A koronavírus megváltoztatta a vásárlói szokásokat, csak a fiatalokra számíthatnak a legnagyobb vesztesek

2021.02.28. 07:07

A koronavírus hatására megváltoztak a vásárlói szokások, illetve módosult a fogyasztói kosár összetétele is – állapította meg egy friss kutatás, amelyet Garai-Fodor Mónika, az Óbudai Egyetem Keleti Károly Gazdasági Karának dékánja és Csiszárik-Kocsir Ágnes, a kar kutatási dékánhelyettese végzett.

Arra a megállapításra jutottak, hogy a vírushelyzet legnagyobb vesztese a szolgáltatási szektor. Nem volt olyan szolgáltatástípus, amelynél ne tapasztaltak volna visszaesést.

Legnagyobb mértékben a nagyobb ruházati üzletek, a kisebb élelmiszerboltok, valamint a nagy bevásárlóközpontok és az éttermek látogatottsága esett vissza a járvány hatására.

A kutatás eredményei szerint a megkérdezettek fogyasztói kosarában a tartós élelmiszerek és az egészségmegőrző készítmények aránya nőtt a legnagyobb mértékben a koronavírus-járvány hatására.

Az egyes generációk vásárlási aktivitása jelentősen különbözik a kutatók szerint. A legerősebb fogyasztói aktivitást a Z generáció mutatta a járvány idején, a 18–25 év közöttiek tagjaiból került ki a nagy bevásárlóközpontok, a kisebb élelmiszerüzletek és főként az éttermek látogatóinak többsége a vírushelyzet idején. A ruházati és tartós fogyasztási cikkek, valamint a művelődés és szórakozás kategóriájában az Y generáció tagjai (26–35 év) képviselték a legnagyobb fogyasztói bázist. A gyógyszereknél az idősebb, 56–65 év közötti válaszadók fogyasztása volt mintaátlagot meghaladó mértékű.

Az eredmények alapján a szolgáltatási szektor legfőbb vásárlói köre az X generáció (36–45 év) lett a járvány idején. Ezen korcsoport tagjai mutatták a legnagyobb vásárlóerőt a szépészeti szolgáltatások, utazási irodák, biztosító társaságok, cukrászdák és műszaki üzletek esetében is. A kutatók 6804 kérdőívet dolgoztak fel, a felmérés online módon zajlott.