• Szóbeli felvételi szimuláció AI-val

    Vezércikk - 5 napja

    Írta: Prievara Tibor

    Azon gondolkodtam, hogy tudnék olyan órát tartani angolból, ahol a diákok gyakorolhatnak a különböző szóbeli egyetemi felvételikre, ám ezúttal kifejezetten ‘motivációs felvételi beszélgetést’ szerettem volna valahogy szimulálni. Rengeteg ilyan anyag van, persze, de az én igényeim ennél specifikusabb voltak - azt szerettem volna, hogy minden diák számára teljesen személyre szabott felvételi kérdéssort tudjunk összeálltani, ami konkrétan arra az egyetemre, és arra a karra vonatkozik, ahová ő jelentkezni szeretne, mégis nem egymás mellett futó 16 párhuzamos tanórát szerettem volna megtartani, hanem egy teljesen koherens, mégis tökéletesen differenciáló megoldásra vágytam. Naná, hogy az AI segített, mutatom is, hogyan. Összegzés: egy jó ötlet, gépek a gyerekek előtt, ingyenes ChatGPT vagy Copilot account, és tökéletesen tervezett egyéni tanulási útvonalak úgy, hogy a differenciált tananyag folyamatosan, mégis egy csoportban tartott órán alakul. Készülés egyébként 0 perc, hatékonyság 100%. Emellett tettem néhány érdekes megfigyelést arra nézve, hogy milyen hatással van az órára az, ha AI-val dolgozunk - van pár meglepetés benne.

    Bővebben...

  • Túl a tiltáson, a mesterséges intelligencia használatának szintjei az iskolában

    Internet a tanórán - egy napja

    Írta: Nádori Gergely

    a13A technikai újdonságokkal kapcsolatban az iskolában az első reakció többnyire a tiltás. Nem lehet használni a dolgot és kész. Így volt ez a számológéppel, az internettel, a mobiltelefonokkal is és természetesen így van a mesterséges intelligencia esetében. Ez már csak azért is érdekes, mert ezek az eszközök az iskolán kívüli világban nagyon gyorsan szerepet kapnak, miközben az iskolának erre az életre kellene felkészítenie a gyerekeket. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy az iskolai tananyag és a használható ismeretek egyre távolabb kerüljenek egymástól, az iskola egyfajta rezervátumává váljon a korábbi technikai korok által megkívánt képességeknek. A mesterséges intelligencia minden korábbinál gyorsabban forgatja fel a világot, egészen másfajta intellektuális képességek fontosak már ma, mint voltak tegnap és jó eséllyel az elkövetkező évek is átrajzolják majd a boldoguláshoz szükséges készségek térképét. Ha már ilyen gyorsan pörögnek az események, talán érdemes lenne előre gondolkodni azon, hogy miképpen lehet az iskolai munkában szabályozni a mesterséges intelligencia használatát, ehhez adunk egy jól használható keretet. A legtöbb intézmény, még ha szabályozza is valahogyan a mesterséges intelligencia használatát, akkor is olyan házirendben, szabályozásban gondolkodik, ami általánosan, minden helyzetre alkalmazható, legyen ez az MI forrásként használata és a forrásmegjelölés módja, vagy a drákói szigorral betartatott tiltás. A mi véleményünk szerint pedagógiai folyamatok ennél sokfélébbek.

    Bővebben...

  • Mesterséges intelligencia tanárok - vajon működnek-e?

    21. századi tanár - 6 napja

    Írta: Prievara Tibor

    Már egy ideje lehet sejteni, hogy elérkezik az online 'Tutorok', vagy ha tetszik, 'magántanárok' kora, akik napi 24 órában, fáradhatatlanul, és ingyen, vagy egy hús-vér magántanár óradíjához képest sokkal olcsóbban állnak a nagyérdemű rendelkezésére. Vajon milyen jövőt sejtet ez most? Kipróbáltunk egy ilyen AI tutort, történelmet igyekeztünk tanulni tőle, és vegyes érzelmekkel álltunk fel a gép elől. Egy egyetemi professzor híres aranyköpése jutott esezmbe, aki egy szakdolgozattal kapscolatban a következőket mondta: 'Kisasszony, nagy fába vágta afejszéjét, és bizonyos szempontból fel is aprította'. Részletek, tapasztalatok, valamint az általunk tesztelt AI tutor a lapozás után!

    Bővebben...

  • Biztonságos? Mesterséges intelligencia biztonsági szintjei

    - 6 napja

    Írta: Prievara Tibor

    A nagy AI ‘forradalom’ kellős közepén nagyjából két táborra szakadt a világ - vannak, akik félnek tőle, és vannak, akik szerint megváltoztatja a világot mindörökre. Az igazság talán, ahogy ez lenni szokott, a két véglet között van, mindenesetre kétségtelen, hogy a mesterséges intelligencia alkalmazása jelent sok kockázatot. Ezt természetesen maguk a fejlesztők is belátták, akik ezeket a behemótokat létrehozták. Olyannyira, hogy sorban jönnek ki azok a leírások, amelyek megpróbálják az AI alkalmazásokat biztonsági szempontból kategóriákba, szintekre sorolni. Az alábbiakban a Claude 3 nevű LLM fejlesztőjétől, az Anthropic nevű cégtől hoztuk el azt a 4 (vagy talán 5?) szintből álló modellt, ahol láthatjuk, hogy hol tartunk most, és azt is, mire számíthatunk a közeli és a nem túl távoli jövőben. Érdekes olvasmány!

    Bővebben...

  • Mnemonika AI-val? Természetesen van

    Tippek, trükkök - 6 napja

    Írta: Prievara Tibor

    Ma egy egyszerű, de mégis remekül működő eszközt hoztunk nektek, amely menamonikán alapuló memoritereket gyárt kedvünkre, amely segít megtanulni gyakorlatilag bármit. Az angol-szász oktatási rendszerben nagy keletje van az ilyen memoritereknek, most az oldalt meglátogatva gyorsan kipróbálhatjuk, esetleg ajánlhatjuk diákjainknak tanulásmódszertan kapcsán. A lapozás után mutatjuk, hogyan készíthetsz 1 perc alatt bármiből saját memoritert (mnemonik-ot)

    Bővebben...

  • Mesterséges intelligencia az iskolában - használjuk, ne használjuk, mire használjuk?

    Vezércikk - 10 napja

    Írta: Prievara Tibor

    Ahány szakértő, ahány ‘futurista’, annyi szcenárió arról, hogy vajon hogyan írja át az iskola működését. Vannak, akik örömmel, és naponta osztanak meg 4-5, vagy akár 10 újabb AI eszközt, amit (bár nem használnak), ajánlanak. Itt ugye mindig kérdés az, hogy addig rendben van, hogy létezik egy klassz AI megoldás, de arra nem igazán kapunk választ, hogy ez az iskolai mindennapokban hogyan is nézhet ki. Mi itt a TanárBlogon nagyon sokat gondolkodunk azon, hogyan lehet értelmesen, a tanulás szolgálatába állítani az AI-t, ami egy fantasztikus eszköz IS lehet. Amiben talán az, amit mi mondunk, más kicsit, az nem más, mint a tantermi tapasztalat. Bevisszük az órára, kitaláljuk a módszertanát, és ez alapján ajánlunk olyan AI alkalmazásokat, amelyek valóban segíthetik a tanárok mindennapjait, és így sokkal hatékonyabbá tehetik a pedagógiai munkát. Ebben a rövid összefoglalóban a mesterséges intelligencia helyét próbáljuk kijelölni, az alkalmazás (vagy csak simán az AI-hoz viszonyulás) különböző szintjeit meghatározva. Bónuszként pedig megosztunk egy olyan gyűjtő oldalt, ahol mindenki kedvére szemezgethet a most elérhető, több mint 15 000 AI alkalmazás között!

    Bővebben...

  • Légyszi, ne!

    - 10 napja

    Írta: Nádori Gergely

    deepfake kepAz internetbiztonság fontos kérdés és a technika fejlődésével egyre fontosabbá válik. Az itt látható kép például úgynevezett deep fake technikával készült. Az elnevezés a mesterséges intelligenciára jellemző mélytanulás (deep learning) és hamisítás (fake) összevonásából született. Lényege, hogy néhány kép és néhány hangminta alapján a mesterséges intelligencia már egészen meggyőző képet tud készíteni bárkiről. Már most használják ezt a technikát csalók és nyerészkedők, de várhatóan a közeljövőben egyre többen fogják alkalmazni. Ezért is fontos, hogy a diákjaink tisztában legyenek azzal, mire is használható mindaz, amit az interneten megosztanak. De nem csak ők, hanem a szüleik (és akár mi tanárok is) tisztában kell legyünk azzal, hogy milyen veszélyeket rejt, ha képeket, hangpt teszünk közzé a diákjainkról, ráadásul olyan korban, amikor nekik ebbe semmilyen beleszólásuk nincsen. Erre hívja fel a figyelmet a Deutsche Telekom ötletes kampánya.

    Bővebben...

  • A világ interaktív, valós idejű széltérképe

    Termtudos ötletek - 12 napja

    Írta: Prievara Tibor

    Ma egy egyszerű, marginális, ám mégis érdekes és látványo oldalt ajánlunk, ahol folyamatosan, valós időben lehet követni a világ széljárását. Bárhol. Amellytt , hogy látványos, lehetőség van arra is, hogy előre ugorjunk, akár óránként, vagy egyszerre 8 órát, és megnézzük, hogyan járnak a szelek később, vagy éppen lapozgathatunk az archívumban. És ezt a világ bármely pontjára vetítve megtehetjük. Az oldalt mutatjuk a lapozás után.

    Bővebben...

  • Hogyan változtahatja meg az AI az életünket - iskolán kívül és belül - 1. rész

    Vezércikk - 12 napja

    Írta: Prievara Tibor

    Elvitathatatlan mára, hogy az AI-val nem lesz olyan már az életünk, mint azelőtt. De az, hogy miben, hogyan hoz változást most még igencsak képlékeny. Szerencsére nagyon sok olyan okos ember van (többek között azok, akik ezeket technológiákat kitalálják és fejlesztik), hogy bőven van hová fordulni bölcs jóslatokért. Amit mi ehhez hozzá tudunk tenne, az az iskolai kontextus, és a felvázolt változások (fejlődés?) közvetett és közvetlen hatása tanárokra és diákokra. Ebben több részes cikksorozatban pár fontos alapvetést, gondolatot igyekszünk megosztani, amelyek nekünk legalábbis sokat segítettek abban, hogy merrefelé keressük az AI helyét a tanóráinkon (és azon túl). Érdemes belelapozni!

    Bővebben...