Elégette a világ legdrágább festményét, hogy az örököseinek ne kelljen adót fizetni

2018.05.04. 06:24

1990 májusában a Christie's aukciósház New York-i árverésén óriási rekord született: Van Gogh egyik festményéért, a Dr. Gachet portréjáért elképesztő összeget, 82,5 millió dollárt fizetett egy japán üzletemben. A mai árfolyamon kb 36 milliárd forintnak (inflációval együtt) megfelelő összeg egészen 2006-ig tartotta a világ legdrágább festményének címét, igaz az utóbbi pár év műkincs-őrülete után már nem is tűnik olyan nagynak ez az összeg: 2014 óta kilenc festményt adtak el 150 millió dolláros ár fölött, a jelenlegi rekordot az a 450 millió jelenti, amit Abu-Dzabi kulturális minisztériuma csengetett ki Da Vinci Salvator Mundi című, Jézust ábrázoló képéért 2017 nyarán. A kilencvenes években viszont egyértelműen a kalandos múltú - egy időben Hitler magángyűjteményébe tartozott - Dr. Gachet volt a világ legdrágább festménye. Pontosabban annak első számú verziója, Van Gogh ugyanis kettőt festett belőle, a második a párizsi d'Orsay múzeumban látható.

Az 1990-es aukció nemcsak a csillagászati ár miatt került be a hírekbe annak idején, hanem mert az új tulajdonos, az akkor 74 éves, papírgyártásból meggazdagodott japán milliárdos, Ryoei Saito bejelentette, hogy olyan erős érzelmi kötelék fűzi a képhez, hogy azt szeretné, ha a halála után vele együtt hamvasztanák el. Ez persze erős felhördülést keltett a műgyűjtők és művészetkedvelők világában, ahogyan az is, hogy Saito nem volt hajlandó egyetlen múzeumnak sem kölcsönadni a festményt, hogy kiállítsák, hanem egy raktárban tartotta.

Hogy a kép elégetését mennyire gondolta komolyan, arról megoszlanak a vélemények, mindenesetre amikor 1996-ban meghalt, újra felröppentek a hírek a kép pusztulásáról - ezúttal azzal a körítéssel, hogy Saito nem akarja, hogy az örököseinek csillagászati összegű adót kelljen fizetniük utána (Japánban az öröklés utáni kivetett adó egyébként is komoly gondokat okoz, erről itt írtunk bővebben). Saito és az adóhatóság kapcsolata hagyományosan elég fura volt, amikor nem ment jól az üzlet, komoly összetűzésekbe került az adóhivatallal, de amikor futott a szekér, a sajtóban azzal büszkélkedett, hogy ő Japán legnagyobb adófizetője.

806790 360W.png

Mindenesetre akár komolyan gondolta és elhamvasztották Van Gogh mesterművét, akár csak egy trükk volt az adóhatóság átverésére, akár szimpla trollkodás, tény, hogy a festményt azóta sem látta senki. Pár éve elterjedt a hír, hogy a kép sértetlen, és egy osztrák műgyűjtőhöz került, aki a tartozásai miatt valami nagyon rejtőzködő, szupergazdag vevőnek adta el, de ezt senki nem erősítette meg.

Dr. Máriás

Botrányalbum - 150 festmény tanulságos és vicces tanmesével

MEGVESZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM