Az autó, amiben több náci tiszt halt meg, mint a háborúban

2019.02.03. 07:41

A szövetségesek csak a titkos fegyverükként utaltak rá, mert több magas rangú náci tiszt halálát köszönhették neki, mint bármi másnak a második világháborúban

– ha ennek a mondatnak az elolvasása után valamilyen sci-fibe illő lézerágyút vagy óriásrakétát képzelt volna maga elé, gyorsan felejtse is el. A nácigyilkos rémgépezet ugyanis egy csehszlovák autómodell volt. Pontosabban kettő: a Tatra 77a és 87.

Persze nem valamiféle ördögi terv eredményeként ritkította ilyen hatékonyan az ellenfél tisztjeit a Tatra, a dolog a véletlennek volt köszönhető. A németek ugyanis nagyon rákaptak a gyors és dizájnos autóra, Hitler a jövő autójának tartotta, ilyen autókat akart a német utakon is látni. Csak éppen azzal nem számoltak, hogy borzalmasan nehéz irányítani.

Az 1935-ben megjelent Tatra 77a a népszerű Tatra 77 utóda volt, Hans Ledwinka és a magyar származású Járay Pál tervezte. A léghűtéses, 3,4 literes V8 farmotorral hajtott modell 75 lóerős volt, nagy testvére, a Tatra 87 pedig 95 lőerős.

A két modell 160 kilométer per órás sebességre is képes volt, Csehszlovákia német megszállása után pedig gyorsan népszerű is lett a náci tisztek körében. A nehéz kezelhetőség miatt azonban egy-egy élesebb kanyarban könnyen elvesztették az irányítást a száguldó autó fölött, és sorban szenvedték el a halálos baleseteket.

1934-ben a Porsche megbízást kapott Hitlertől egy német tömegautó tervezésére. Talán nem véletlen, hogy az ebből 1938-ra megszülető bogárhátú Volkswagen olyannyira hasonlított a két évvel korábban piacra dobott Tatra 97-re, hogy 1961-ben a német cég hárommillió német márkás kárpótlási díjat volt kénytelen fizetni utána a csehszlovákoknak.

Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM
Ma is tanultam valamit 1-2-3-4-5

5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!

MEGVESZEM