Megszégyenítették a német zenekart az angol határon

2023.04.13. 07:40
A brexit utáni munkavállalási problémák az Egyesült Királyságban a zenei szakmát is kiemelten sújtják. A Trigger Cut nevű német zenekar hétállomásos koncertkörútját volt kénytelen lemondani, mert a határőrök Calais-nál visszafordították őket. A közelmúltban egyre gyakoribbak a hasonló esetek, a szakemberek pedig aggódnak, hogy ez hosszú távon miként károsíthatja Anglia és az EU országainak zeneiparát.

A Trigger Cut nevű német punkzenekart 2023. április 6-án fordították vissza a francia–angol határról. A trió Stuttgartból indult, majd Calais-nál egy kiemelt vizsgálat után nem engedték a határőrök, hogy a csapat az Egyesült Királyság területére lépjen.

340074199 619744323010785 8176632073568224603 n
Fotó: Trigger Cut

Több hónapnyi tervezés, 1750 kilométernyi vezetés Calais-ba, majd vissza Stuttgartba, buszbérlés, a magas vámköltségek, kompjegy… mind a semmiért. Lelkileg most egy feneketlen, sötét gödörben vagyunk, ez egy rémálom

– írta Facebook-bejegyzésében a zenekar gitárosa, Ralph Schaarschmidt.

A klubok sem tudják

Arról is mesélt a posztban, hogy minden szükséges okiratuk megvolt a határátlépéshez, viszont a hatóságok egy úgynevezett „szponzorációs igazolást” is kértek tőlük, amiről nem csak ők nem tudták, hogy szükséges, hanem a hét koncerthelyszín – ahol felléptek volna – szervezői sem hallottak még erről. Ez volt a második próbálkozásuk egy koncertkörútra az Egyesült Királyságban, az első alkalmat a Covid-korlátozások hiúsították meg. Mindkét eset súlyos veszteséget okozott a bandának, így egy darabig nem fognak újból próbálkozni. 

Ian Smith, a Carry On Touring társalapítója arra törekedett az elmúlt időszakban, hogy az EU és az Egyesült Királyság zenekarainak egyaránt segítsen a másik területen való koncertezésben. A The Guardiannek arról beszélt, hogy minden hónapra jutnak hasonló történetek, mert

a Brexit óta megváltozott szabályozás „átláthatatlan és zavaros”.

Smith kapcsolatba lépett a zenekarral az eset miatt, akiktől megtudta, hogy az úgynevezett PPE-szabályozás szerint akartak belépni az Egyesült Királyságba, vagyis az „engedélyezett, fizetett kötelezettségvállalás” alapján. Ennek értelmében az adott zenekar engedélyt kap, hogy egy hónapig az országban turnézzon, amennyiben fel tud mutatni hivatalos felkérést azoktól a kluboktól, amelyekben játszani fog. Emellett bizonyítaniuk kell, hogy megfelelő anyagi háttérrel rendelkeznek, hogy a turnét végigcsinálják,

illetve utána önerőből el tudják majd hagyni az országot.

Ezzel szemben a „szponzorációs igazolás”, amelyet a határon kértek a zenekartól, jóval biztonságosabb forma, ami kilencvennapos ott-tartózkodást engedélyez, de lényegesen több papírmunkával is jár a beszerzése.

A Carry On Touring társalapítójának elmondása szerint azon túl, hogy a beutazással kapcsolatos kormányzati útmutatók nem teljesen világosak még angolul sem, más nyelven el sem érhetők. Smith szerint fontos volna a helyi klubok és koncertszervezők komolyabb felvilágosítása a témában, mert a brexit óta megváltozott szabályozások teljesen átalakították a rendszert, és ezzel sokan csak akkor szembesülnek, mikor egy-egy zenekar fennakad a határon. Ezenfelül súlyos problémának érzi azt is, hogy „a határőrök saját belátásuk szerint bárkit visszafordíthatnak a határról, akit csak akarnak, jogorvoslatra pedig nincs lehetőség”.

Fordítva sem könnyebb

A probléma nem új keletű és nem is egyirányú. Ahogy korábban már írtunk róla, a brit zenekarok sincsenek sokkal jobb helyzetben. Nekik az uniós szabályozásokkal kell megvívniuk a saját harcaikat, ha a kontinensen szeretnének zenélni, és az amerikai fellépési lehetőségeik is nehezedtek az elmúlt időszakban. A folyamatos kormányzati ígéretek ellenére a szakemberek továbbra sem bizakodók a témában.

A kormányzat folyton arról beszél, hogy a zene az Egyesült Királyság egyik legerősebb exportcikke, közben pedig a jövő művészeinek esélyeit lehetetlenítik el

– mesélte Smith.

A Trigger Cut zenekar gitárosának Facebook-posztja alatt az együttérző kommentelőkön túl hasonló cipőben járó zenészkollégák is megosztották saját tapasztalataikat. Volt, aki arról beszélt, hogy ha a kormányzat nem támogatja a nemzetközi előadókat, akkor mindenki engedje el a szigetországi koncerteket, hátha a nyomás kivált valamilyen látható hatást.

Mások arról osztottak meg tapasztalatokat, hogy milyen trükkökkel lehet megkerülni a szokványos határátlépési procedúrát, és eljutni különféle vízumköteles helyekre „hamis név alatt, hamis turnékönyvvel, amiben azt állítják, hogy csupán felvételt készíteni mennek (vagyis pénzt költeni), nem pedig fellépni (vagyis pénzt keresni)”.

A The Guardian megkereste a kormányzatot is, hogy beszéljenek az eset körülményeiről. A kormányszóvivőtől ezt a választ kapták:

A zenészek és előadóművészek az Egyesült Királyság kultúrájának megbecsült és fontos részét képezik, ahogy az ország is vonzza a világklasszis előadóművészeket és zenészeket a bolygó minden szegletéből. Ezért is kínálunk külön bevándorlási lehetőséget a kreatív munkavállalók számára. Minden vízumkérelmet a bevándorlási szabályoknak megfelelően, az egyéni érdemek alapján gondosan mérlegelünk. A kérelmezési folyamatot úgy alakítottuk ki, hogy minden vízumkérelemről a legpontosabb információk alapján lehessen döntést hozni, és az minden kérelmező számára méltányos legyen.

Arról, hogy a Trigger Cut turnéja miért nem felel meg a fentieknek, miért tartóztatták fel őket a határon, miért indítottak ellenük kiemelt vizsgálatot, és miért fordították vissza őket, a szóvivő nem volt hajlandó nyilatkozni.