Nem volt elég mozdonyvezető, nem tudtak elindulni az elővárosi vonatok
További Belföld cikkek
Több száz utas csak fél órás késéssel tudott elérni úti céljához amiatt, mert egyetlen nap alatt négy elővárosi vonatot sem tudott elindítani a MÁV. A Közlekedő Tömeg Egyesület (KTE) szerint azért, mert nem volt rájuk mozdonyvezető. A hvg.hu írt még szerda este arról, hogy ez a négy vonat nem indult el:
- 3046 sz. G80-as gyorsított személyvonat, 19:05 Budapest-Keleti – 19:35 Pécel
- 3238 sz. S80-as személyvonat, 21:05 Budapest-Keleti – 21:35 Pécel
- 3021 sz. G80-as gyorsított személyvonat, 20:23 Pécel – 20:55 Budapest-Keleti
- 3041 sz. S80-as személyvonat, 22:23 Pécel – 22:55 Budapest-Keleti
Az egyesület szerint a szerdai nem elszigetelt eset, rendszeresek a személyzethiány miatti járatkimaradások. Mint emlékeztettek, a MÁV szóvivője nemrég azt közölte, hogy augusztusban 30 olyan vonat volt, amely személyzethiány miatt nem tudott elindulni. A MÁV szerint ez csak a járatok töredéke, és bár folyamatosan keresnek vasutasokat, úgy látják, nincs baj a szolgáltatással.
A MÁV kommunikációs igazgatóságának szeptember 11-én közleményében azt is állította, hogy a társaságnál "nem beszélhetünk munkaerőhiányról". Mi is írtunk arról ezzel szemben, milyen hatalmas a munkaerő-probléma a MÁV-nál, és hogy nemcsak mozdonyvezetőkből, hanem jegyvizsgálókból és pénztárosokból is jelentős hiány van. Fónagy János miniszterhelyettes szeptember eleji, írásbeli válaszából az derül ki, hogy ezer embert bármikor fel tudna venni a MÁV – a létszámhiány 2,5 százalékos a társaságnál. A Vasutasok Szakszervezete szerint ennél is rosszabb a helyzet: ők úgy látják, hogy a MÁV Zrt.-nél 658, a MÁV-csoportnál pedig összesen csaknem 1500 dolgozó hiányzik.
Mozdonyvezetőkből nincs hiány a MÁV-nál. A mozdonyvezetők bérezése a társaságon belül kifejezetten jó, 650 ezer forintos bruttó az átlag bérük, de van, akinél eléri az egymilliót is havonta. Amikor valamilyen munkaerőhiányról beszélünk, soha sem mozdonyvezetőt keresünk
– mondta mindezzel szemben az Indexnek Loppert Dániel. A MÁV Zrt. kommunikációs igazgatója szerint az az állítás, hogy 1500 pozíció betöltetlen lenne, teljesen fals, ráadásul az előző évhez képest még csökent is a hiány. Tavaly 1180 betöltetlen pozíció volt, ez most lecsökkent 1060-ra, ez a teljes céget nézve körülbelül 2,5%-os a munkaerőhiány, ami európai viszonylatban sem kiemelkedő. Ennek megoldása munkaszervezési feladat, többletmunkával kezelhető, fogalmazott.
Loppert szerint a tegnapi esetben rossz munkaszervezés történt, van elegendő mozdonyvezető, de rosszul készült a beosztásuk, nyilván ennek a személyi felelősségre vonása meg fog történni.