Ennél hülyébb reklámötlete még soha senkinek nem volt

2015.07.23. 09:16

Van az úgy, hogy egy reklámötlet nem éppen úgy sül el, ahogy azt a kitalálói tervezték, megemlékeztünk már mi is ilyen esetekről, mint a Pepsi Fülöp-szigeteki beégése, a McDonald's félrement olimpiai reklámkampánya, vagy az az eset, amikor egy hamburger kapcsán kiderült, hogy néha 1/4 nagyobb mint 1/3. Most egy ezeknél jóval régebbi, és sokkal vadabb reklámtrükkről lesz szó. 1896-ban Texasban, az egyik helyi vasúttársaság, a Missouri, Kansas and Texas Railway, közkeletű becenevén Katy próbálta kicsit népszerűbbé tenni magát, meg úgy általában a vasúton utazást. Azt találták ki, hogy

rendeznek egy hatalmas mű-vonatbalesetet, ami állati látványos lesz, tódulni fog rá a nép, és megszeretik tőle a vonatos közlekedést.

Meghökkentő, de a dolog szinte maradéktalanul be is jött, igaz, páran meghaltak közben. Az ötletgazda, bizonyos William George Crush profin szervezte meg az eseményt. Felépítettek egy ideiglenes várost Crush néven, ahová csak az attrakció kedvéért kihúztak síneket, fúrtak kutakat, volt cirkusz, lelátók, kaja, kedvezményes 2 dolláros vonatjegy a helyszínre, minden. A bulira 15-20 ezer ember vártak, végül a nagy napra, 1896. szeptember 15-ére 40, más források szerint 50 ezren gyűltek össze. Bármelyik adat is áll közelebb a valósághoz, Crush ekkor egy napig Texas második legnagyobb városa volt.

A két, egyenként 35 tonnás vonat négy mérföld (6,4 km) távolságból indult egymás felé. Amikor középen találkoztak (ekkorra a legénység már rég leugrált róluk), teljes gőzzel, 70-80 kilométeres sebességgel haladtak. Biztonsági okokból a találkozási pont környékét 150 méteres körben kiürítették a szervezők. Az ütközés pusztító erejű, és félelmetesen látványos volt. Csak éppen arra nem gondolt senki előre, hogy az ereje fel fogja robbantani a mozdonyok gőzgépeit.

Az ütközés pillanatát megörökítő fotó
Az ütközés pillanatát megörökítő fotó

A cafatokra törő mozdonyokból törmelék és alkatrészdarabok záporoztak a közönségre, több száz méteres körzetben. Három néző a helyszínen meghalt, rengeteg sérült volt. A társaság azonnal kirúgta az ötletgazda Crush-t, az ideiglenes várost másnap elbontották, és várták, hogy elsöpörje őket a népharag. Ami csak nem jött el.

Mai szemmel nézve egészen megdöbbentő módon a tragédiába fordult látványosságnak egyáltalán nem volt negatív visszhangja, az emberekben az maradt meg, hogy ÚRISTEN MEKKORÁT ROBBANT, nem a halálos áldozatok. Crush-t egy nappal a kirúgása után fű alatt visszavették a céghez. Az ütközésről aránylag kevés fotó maradt fenn, leginkább azért, mert az esemény hivatalos fotográfusa, Jarvis Dean is túl közel állt a robbanáshoz, és egy csavardarab kivitte az egyik szemét.

A vonatok egymásnak vezetése ezután népszerű vásári látványosság lett a 20. század elejének Amerikájában, ez például egy 1913-as kaliforniai attrakció:

A város és az ütközés helyét ma egy emléktbla jelzi az I-35-ös autópálya mellett. Crusht sosem építették újjá.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport