Ilyen lesz az ember nélküli világ

20210311- STA4464
2021.03.21. 15:05
Az Azután egy történetvezérelt kampányjáték. Hogy ez mit jelent pontosan a gyakorlatban, miért jó vagy nem jó, illetve hogy mikor érdemes játszani, azt most szépen sorra vesszük.

Az Azután egy olyan társas, ami a történetével képes magába szippantani a játékosokat.

Azért nem kell megijedni, a doboz nem hallat padlásról dobogó hangot, és aki hatost dob, nem kerül át Jumanjiba. Csupán egy olyan kalandkönyvvel rendelkező játékról van szó, aminek alapvilága izgalmas, rejtélyekkel teli, és képes legalább annyira kizárni a valóságot, mintha az ember leülne egy számítógépes játék elé. Valljuk be, ez elég nagy szó az olyan grafikával megáldott játékok korában, mint a Cyberpunk 2077.

Az emberek rejtélyes módon eltűntek. Az összes ember. Az egész világról. Nem maradt utánuk más, csak az épületek, járművek, tárgyak. Az állatok szépen lassan újra birtokukba veszik az apokaliptikus hangulatú világot. Rágcsálók tömörülnek kolóniákba, próbálnak túlélni, más rágcsálókkal hadakoznak, vagy szövetséget kötnek, menekülnek a ragadozóktól. Hatalmas a fejetlenség, hiszen azáltal, hogy az egész világot uraló főemlős egyik pillanatról a másikra semmivé lett, a hatalmi viszonyok újraleosztása zajlik.

Ebbe a szituációba csöppen az az egy, kettő, három vagy négy játékos, aki úgy dönt, hogy megpróbál a történések végére járni, túlélni és életben tartani, sőt megerősíteni kolóniáját. Ha valaki először találkozik kalandjátékkal, készüljön fel arra, hogy a doboz kibontása nagy meglepetésekkel szolgál. Több különbözőféle és méretű kártyapakli, izgalmasan megformált figurák, kartoncsótányok, jelölők, egy füzet, kockák és száz másik dolog ömlik ki a hős rágcsálók dobozából.

Ám az Azután sem igényel mást, mint a többi társas: egy-két óra koncentrációt, amíg dolgos kisegér módjára mindenki átrágja magát a szabálykönyvön. Ehhez nagy segítséget nyújthat pár szabálymagyarázó videó, amire az Azután esetében két okból is szükség van. Az egyik a rengeteg alkatrész megismerése, a másik pedig, hogy mivel a készítők a szabályok egyes részeit lazábbra tervezték, van, ahol plusz utánajárást kíván az alapok teljes megértése, de megéri.

Ez remek választás lehet az azonos háztartásban élőknek, akár hasonló korú kamasz testvéreknek vagy gyakran összejáró barátoknak, mivel az Azután kampányjáték. Azaz több kalandból áll, egy alkalom során pedig csak pár kaland végigjátszására jut idő. Így ezt a játékot hetekig vagy akár hónapokig is lehet játszani, míg az összes karakter eléri a célját.

Nem elhanyagolható tény az sem, hogy kalandokként lehet változtatni a játékosok számát, így ha valaki lemondja a társas estet, vagy egy testvér bevágja a durcát, akkor sem kell lemondani a játékról.

A történet szépen fokozatosan árul el egyre többet a világról, viszont fontos megjegyezni, hogy két okból is tanácsos betartani az ajánlott korhatárt.

  • Az egyik, hogy tényleg sok dologra kell figyelni, amíg a játékmenet rutinná alakul.
  • A másik, hogy a történetben vannak kifejezetten meredek elemek, ami egy kisebb gyermek esetében, főleg ha az nagyon empatikus, és könnyen beleéli magát a karakterek helyzetébe, félelmetes is lehet.

A játéknak van humora is, nem sok ugyan, de ami miatt felnőtt és fiatal könnyen el tud merülni a világában.

A sztori izgalmas, az ellenfeleket pedig nehéz legyőzni ahhoz, hogy kihívás legyen túljutni egy-egy kalandon. Rivalizáló kamasz testvéreknek azért lehet tökéletes választás, mert kooperatív játék révén közösen kell legyőzni az ellenfeleket, így egy-két órára el lehet felejteni, ki kapta a nagyobb kekszet délután, vagy kinek jutott több idő a tévé előtt.

Ami talán az egyik legfontosabb szabály az egész társasban, hogy mindig pontosan azt kell csinálni, amit a kalandkönyv ír. Ha nem írja, hogy tovább kell olvasni vagy lapozni, akkor azt tilos, persze csak ha nem akarjuk elrontani az élményt. Viszont e főszabály betartásával máris nem lesz bonyolult a játékmenet, hiszen mindig a soron következő utasítást kell végrehajtani.

Egy sikeres kaland végén a kalandkönyv jutalmakat ad, amiből fejleszthetjük a kolónia védelmét, elraktározhatjuk az élelmet, vagy megjavíthatjuk a kalandok során összegyűjtött törött tárgyakat. Minden kalandban minden döntésnek következménye lesz később. A nyomok felfejtésével pedig információt csepegtet a könyv, amitől közelebb kerülhetünk a nagy rejtélyhez: mi történt az emberiséggel? Persze végig lehet vinni a történetet amúgy is, de a játék jutalmazza azokat, akik nemcsak végigszaladnak a kalandokon, hanem el is merülnek az Azután apokaliptikus világában.

A játék magyar nyelven a Gémklub gondozásában jelent meg.

  • Játékidő: 60–120
  • Játékosok száma: 2–4 fő
  • Ajánlott életkor: 14+

(Borítókép: Sóki Tamás / Index)