Újdonsült hajóskapitány férjével hajóra szállt, és tizenhét hónapon keresztül utazott. Hosszú nászút ez egy fiatal lánynak, ám Mary Ann hasznosan töltötte az időt: navigációt tanult párjától, ami később életmentőnek bizonyult.
Ágynak esett a kapitány
1856 júliusában a házaspár ismét hajóra szállt, mivel Patten kapitány váratlan megbízást kapott, ám nem akarta ifjú feleségét otthon hagyni, így különleges engedélyt kaptak, hogy a nő is a hajón utazhasson. A teherhajó, a Neptune’s Car, július 1-jén indult New Yorkból San Franciscóba, ez az út akkor hozzávetőleg négy hónapot jelentett a vízen. Mary Ann ekkor tizenkilenc éves volt, és várandós első gyermekével.

A vikingek és a feltehetően magyar származású férfi már Kolumbusz előtt 500 évvel partra léphetett az amerikai kontinensen.
Tovább olvasom
Szokták mondani, hogy a baj csőstül jön, és erre a fiatal lány esete is jó példa. Patten kapitány nyolc éjjelen és nyolc nappalon keresztül a fedélzeten tartózkodott, hogy ellássa kötelességét, ám rettentően kimerült, és épp akkor lett rosszul, amikor a hajó az út legveszélyesebb szakaszához ért. A kapitánynak magas láza volt, amely átmeneti vakságot és süketséget is okozott, így még ha lett is volna ereje, akkor sem tudta volna irányítani a hajót.
A tinédzser lányból lett kapitány
A logikus lépés az lett volna, hogy az első tiszt vegye át a feladatait, ám őt előzőleg a kapitány bezáratta, mert hanyagul végezte a feladatait. Amikor azonban a kapitány betegségének híre a férfi fülébe jutott, a legénységet Mary Ann ellen hangolta. Ám a fiatal nő, tudván, hogy az első tiszt miben mesterkedik, összehívta a matrózokat a fedélzeten, és elmagyarázta nekik a helyzetet, valamint arra kérte őket, hogy bízzanak benne és a másodtisztben.
A csapatnyi férfi végül egy olyan nő kezébe helyezte a sorsát, aki bár autodidakta módon tanult navigációt, soha nem próbálta a gyakorlatban, így ő lett az első amerikai nő, aki kereskedelmi hajót kormányozott.
Mary Ann minden bátorságát összeszedte, és úgy döntött, hogy történjék bármi, ő bizony megmenti a hajót a legénységgel együtt, nem beszélve annak 300 ezer (!) dollárt érő rakományáról. Ez azonban több kihívást tartogatott számára, mint tervezte. A Dél-Amerika partjainál lévő Horn-fok ugyanis nem várt meglepetéseket okozott: a majdnem tíz méter magas hullámok és a 160 kilométer/órás széllökések papírhajóként dobálták ide-oda a megrakott kereskedelmi hajót. Mary Ann, noha nem volt teljesen biztos benne, hogy merre járnak, úgy ítélte meg, hogy a nyugati irány túl veszélyes, és az egyetlen esélyük a túlélésre, ha dél-délkeleti irányba hajóznak. Döntése jónak bizonyult, és a hajó szerencsésen átvészelte a természeti csapást.
A tinédzser kapitány ötven napon át kormányozta a hajót, és egy korabeli újságcikk szerint ez alatt az idő alatt nem öltözött át, mondván fontosabb feladatai vannak: a hajó kormányzása és a férje ellátása.
A Neptune’s Car 1856 novemberében érkezett meg San Franciscóba, épségben, és ami szintén csodával határos, Mary Ann férje is túlélte a hajóutat.
Ha szívesen olvasnál még bátor túlélőkről, ezt a cikkünket ne hagyd ki!

Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés