Sokkal többe került a migránsellenes harc, mint a kormány állította

DSC 8178
2016.10.05. 15:23
8,6 milliárdos kvótakampányt emleget a kormány, pedig a migrációellenes kommunikációs harcára költött összeg eléri minimum a 14 milliárdot. És még mindig vannak fehér foltok.

Nem sajnálja a milliárdokat a kormány a migránsellenes harcához. A kvótanépszavazás előtt folyamatos volt a vita, hogy mennyit költ a kormány a kampányra. Rogán Antal végig azt mondta, hogy majd a szavazás után összesítik az adatokat, és ezután közlik a pontos összeget.

Kedden azután az Indexnek el is küldték, hogy „a népszavazással kapcsolatos tájékoztató kampányokra és politikai hirdetésekre” 7 milliárd 493 millió forintot költött, a népszavazással kapcsolatos tájékoztató levelek és a háztartásokba eljuttatott kiadványok pedig bruttó 1 111 250 ezer forintba kerültek.

A kormány közlése szerint tehát a kampány bruttó 8,604 milliárdba került. Ehhez azonban a kormány nem számolta hozzá azokat a költéseket, amelyeket a népszavazási kampányt megelőzően fizetett ki. Ezek hivatalosan nem is kapcsolódnak a referendumhoz, hiszen a „migrációval összefüggő kommunikációs feladatok" ellátására fizették ki. Ugyanakkor nem kétséges, hogy például az „Üzenjünk Brüsszelnek...” plakátkampány a népszavazás felvezetése volt.

Orbán Viktor idén februárban jelentette be, hogy népszavazást kezdeményez a kormány a kvótáról. A migrációról szóló „tájékoztatás”, vagyis a menekültek elleni kormányzati kampány ugyanakkor már tavaly júniusban elkezdődött.

Összegyűjtöttük, hogy a kormány tavaly nyár óta mennyi pénzt szánt csak a migránsok elleni kampányra. A felsorolásban a korábbi sajtóhírekre, kormányzati nyilatkozatokra támaszkodtunk, illetve azokra a közlésekre, amelyet a kormány például Harangozó Tamás MSZP-s képviselő közérdekű adatigénylésére kiadott. 

Bruttó összegeket tüntettünk fel mindenhol, hiszen a kormánynak ennyit kell valóságosan kifizetnie. (Az áfabevételek egy része persze később visszafolyhat majd a költségvetésbe.)

  • 960 millió a migrációról szóló nemzeti konzultáció lebonyolítására – 2015. május
  • 381 millió a „Ha Magyarországra jössz...” kampányra – 2015. június
  • 381 millió az „Emberek döntöttek” kampányra – 2015. szeptember
  • 1,016 milliárd forint a külföldi (afganisztáni, szíriai) plakátokra – 2015 ősze
  • 1,524 milliárd forintos keretszerződés a „migrációval összefüggő kommunikációs feladatok ellátására” – a 2015. novembertől 2016. február végéig terjedő időszakra
  • 3,916 milliárd a „migrációval összefüggő kommunikációs feladatok ellátására” – 2016. márciustól augusztusig, keretszerződés
  • 1,016 milliárd forint a fenti keretszerződést kibővítve, meghosszabbítva augusztus végéig. 

Ha jól értelmezzük, a fenti összegeket különítette el és költötte el a kormány a hivatalos kampány kezdete előtt.

Ez összesen 9,149 milliárd forint 2016 augusztusáig.

És csak ezután indult be a népszavazási kampány hivatalosan. A Miniszterelnöki Kabinetiroda az MSZP-s Harangozó Tamás adatigénylésére azt írta szeptember 21-én, hogy két szerződést kötött augusztusban a kormányzati kommunikációs feladatok elvégzésére a Csetényi Csaba (Rogán Antal szomszédja) tulajdonában lévő Network 360 Reklámügynökség és Affiliate Networkkel:

  • 2016. augusztus 1-i kezdődátummal bruttó 2,4 milliárd forintért (kormányzati intézkedések tájékoztató és információs kampányaihoz),
  • 2016. augusztus 19-i kezdődátummal bruttó 2,54 milliárd forintért (a népszavazásra vonatkozó kormányzati kommunikációs kampány megvalósításával kapcsolatos feladatok).

Ez tehát majdnem 5 milliárd forint (4,94 milliárd).

A kormány az Indexnek kedden küldött válaszában egy eddig még sehol nem szereplő összeget, 8,6 milliárdot írt arra a kérdésre, hogy mennyibe került összesen a „Tudta?” és a Ne kockáztassunk! kampány. Ebből 1,2 milliárd ment a levelekre, 7,4 milliárd a kampányra és a hirdetésekre.

Az egyelőre nem világos, hogy a korábbi keretszerződésekből melyik költéseket számolta hozzá a kormány ehhez a 8,6 milliárdhoz, esetleg kötött-e új, eddig a nyilvánosságra ismeretlen szerződéseket. Erről szóló kérdéseinket feltettük Rogán Antal minisztériumának.

(Frissítés: megérkezett a tárca válasza, eszerint "az említett két szerződés beleértendő ebbe az összegbe".)

Harangozó keresi a hiányzó 2,5 milliárdot

Az MSZP-s Harangozó Tamás arra gyanakszik, hogy a kormány az utolsó pillanatban újabb szerződéseket kötött. A szocialista képviselő a közleményében azt írta: Rogán Antal minisztériuma a szeptember 21-én megválaszolt adatigénylésében azt írta, hogy „a kampány összköltsége mintegy 6,5 milliárd forint”. A kérdésünk egyszerű: hol a hiányzó több mint 2,5 milliárd forint? Szeptember 21. és október 2. között az eredménytelenségtől tartva még kiszórtak az ablakon több mint 2,5 milliárd forintot?” – tette fel a kérdést Harangozó.

Az eddig nyilvánosságra került adatok alapján azonban vonhatunk egy mérleget. A kampány előtt 9,1 milliárdot, a kampányban pedig szerződéssel igazolhatóan 4,9 milliárdot szánt a kormány a migránsellenes kommunikációjára.

Ez 14 milliárd forint, amelyet 2015 tavaszától elköltött a kormány a bevándorlást érintő kommunikációjára.

És ebben nincs benne az a nagyjából 4,5 milliárd forint, amit a népszavazás technikai lebonyolítására kellett költeni (szavazólapok, szavazatszámlálók díjazása stb.).

FRISSÍTÉS!

A Kormányzati Tájékoztatási Központ cikkünk megjelenése után így reagált a megjelent összegekre:

"A népszavazással kapcsolatban megjelent társadalmi célú reklámok és politikai hirdetések összköltsége nettó 5,9 milliárd forint. Azért indokolt a nettó összegek használata, mivel az Áfa visszakerül a költségvetésbe. Ehhez hozzáadódik a tájékoztató kiadványok és a postai levelek 875 millió forintos költsége. Ez minden, a népszavazás kezdeményezése után megvalósult kommunikációs kampány költségeit magában foglalja.

Erős túlzásnak tartjuk, ha a 2015-ös kiadásokat a népszavazás költségvetéséhez sorolják, mivel a kormány 2016-ban kezdeményezte a referendumot."