Magyar rockzenész is dolgozott a Bosszúállók 2 látványvilágán

IRON MAN-wm2
2015.05.18. 17:54

Eszenyi Péter, a Warpigs frontembere ma már nem a zenélésnek él: 2011 óta a londoni székhelyű Territory Studiónál dolgozik. Ez az az effektgyáros cég, ahol azt rajzolják meg, amit a gigaköltségvetésű sci-fik főszereplői néznek a számítógépeiken és az érintőképernyős szuperkütyüiken. Eszenyi készített már irányítópanelt a Prometheushoz, műholdképeket a Zero Dark Thirty-hez, neonreklámot és űrhajóbelsőt A galaxis őrzőihez és robottervrajzot a Deus Exhez. A múlt héten végre nálunk is mozikba került Bosszúállók: Ultron korában látott villogó kijelzőkön szintén a Territory dolgozott, erről és a szuperhősökről faggattuk ki Eszenyi Pétert.

PE 150509
Fotó: Eszenyi Péter

Melyik jeleneteken dolgoztál a Bosszúállók 2-ben?

Mi csináltuk a filmben szereplő computer interface-ok nagy részét, összesen 420 különböző screent készítettünk. Ott vannak a képernyőink például Stark laborjában, Dr. Cho laboratóriumában, a Quinjet műszerfalán és másutt is. Régen ezeket utómunkában rakták bele a filmekbe, de mostanában már a forgatáson is használják őket. A screenjeink effektíve ott voltak a forgatáson, a színészek nem üres monitorok előtt játszottak, hanem működő képernyőkkel tudtak dolgozni.

Mennyi idő volt megcsinálni ezeket a jeleneteket?

2013 decemberében kezdtük a munkát, hat ember készítette csak az Avengers képernyőit, több hónapon át dolgoztunk rajtuk. Több ütemben folyt a munka, a forgatás megkezdésére már kész képernyőket kellett leadnunk, de utána is dolgoztunk a projekten, miközben haladt a forgatás.

Ki a kedvenc szuperhősöd a Bosszúállókból? Miért pont ő?

Nincs kedvencem. Szerintem a legérdekesebb karakter Bruce Banner/Hulk.

És a többi Marvel képregényhős közül?

Talán a Pókember.

De kicsoda Eszenyi Péter?

A londoni székhelyű Territory Studio munkatársa, a Warpigs zenekar alapító tagja és énekese, grafikus, reklámszakember. 40 éves. Eddigi filmes munkái:

  • Páterenoszter (2004) - színész
  •  Zero Dark Thirty - A bin Láden-hajsza (2012) - screen graphics
  •  Halálos iramban 6 (2013)
  • Ellipse (rövidfilm, 2013) - screen graphics
  • A galaxis őrzői (2014) - screen graphics
  • Jack Ryan: Árnyékügynök (2014) - screen graphics
  • Ex Machina (2015) - screen graphics
  • Miles (rövidfilm, 2015) - motion designer
  • Bosszúállók: Ultron kora (2015) - screen graphics
  • A kém (2015) - screen graphics

Ezek szerint már gyerekkorodban is Pókembert, X-Ment meg Marvel Extrát olvastál, és most egy álom vált valóra a Bosszúállók 2-vel? Vagy ez csak az egyik fontos munka a sok közül, ahol ugyanúgy a maximumot kell nyújtani?

Gyerekkoromban a Pókember nagy kedvencem volt, de mivel én akkor voltam gyerek, amikor a képregénykultúrának ez a része nagyrészt csak illegálisan volt elérhető, nem lettem fanatikus olvasó. Viszont lenyűgöző, amit a Marvel elért a képregényfilmek terén, egy hatalmas gépezet működik olajozottan, aminek megszámlálhatatlan alkatrészéből egy a mi munkánk. Minden munka, amin dolgozunk egyformán fontos, a személyes preferenciák nem szabad hogy befolyásoljak a munkánk minőséget, ugyanakkora energiával dolgoztunk a Miles című "próbafilmen" mint az Avengersen.

De mit is jelent pontosan a screen graphics titulusod? Ha a laikus Index-olvasóknak kellene elmondani, miben különbözik ez a feladat egy FX TD munkakörtől vagy egy lead lighting technical directortól?

A mi munkánk akkor kezdődik, amikor a rendező és az art department elkezd dolgozni a film látványvilágán. Az utóbbi tíz évben komoly, sokszor dramaturgiailag is fontos elemmé váltak a különböző valós és futurisztikus interface-ek, melyeken keresztül a színészek érintkeznek a digitális világgal, vagy akár egymással. Egy mai filmben kikerülhetetlen, hogy a számítógépek fontos szerepet kapjanak, egy sci-fi filmben pedig egyenesen kötelező a jelenlétük. Elolvassuk a forgatókönyvet (gyakran csak egy zárt szobában kapjuk meg, egyetlen olvasásra), kijelöljük, hol látszanak ezek a képernyők, külön kezelve azokat, melyeknek a történet szempontjából fontos szerepük van.

Például?

Például a Zero Dark Thirty című filmben szerepel az a jelenet, amikor a női főszereplő áll a CIA langley-i központjában, és a monitoron elemzik a drónok és műholdak képeit, ezeket mind mi csináltuk, hiszen ilyen felvételek nem álltak a rendező rendelkezésére. a Prometheus hídjan szereplő monitorok vagy a Guardians of the Galaxyban a Milano fedélzetén a kezelőszervek mind a mi munkáink voltak.

Kitalálunk egy világot, aminek illeszkednie kell a film látványvilágához, de önmagában is érdekesnek kell lennie, ikonokat, különböző animációkat készítünk, ezeknek a nagy része meg a forgatás megkezdése előtt elkészül, hiszen a rendezők és az operatorok jobban szeretik, ha nem zöld képernyők előtt kell a színészeknek hadonásznia, hanem valódi képernyőkkel tudnak játszani.

Star Lord űrhajója, a Milano mellett melyik jeleneteken dolgoztál még A galaxis őrzőiben?

A börtönös jelenet grafikait, a kalózok űrhajóinak konzoljait és a börtön irányítóközpontjának képernyőit csináltuk. Valamint az Exitar neon reklámtábláit.

Magyar kezek dolgoztak A galaxis őrzői látványvilágán

És az Ex Machinánál mi volt a Territory feladata?

A forgatókönyv elolvasása után kitaláltuk, hogy néz ki a filmbeli fiktív gigavállalat, a Bluebook altal hasznalt operációs rendszer. Megterveztük és igyekeztük szem előtt tartani, hogy Nathan (a cég multimilliárdos alapítója) egy zseniális programozó, igy a strukturáltság, letisztultság fontos elem számára. A Nathan házában található számítógépeknél arra törekedtünk, hogy egy minimalista, letisztult világot kreáljunk, ahol az egyetlen színes elem a kód.

Ezen kívül elkészítettük a robot, Ava tervrajzait, robbantott ábráit, amivel azt akartuk hangsúlyozni, hogy Nathan közel áll ahhoz, hogy sikeres AI-t építsen, amit esetleg később sorozatban tud gyártani. Igyekeztünk a filmbeli skandináv esztétikát alátámasztani ezekkel a rajzokkal. Érdekes volt látni, hogy nem digitális eszközként van jelen a munkánk, hanem nyomtatott falpanelek, fizikailag létező díszletek váltak belőlük.

Hány fő dolgozik most a Territory Stúdiónál?

A Territoryt 2010-ben alapították hárman Londonban, én 2011 óta dolgozom itt, most tizenöt kollégával, de amikor valami nagyobb produkció van, akkor szabadúszókkal együtt harminc főre bővül a cég.

Van munkaerőfelvétel? Mit tanácsolnál egy mai tinédzsernek, aki imádja a filmeket, a képregényeket meg a konzoljátékokat, de a programozás és rajzolás része is érdekli? Érdemes ilyesmiben gondolkodni ma, vagy már telített a piac?

Mindig szívesen dolgozunk tehetséges emberekkel, általában ha valaki elküldi a jelentkezését, akkor egy beszélgetésre szinte mindig sor kerül. Szerintem ha valakit specifikusan ez a része érdekel, akkor érdemes online követni a hasonló profilú stúdiókat, oldalakat, és aztán ha valaki kialakított valamit egyénit, akkor bátran meg lehet keresni ezeket.

Az általában nem szokott működni, hogy valaki leutánoz valamit, vagy egy tutorialon végigmegy és csinál belőle egy YouTube videót. Ha valami saját szálat visz bele, vagy létező dolgokat alakít át a saját képére és úgy kreál valami eredetit, általában ez az, amit keresünk egy jelentkezőben. Szerintem nincs olyan, hogy telített a piac, mindig lesz valaki, aki jobb, szebb, olcsóbb, vagy gyorsabb, a verseny mindig jót tesz a szereplőknek, mert soha nem ülhet senki a babérjain. Mi is folyamatosan képezzük magunkat, új dolgokat tanulunk, kísérletezünk.

A '90-es évek óta a Warpigs frontembere vagy. Tényleg igaz, hogy Antal Nimród Kontrollja a Szandál című számotok klipjéből nőtte ki magát filmmé?

Nimród volt az első rendező, akivel dolgoztunk, egy meglévő ötletből dolgozta ki a rendezői koncepcióját, aminek a legfontosabb része az volt, hogy a budapesti metróban játszódik a klip. Szerintem tökéletes volt, egy videoklip története annyira soha nem fontos, és a metró mint háttér önmagában garancia volt arra, hogy valami érdekes születik majd. Kaptunk egy szabadjegyet és szaladgáltunk egész nap fel-alá a különböző vonalakon. Ez a kellemeset a hasznossal tipikus esete volt, a Nimród kísérletezhetett azzal, hogy mit lehet kihozni a budapesti metróból, mi meg örültünk, hogy lesz egy szuper videónk.

Vicces volt pár evvel később látni, hogy megszületett a Kontroll, mindannyian büszkék voltunk rá, hogy az odavezető út egy részében benne voltunk. Azon remekül szórakoztam, hogy némely beállítás és jelenet ugyanaz volt mint a klipben, csak nem a zenekar bohóckodott, hanem színészek játszottak. Nagyon örülök, hogy a Nimród azt csinálhatja, amit szeret, és ha ebben nekünk is valami szerepünk volt, az csak hab a tortán.

Milyen érzés volt Bon Jovi, a Biohazard és a KISS előzenekaraként fellépni a Warpigsszel? Ők mind olyan előadók, akikre rá lehet mondani, hogy "a zenéiken nőttem fel"?

Ó, ezek nagyon jó dolgok voltak, néha szoktam mesélni róluk a gyerekeimnek, akiknek fogalma sincsen arról, hogy kik ezek, és ez miért volt valamikor érdekes. Nem álltak kifejezetten közel hozzám, bár a Biohazardot szerettem, de amúgy más zenéket hallgattam akkoriban, Faith No More-t meg Rage Against The Machine-t.

Mi a helyzet jelenleg a zenekarral? Hogyan tudtok fellépni úgy, hogy te kinn élsz Londonban?

A zenekar a kétezres évek elején befejezte működését, mindenki elindult abba az irányba, amit választott. Azért néhanapján megpróbálunk összehozni egy koncertet, ami nem könnyű, nem csak azért, mert az öcsém, aki a zenekar dobosa, is Londonban lakik, hanem azért, mert szerintem mindannyiunkat más dolgok foglalkoztatnak az utóbbi években, más hangsúlyt kapott az az időszak. De amikor összejön egy koncert, az nagyon szórakoztató.

Könnyebb vagy nehezebb az élet Londonban, mint Budapesten?

London jelen pillanatban a nemzetközi filmes világ központja, nagyon kemény a verseny, nem nagyon lehet rossz napod, viszont cserébe a hétköznapi élet sokkal kevésbé stresszes itt.

Milyen jövőt jósolsz a képregényfilmeknek? Meddig lesz még érdekes minden évben 3-4 képregényadaptáció?

Nem tudok igazán jósolni. De biztos vagyok benne, hogy azok az emberek, akiknek ez a feladata, mar rendelkeznek tervekkel arra az esetre is, ha nem hozzak a számokat a filmek, és akkor majd változtatnak az eddigieken.

Melyik nagy franchise-on dolgoznál legszívesebben a jövőben? Star Wars? Alien? Terminátor?

Meglátjuk, ezeket elég nehéz előre megjósolni. Az Alien világa közel áll hozzám. Az eredeti Alien, a kisköltségvetésű kamarahorror szerintem remekmű, és a második rész, a totális ellenpont is nagyon jól sikerült.