Ha tudjuk, hogy nem biztonságos, nem autóztunk volna mi is a hídon

000 18D3Y4
2018.08.15. 18:01

Nagy erőkkel keresik a leomlott genovai híd felelőseit Olaszországban.

  • A főügyész nem tud semmit, szerinte nem érkezett panasz, különben az ügyészség sem használta volna a hidat.
  • A közlekedési miniszter szerint azonban 20 millió eurós biztonsági fejlesztéseket terveztek a ídon.
  • Az Öt Csillag Mozgalom a híd fenntartóira mutogat, pedig korábban pazarlásnak nevezték az olasz hidak felújításának ötletét.
  • A fenntartó Autostrade nem ért semmit, szerinte a vizsgálatok mindeddig megnyugtató eredményeket mutattak.
  • A ugyanakkor a Daily Mail közzétett egy olyan fotót, ami alapkán már hetekkel ezelőtt is ramaty állapotban volt a leomlott genovai híd.

A hídomlás halálos áldozatainak száma szerdán negyvenkettőre nőtt, de a helyszínen még mindig folyik az eltűntek keresése, írja az MTI. 

Francesco Cozzi genovai főügyész szerdán azt mondta, nem tudja, hogy terhel-e bárkit törvényes felelősség a tragédia miatt, de abban biztos, hogy nem véletlen baleset történt. Szerinte a híddal kapcsolatban senki sem tett panaszt az elmúlt években, de a folyamatban lévő nyomozás a híddal kapcsolatos korábbi dokumentációkra is kiterjed.

ha az ügyészségnek tudomása lett volna a híd biztonságát illetően felmerülő bárminemű kételyről, munkatársai nem autóztak volna keresztül rajta havi húsz alkalommal maguk is 

– mondta Cozzi.

Danilo Toninelli olasz közlekedési miniszter ugyanakkor azt mondta, hogy már folyamatban volt egy 20 millió eurós (6,5 milliárd forint) pályázati kiírás arra, hogy jelentős biztonsági fejlesztéseket végezzenek a hídon. Toninelli emiatt:

  • a híd fenntartóinak lemondását követelte,
  • kezdeményezte, hogy a közútkezelőt fosszák meg koncessziós jogától,
  • 150 millió euróig (48,69 milliárd forint) büntesség meg őket, valamint
  • kötelezné az üzemeltetőt a híd újjáépítési költségeinek fedezésére. 

A közlekedési miniszter a korábbi olasz kormányzatokat is megvádolta, mert azok szerint politikai hozzájárulásért cserébe szemet hunytak az autópályák biztonsága felett.

Luigi Di Maio, az Öt Csillag Mozgalom (M5S) nevű kormánypárt vezetője ugyancsak az ASPI-t tette felelőssé a tragédia miatt, Matteo Salvini olasz belügyminiszter pedig az EU Olaszországra kirótt megszorításait is hibáztatta a tragédiáért. Ugyanakkor az olasz állami rádió jelentése szerint az M5S képviselői 2013-ban még azt mondták egy nagyszabású és költséges infrastruktúra-ellenőrzési programról, 

hogy pazarlás, majd a tragédia után az összes erre vonatkozó bejegyzésüket törölték a párt weboldaláról.

Az Atlantia infrastruktúra-fejlesztő csoport tagjaként működő Autostrade (ASPI) szerdán kiadott nyilatkozatában azt írta:  rendszeres és mindenre kiterjedő, alapos vizsgálatokat folytatott a híd szerkezeti állapotának ellenőrzésére,  amelyek mindeddig megnyugtató eredménnyel szolgáltak.

Továbbá a híd karbantartási programját a rendszeres ellenőrzések alapján határozták meg, és ezt a közlekedési minisztérium is jóváhagyta.  A vállalat összehívta az igazgatósági tanács rendkívüli ülését, a testület várhatóan a jövő héten ül össze.

 42-re nőtt a halálos áldozatok száma

A hídomlás halálos áldozatainak száma szerdán negyvenkettőre nőtt, de a helyszínen még mindig folyik az eltűntek keresése. Ferenc pápa a római Szent Péter téren összegyűlt több ezer hívővel együtt imádkozott a tragédia áldozataiért és hozzátartozóikért. 

A tragédia az A10-es autópálya Morandi nevű hídjával történt, a francia határ közelében van. Az áldozatok között két román, két albán és négy francia állampolgár is van, három gyermek is életét vesztette. 

Olaszország nemzeti gyászt készül bevezetni az áldozatok emlékére.

(Borítókép: Federico Scoppa / AFP)

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport