Megint Mercedesek jönnek Budapestre?

2014. augusztus 25. - kristoof

cimlap_5.jpg

De csak akkor, ha eredményes lesz a kilenc hónapja tartó, 15+60 darabos BKV szóló tender. Ha lesz eredmény, akkor Törökországban gyártott Mercedesek érkezhetnek a fővárosba.

Korábban megírtuk, hogy tavaly december elején a BKV 15 darab, majd opciósan további 60 darab új  Euro VI-os környezetvédelmi besorolásnak megfelelő dízel vagy EEV normának megfelelő dízel-hibrid,illetve teljesen elektromos buszt szeretne beszerezni. A buszoknak teljes hosszukban alacsonypadlósnak kell lenniük, a hosszuk 11,5 és 12,8 méter közé eshet.

A kiírás 15 darabos referenciát várt el az elmúlt három évből. Az értékelés során nyolcvan százalékos súllyal szerepel a beszerzési ár, a további négy szempont egységesen öt-öt százalékon osztozik. Az első 15 darab buszt a szerződéskötéstől számítva hat hónapon belül le kell szállítani. Említésre méltó még, hogy a vázszerkezet korrózióállósága mellett a váz nem megfelelő szilárdságára is tízéves jótállást vártak el az ajánlattevőktől.

cikkbe1_4.jpg

A Conectónak már van Euro VI-os változata is (fotó: Evobus)

Aki pályázott, az vállalta a felelősséget a termékérért, ha nem pályázott, nem tud másra mutogatni. Ezzel a BKV magát is védi, nem csak az esetleges támadásoktól, hanem az Ikarus 412-essel szerzett kellemetlen tapasztalatoktól is.

A meghirdetett tenderre nagy volt a tülekedés. Sajnos egyetlen magyar gyártó sem pályázott, de így is színes volt az indulók palettája. A Mercedes a Conectóval, a Scania a Citywide-dal, a Solaris az Urbino 12-essel, az MAN a Budapesten már ismert Lion's City-vel végül pedig a kínai BYD a K-9-es elektromos busszal.

cikkbe3_3.jpg

Berlin nemrég a Scania Citywide csuklós változat mellett döntött. A BKV-nál egyelőre biztosan nem látjuk viszont a gyönyörű buszt (fotó: Scania)

Nemrég úgy értesültünk, hogy a tender utolsó szakaszában a Mercedes adta be a legjobb ajánlatot a Törökországban készülő Conectóval. Érdekesség, hogy a legolcsóbb ajánlat a lengyel Solaristól érkezett, mégis a jobb emissziós értékek miatt - igaz, csak egy hajszálnyival - a csillagos márka került ki győztesen.

A Citaro Törökoszágban készülő „mezítlábas” változatának is van már Euro VI-os változata. Így ezzel indult az Evobus Magyarország a tenderen. A Conecto nagy hasonlóságot mutat a tavaly forgalomba állított Mercedes Citarókkal. Az utasok szinte csak az eltérő külsőről és pár apróságról vehetik észre, hogy nem a VT-Arriva járművével utaznak.

cikkbe2_5.jpg

A Solaris egy hajszálnyival maradt le (fotó: Solarisbus)

Egyelőre persze nagy kérdés, hogy valóban lesz-e győztese a tendernek. Ugyanis nem valószínű, hogy az önkormányzati választásokig eredményt hirdetnének, hiszen a buszok leghamarabb csak fél év múlva állhatnának forgalomba, így nem biztos, hogy a jelenlegi polgármesterek közül sokan villoghatnak majd az új buszokkal.

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

(Címlapfotó: Evobus/kristoof)

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr976633211

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dzsok 2014.08.25. 17:34:41

Bármilyen buszt vehetünk, de a lényeg az, hogy magyar gyártásút vagy összeszerelésűt semmiképpen ne vegyünk és ne támogassuk az itthoni gazdaságot.

A tendert is úgy kell kiírni, hogy magyarok semmiképpen ne indulhassanak.

kristoof 2014.08.25. 17:51:23

@Dzsok: Tévedsz! Ez a tender szándékosan úgy lett kiírva, hogy magyarok is indulhassanak, de nem éltek a lehetőséggel! Eszükbe sem jutott, hogy elinduljanak! Szóval, hogyan nyerjen magyar, ha még véletlenül sem indul el? Talán a hazai gyártókat kéne megkérdezni, hogy miért a saját ellenségeik... :-(

gss 2014.08.25. 18:33:52

A cikkíró tényleg megkérdezhetné a magyar gyártókat hogy miért nem indulnak...

kristoof 2014.08.25. 18:43:28

A cikkíró épp az imént kérdezte meg egyiküktől, akiben szerencsére volt annyi gerinc, hogy bevallotta ez a probléma: "Említésre méltó még, hogy a vázszerkezet korrózióállósága mellett a váz nem megfelelő szilárdságára is tízéves jótállást vártak el az ajánlattevőktől. Aki pályázott, az vállalta a felelősséget a termékérért, ha nem pályázott, nem tud másra mutogatni. Ezzel a BKV magát is védi, nem csak az esetleges támadásoktól, hanem az Ikarus 412-essel szerzett kellemetlen tapasztalatoktól is." Szerinte, ha ezt bevállalják, akkor csődbe is mennének hamar... :-(

superfrog 2014.08.25. 19:16:23

hát lehet nagyon mellé fogok nyúlni, és valóban nem értek a buszokhoz, de szerintem a rossz tapasztalatok a szuper útminőséggel magyarázhatólk. külön vicc, hogy sok a bkv által erőssen használt utat nem újított fel a főváros sok-sok évig. egyébként meg a híresen jó török minőségre van 10 év gari. ja most. aztán 5 év múlva megyszűnik az x kft. aki eladta, és pont megint azon filózhatunk, hogy a szar melyik végébe haraptunk.

superfrog 2014.08.25. 19:19:54

@superfrog: magyarázhatolk -1 l
és az erőssen is 1 s
:))

kristoof 2014.08.25. 20:46:26

@superfrog: Nem hiszem, hogy az utak minőségével nagyon összefüggésben lenne az, hogy a magyarok nem indultak. Ugyanis vannak olyan országok, ahol rosszabbak az utak és ott is vannak új technikák. Mondjuk illene merevtengellyel rendelni a buszokat, de a BKK-nak ez nem szokása.

"egyébként meg a híresen jó török minőségre van 10 év gari. ja most. aztán 5 év múlva megyszűnik az x kft. aki eladta, és pont megint azon filózhatunk, hogy a szar melyik végébe haraptunk."

Az értékesítő a húsz éve a piacon lévő Evobus Magyarország Kft. Nem hiszem, hogy öt év múlva eltűnnének! :-)

superfrog 2014.08.25. 21:13:38

@kristoof: hát én meg biztos vagyok benne, mikor hallom hogy "felüt" a volvo futóműve, az tuti nem tesz jót a váznak.
aztán meg lehet ócska úton menni a busszal, csak 7 év után le is selejtezik (vagyis nincs rá 10 év gar)
a "nem hiszem" meg nagyon nehezen értelmezhető egy 8 év múlva esedékes garis vitában
egyébként már önmagában röhej, hogy egy kft-vel szóba állunk ilyen komoly beszerzés esetén. de ez mind privát és laikus vélemény, a többi kínai cucc minőségéből kiindulva az a lényeg, hogy legalább nem kínai szemetet veszünk.

bovorac 2014.08.25. 21:24:33

@superfrog: Na most te azt vizionálod, hogy a Mercedes öt év múlva csődbe megy?

Mert ha nem, akkor miből gondolod, hogy a kft esetleges csődje után a Mercedes nem állapodik meg egy másik importőrrel, aki természetesen viszi tovább a garanciális kötelezettségeket is.

Ilyen alapon a szomszéd Suzuki-szalon garanciáját is lehetne ócsárolni, mert az tuti nem éli meg a következő 3 évet. De ez ebből a szempontból mellékes is, fő, hogy a gyártó nem fog megszánni, vagy jogutód nélkül felszívódni.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2014.08.26. 06:27:48

@kristoof: Azért azt vegyük észre, hogy váztörés tükörsima utakon elég ritka lehet :D Én sem értek hozzá, de ha egy sok tonnás valami szar utakon közlekedik, akkor nagyobb eséllyen megy tönkre, ha nem is a váz, de a futómű. Meg alapból is, elég az úthálózat minőségéből.

geldmar 2014.08.26. 08:20:28

@superfrog: A Van Hool buszok hány évesek is? Aztán mégse törik a vázuk, nem hullanak szét, pedig a legszarabb dél-pesti utakon hajtják őket. Ja, hogy azok nem összetákolt, "jóárasított", káeurópai piacra szánt vackok..

geldmar 2014.08.26. 08:29:07

@superfrog: "egyébként már önmagában röhej, hogy egy kft-vel szóba állunk"

Hát a cégvilágról se sokat tudsz... Mitől lenne röhej egy Kft? Hallottál már az Audi Hungaria Motor Kft. vagy Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. nevű "aprócska" cégekről? Nálad ez is röhej kategória, mert Kft? :)) Nem attól lesz komoly egy cég, hogy Zrt. vagy Nyrt.

Egyébként javaslom, tekintsd meg ennek a "röhej" Evobusnak a weboldalát: www.evobus.com/

a klan 2014.08.26. 09:18:46

a magyar gyartok nem akarnak eladni vilagos
azert allnak naluk a kesz buszok az udvaron

itoérambolafoci 2014.08.27. 14:22:31

@kristoof:

Szerintem már önmagában az is kizárja a magyar gyártókat, hogy az elmúlt 3 évben legalább 15 db azonos műszaki tartalmú, 100%-os AP szóló busz szállítását kell igazolni.

A beszerzésnél pedig nem a merevtengelyt, hanem a rugóutat kell előírni.

A problémát ugyanis az AP buszok 70/70mm-es rugóútja okozza, ami már nem elég a besüllyedt csatornafedelek elviselésére (IK200: 90/120mm).

Az AP buszok rugóútját jelenleg a beépített lengéscsillapító lökete korlátozza, ami minimális módosítással növelhető volna, ha a BKK azt kérné.

De nem kéri.

Hanem kőfejűen a vázszilárdságot emlegeti.

Pedig a felütköző futómű akkor sem lesz elfogadható, ha a váz nem törik el, hanem csak az utas lesz rosszul, és az úttest kátyúsodik ki.

Takarító nő-ő-ő 2014.08.31. 09:36:37

@itoérambolafoci:
A lengéscsillapító szerencsére csak az adott tengely kirugózásakor korlátozza le a rugóutat. A berugózás rugóútját a légrugók belső gumiütközője határolja le. Sajnos a "kiváló" minőségű bp.-i utakon a berugózási határt nagyon gyakran (mondhatni szinte minden egyes berugózáskor) elérik azoknál a buszoknál, ahol a berugózás rugóútja 60-70 mm-nél nem több (jellemzően pl. az IK412-nél). Ezt érzékeli felütésként nem csak az utas, de főleg a vázszerkezet. Így aztán nem csoda, ha ilyen utakon a vázszerkezet jobban igénybevett elemei már 2-3 év futás után elérik a kifáradási határt és elrepedned, eltörnek. Ebből a helyzetből valóban a nagyobb (berugózási) rugóút biztosítása lenne az egyik kiút, de azt előtte még össze kell hangolni a térdepléssel is.
Általánosságban elmondható, hogy az európai AP.-s buszok zöménél a berugózás rugóútja 60-70 mm (ekkor működik jól a térdeplés is). A baj nyilvánvalóan az elhasznált és nem megfelelően karbantartott úthálózattal van.
Mindannyian nyernénk rajta, ha a kormányzat stadionok építése helyett inkább az utak állapotát hozná közpénzekből ny-európai szinvonalúra. Akkor talán még a nem véletlenül óvatos hazai buszgyártók is elindultak volna a tenderen (bár V.D. hozzáállását ismerve, biztosan kiejtette volna őket ebből is).

Moszkvicsslusszkulllcs 2014.09.12. 22:50:37

Azon azért érdemes elgondolkozni, hogy a magyarországi busztársaságok véletlenül sem vesznek merdzsó buszokat. Talán mert rosszak a tapasztalatok ?

Csak a BKK-nál fut be rendre a tendereken a Mercedes....

A Transmannál is a Citaro I-ek a legmegbízhatatlanabb típusként vannak nyilvántartva.
Motorikusan meg vázügyileg egyben van a szerkezet, de az elektronika .... azt egy 20 éves plázacicához hasonlítanám
süti beállítások módosítása