon vagy akár készpénzben is kiadná a betéti díjat.
A kereskedőknek kellene tárolni a hulladékot, amíg el nem viszi tőlük a közszolgáltató. Utóbbi pedig eladná vissza a gyártóknak, akiknek át kellene venniük ezeket a hulladékokat. A Nemzeti Elszámoló pedig esetleg felbérelhetne egy céget arra is, hogy tartsa rendben neki az automatákat.
A betétdíj mértékét nem is adták meg, csak annyit jeleztek, hogy szerintük évente 3 milliárd forintot hagyna a közszolgáltatóknál, de a technikai-pénzügyi részleteken még dolgoznak. Az előbbi, koncessziós előterjesztésben viszont 65-70 milliárd forinttal számoltak, ennyi maradna összesen koncesszió tulajdonosánál pluszban, ha ő adhatja el a visszagyűjtött és kezelt betétdíjas termékeket a gyártóknak.
Mindkét új szabályozással eléggé sietnének, ugyanis az előterjesztő ITM már 2022 nyarán szeretné bevezetni ezeket. Ahhoz viszont elég sürgősen meg kéne szavaznia őket az Országgyűlésnek részletszabályokkal együtt, hogy legyen idő felkészülni is a komoly változtatásokra.
(Borítókép: A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. Pusztazámori Regionális Hulladékkezelő Központja 2019. február 6-án. Fotó: MTI/Sóki Tamás)

Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Donald Trump emberének lefőhet a kávé, leidiótázták a nemzetbiztonsági tanácsadót
Bődületes szarvashibát követhetett el Mike Waltz.
március 25., 17:36
- Gazdaság
Varga Mihály váltott, új vezérigazgató a magyar tőzsde élén
Tóth Tibor május 1-től tölti be a pozíciót.
március 26., 09:23
- Gazdaság
Elárulták, kik tartoznak Orbán Viktor középosztályába
Most ellenőrizheti, hogy középosztálybelinek számít-e.
március 25., 15:44
- Mindeközben
Pásztor Erzsi: Embertelen ára van a minőségi ételeknek, de úgy vagyok vele, hogy 88 évesen már megveszem
2 órája
- Mindeközben
Nosztalgikus fotókkal köszöntötte testvéreit Király Linda a születésnapjuk alkalmával
5 órája
- Gazdaság
Az államtitkár szerint közel 900 élelmiszer ára csökkent az árrésstop bevezetése óta
Zsigó Róbert úgy véli, az áprilisi inflációs adatok igazolják majd az intézkedés bevezetését.
március 26., 09:42
- Gazdaság
Varga Mihály kemény üzenetet küldött, Orbán Viktortól is kért egy fontos dolgot
Ez a hét legfontosabb hazai gazdasági történése.
március 25., 14:00
- Gazdaság
Úgy néz ki, hogy 2024 a bankok éve volt Magyarországon
Magyarország hetedik legnagyobb bankja is történelmi évet zárt tavaly.
március 25., 18:23
- Címlapon
Olyan fegyverrendszert telepített Amerika, hogy a kínaiakban megállt az ütő
Egyesek szerint ezzel egyértelműen Kínát vették célba.
4 órája
- Gazdaság
Nagy Márton: Bővülhet az árrésstop alá tartozó termékek száma
A miniszter szerint az árrésstop a bejelentés után azonnal hat.
március 26., 10:55
- Mindeközben
Freddie a szépségről: Hiba a külcsínre építkezni, mert az el fog múlni, és mindig jönnek fiatalabbak, vonzóbbak
9 órája
- Címlapon
Donald Trump katonai erőt is alkalmazna Grönland megszerzéséért
Reagáltak az Egyesült Államok elnökének tervére.
54 perce
- Mindeközben
Ifj. Schobert Norbert gitárt ragadt és énekelni kezdte Elvis Presley egyik legismertebb dalát
11 órája
- Címlapon
Vlagyimir Putyin újabb háborúra készülhet: Európára is lecsaphat a Szovjetunió 2.0
Megvan az első három ország, amely Ukrajnát követheti a sorban.
2 órája
- Címlapon
Itt a fordulat az időjárásban: hózáporok vetnek véget a 20 fokos melegnek
A viharos széllökések sem kímélnek minket.
5 órája
- Gazdaság
Hűtlen kezelés miatt nyomoznak az MNB-alapítványok ügyében
Az Állami Számvevőszék feljelentése után ez a legfrissebb fejlemény.
március 25., 13:32
- Gazdaság
Spanyolország döntött: törvényi erővel csökkentenék az élelmiszer-pazarlást az országban
Megjelentek a részletek a jogszabályról.
március 24., 06:44
- Gazdaság
Kipukkadt a lufi, visszatért a korábbi lélektani határhoz a forint
Hétfő óta ingadozik a magyar fizetőeszköz.
március 26., 11:49
- Gazdaság
Pogátsa Zoltán az árrésstopról: Már az ókor óta tudjuk, hogy az állami beavatkozásnak több a kára, mint a haszna
A Levegő Munkacsoport szerint az árréstop alá eső termékek fogyasztását inkább korlátozni kellene.
március 26., 14:30
- Gazdaság
Orbán Viktor elárulta, hogy miért avatkoztak be az élelmiszeráraknál
Számokat is közzétett a miniszterelnök.
március 23., 11:47
- Mindeközben
Titokban összeházasodott Henry Kettner és párja, gyönyörű helyen keltek egybe a szerelmesek
13 órája
- Címlapon
Donald Trump megosztó tervéhez kéri Orbán Viktor segítségét Benjamin Netanjahu
A Times of Israel szerint több megállapodás is születhet.
3 órája
- Mindeközben
Ez az a videó, amit inkább nem akartunk látni: így bánnak a csomagjainkkal a reptereken
14 órája
- Gazdaság
A Jobbik törvénybe iktatná a készpénzes bérkifizetés jogát
A javaslat célja, hogy mérsékelje a bankok túlzott nyereségét is.
március 26., 21:51
- Gazdaság
Megjelent a rendelet a bankautomatákról, 200 milliós büntetést kaphat, aki megszegi
Nagy Márton üzent a döntés után.
március 25., 07:21
- Gazdaság
Újabb ingyenpénzre lehet jelentkezni vidéken
5–30 millió forintos támogatást igényelhetnek a kkv-k.
március 24., 14:03
- Gazdaság
Beavatkozott a kormány, itt a fordulat az élelmiszereknél
Az árrésstop hatására egyes termékek ára 60 százalékkal is csökkent.
március 24., 10:41
- Gazdaság
Érdemes sietni a tankolással, keddtől ismét jön a drágulás
A 95-ös benzin és a gázolaj ára is módosul.
március 24., 13:23
- Gazdaság
Bedurrant a forint bicepsze, erősen kezdte a hetet a magyar fizetőeszköz
Maradt a múlt héten tapasztalt szint.
március 24., 07:21
- Címlapon
A tűzfalak rengetegjét csak Pataki Ági arcképe törte meg
A Belváros sokat látott városkapuja, a Kálvin tér története.
3 órája
- Gazdaság
Ítéletet mondanak Magyarországról, a háttérben most már Varga Mihály mozgatja a szálakat
Történelmi pillanat következik.
március 25., 06:09
- Gazdaság
Magyar Péter csapdát állított magának, Orbán Viktor pedig most kér egy kávét
Nem véletlen, hogy a kérdéseket nem valódi referendum keretében tették fel.
március 24., 15:35
- Gazdaság
Orbán Viktor olyat tett Donald Trumppal, amit előtte még senki
Meg is lett a jutalma.
március 25., 06:20