Magyar kéz rajzolta A hobbit 2 orkjait

2013.12.19. 23:28
Keresztes Dánielnek 37 évesen teljesült az álma: 3D animációkon dolgozik a filmvilág egyik leghíresebb effektgyáránál, Peter Jackson új-zélandi székhelyű utómunka stúdiójánál, a Weta Digitalnál. A múlt hét óta nálunk is vetített Smaug pusztaságában ő keltette életre a Gandalfra támadó orkokat, de a premier óta még csak annyi szabadideje sem volt, hogy bejárja Hobbitfalvát és a többi Gyűrűk Ura-zarándokhelyet: gőzerővel dolgozik a Majmok bolygója 2-n. E-mailben mesélte el, hogyan jutott el a Pannónia rajzfilmstúdióból a legjobb magyar videojátékos műhelyeken át George Lucas háborús filmjébe, majd a világ túlsó felére, ahol mindenki strandpapucsban várja a karácsonyt.

A hobbit 2-ben melyik jelenetben látható a te munkád?

A motion editorok feladata ebben a filmben leginkább technikai jellegű volt: helyre kellett tennünk a tömegjelenetekben a mocap animációkat. Van például egy rész, ahol Gandalf Dol Guldurba látogat, és ott a félkarú ork vezér, Azog odacsap egyet neki, és a varázsló hanyatt vágódik. Ebben a jelenetben Azogot és az orkokat kellett utólag megrajzolnunk, így főleg a háttérben látható orkokon dolgoztunk. De a hordóban menekülős jelenetben is sok munkánk volt: itt is nekünk kellett megtölteni a vásznat rohangáló, harcoló orkokkal, például ahol Legolas felugrik a hídra, és elkezd az íjával lövöldözni. És persze rengeteg olyan animációt gyártunk, ami végül lehet, hogy be sem kerül a film moziváltozatába. Később viszont bármikor fel lehet használni.

Az ugráló orkok és a törpök fejéről nyilazgató Legolas sajnos fájdalmasan rajzfilmszerű voltak. Míg mondjuk a Star Wars vagy az Indiana Jones makettjei a mai napig látványosak. Szerinted a mostani CGI technológián mennyire fog meglátszani az idő 20 év múlva?

Szerencsére a mai CGI-n egyre kevésbé latszik, hogy művi világ, és egy laikus ember lassan tényleg nem tudja eldönteni, mit lát a vásznon. A régi filmeken sem azt érzem egyébként, hogy annyira rosszak lettek volna az akkori számítógépes animációk, hanem azt, hogy a maiak már sokkal élethűbbek. Pont pár napja megnéztem újra A Gyűrűk Ura-trilógiát, ami épp 10 éves, de még ennyi idő után is hihetetlenül szépnek tűnt. Szerintem A Gyűrűk Urát és A hobbitot épp úgy meg fogjuk nézni 10-20 év múlva, mint a Star Warst, vagy az Indiana Jonest, mert már ugyanúgy kultfilmek. Az ugráló orkok vagy Legolas pont olyanok, amilyennek a rendező akarta. Ha ő viccesnek akar látni egy ilyen jelenetet, akkor vicces lesz, ha félelmetesnek akkor meg félelmetes. Ugyanakkor az új Star Warsban ott volt Jar Jar, aki lehet nagyon szépen mozgott technikailag, de borzasztó idegesítő volt, és az Indiana Jones 4-ben is eléggé komikusak a dzsungelben ugrálós autós jelenetek. 

Mit csinál egy motion editor?

Ő igazából egy olyan animátor, aki motion capture adatokkal dolgozik. Ez a munkakör a legtöbb helyen nincs szétválasztva az animációtól. Például a magyarországi Digic Picturesnél, ahol korábban én is dolgoztam, egy animátor az egyik héten még mocap alapú animációt csinál, a másik héten meg már kézi animációt. Nálunk a Wetánál ez jobban szét van választva. A hobbit motion editorainak főként az orkokon kellett dolgoznia, valamint azon a néhány karakteren, akiknek a szerepléséről csak utólag született döntés, mert ránk van szükség akkor is, ha a rendezőnek a forgatás után más ötlete támad az adott jelenethez, és ki kell cserélni egy élő szereplőt digitálisra. Vannak ezen kívül nem mocap alapú animációk is, például Smaug karakteranimációja, és a Weta külön stábot tart fenn az arc animációkhoz.

Mióta dolgozol a Weta Digitalnál?

Idén tavasszal még Cambridge-ben dolgoztam a Sony Computer Entertainment Europe stúdiójában, a Killzone Mercenary videojáték karakterein, akkor hallottam, hogy a Weta Digitalnál új embereket keresnek. Ez akkor egy kicsit elérhetetlen álomnak tűnt, de úgy gondoltam, meg kell próbálnom, mert nincs veszíteni valóm, hiszen a Sonynál már a végefelé járt a szerződésem. Eredetileg animátornak jelentkeztem a Wetához, de végül a motion editor munkakört ajánlottak fel. Amit persze ugyanúgy nagy örömmel fogadtam, hiszen mindig is ez a fajta animáció érdekelt, és nagyon kíváncsi voltam, hogy a Weta Digitalnál hogyan készülnek az orkok, a trollok, Smaug a sárkány és A hobbit többi fantasztikus lénye.

Ki a kedvenc szereplőd A hobbit 2-ből?

Smaug. Sajnos nem volt alkalmam dolgozni rajta, de hihetetlen élmény volt a vásznon látni, és szuper választás volt az eredeti hangja is. Valószínűleg nálam szakmai ártalom, de mindig is a CGI karakterek tetszenek a legjobban. Gollam az abszolút kedvencem közülük.

Magyar dolgozott a Gandalfra támadó orkokon!

Ezek szerint fanatikus Tolkien-rajongó vagy, aki már gyerekkorában kiolvasta A Gyűrűk Urát és A hobbitot?

Nem mondanám magam fanatikus rajongónak, mivel sajnos nem olvastam Tolkien könyveit. De a filmeket nagyon szeretem, többször is végignéztem mindegyiket. Idén el akartam olvasni A hobbitot is, de olyan elképesztően sok volt a munkám, hogy még erre sem jutott időm. A fantasy helyett inkább sci-fi és a kalandfilm áll közelebb hozzám. A kedvenc animációm például a King Kongban volt, és szintén a Weta csinálta: amikor Kong a Tyrannosurus Rexekkel harcol, az ma is megállná a helyét.

Peter Jackson gyakori vendég a Weta folyosóin? Személyesen is megnézi, hogyan kelnek életre a teremtményei?

Egyáltalán nem gyakori vendég, az átlag Weta-dolgozó nem is nagyon találkozik vele. Még nekem sem sikerült az itt töltött fél év alatt. Egyrészt gondolom hihetetlenül elfoglalt, másrészt ez egy óriási cég, és nem egy nagy épületben dolgozunk, hanem több különböző irodaházban vagyunk szétszórva. Peter Jackson amúgy civilben elég laza lehet, mert ahogy kinéz és ahogy öltözködik, az alapján nem olyan ember, aki a külsőségeknek él. Volt például egy rajongói találkozó, amit élőben lehetett követni a neten, oda is mezítláb ment el. Persze ő új-zélandi, és Új-Zéland egy teljesen más világ.

Neked mennyire jön be az ottani élet? Nem volt nehéz döntés kiköltözni és itthon hagyni a családot, barátokat?

Nem volt annyira nehéz. Óriási lehetőség az, hogy a Wetánál dolgozhatok, és nemcsak azért, mert jó munkahely, hanem mert Új-Zéland a világ egyik legszebb országa. Előtte majdnem egy évig Skóciaban éltem, ahol ritkán láttam napsütést, és ugyanez volt a helyzet később Cambridge-ben is, szóval a váltás ebből szempontból is nagy felüdülés volt. Itt tényleg minden nagyon más. Nekem például a mai napig furcsa érzés, hogy mindjárt itt a karácsony, és az emberek rövidnadrágban meg papucsban járnak az utcán. A családot és a barátokat viszont tényleg nehéz hátrahagyni. Új-Zélandról nem lehet kéthavonta hazalátogatni, mint Európábol, mert 40 órás a repülőút. Szerencsére az nagy segítseg, hogy a barátnőm is kijött velem, és az animációs szakmában mindig könnyű új barátokat találni.

Az elmúlt fél évben volt időd arra, hogy élőben is megnézd Hobbitfalvát és azokat a helyeket, ahol A Gyűrűk Ura és A hobbit-filmek forogtak?

Sajnos még nem jártam olyan sok helyen, eddig csak Wellington környékét utaztam be. A filmes helyszínek közül viszont már jártam a Putangirua Pinnacles természetvédelmi területen. Ez volt az a sziklás helyszín, ahol Aragon, Legolas és Gimli talalkoztak a holtak seregével A király visszatérben. Most lesz egyébként két hét szabadságom, és azt tervezem, hogy körbeutazom az északi szigetet, és meglátogatom többek között Hobbitfalvát is. Új-Zéland egyedüálló természeti szépségeit egyszerűen nem lehet megunni, úgyhogy minden olyan Tolkien-rajongónak ajánlom, hogy egyszer jöjjön el ide, aki a városnézős túrák helyett jobban szereti az aktív kikapcsolódast.

Úgy azért könnyű elzarándokolni a forgatási helyszíneketet, ha az ember Új-Zélandon lakik. Neked milyen szakmai utat kellett végigjárnod, hogy magyarként eljuss ide?

Már gyerekkoromban is nagyon szerettem rajzolni, ezért a szüleim tinédzserként beírattak egy animációs tanfolyamra a Marczibányi téren. Egy fiatal pár volt a mentorom, ők abban az időben a Pannónia Filmstúdióban dolgoztak. A tanfolyam után az ő segítségükkel én is bekerültem ide. Nem is tanultam tovább a középiskola után, mert egyből a mélyvízbe kerültem, és a legjobb animátoroktól tanulhattam el a szakmát. Sajnos ez pont arra az időszakra esett, amikor jóformán kimúlt otthon a hagyományos 2D animáció. A 3D viszont mindig is érdekelt, és nagy szerencsém volt, hogy bekerülhettem olyan magyar cégekhez, ahol a szakma otthoni legtehetségesebb 3D-s szakemberei dolgoztak, és megtanítottak a 3D animáció alapjaira.

Azt tudni kell, hogy kétfajta animátor van. Az egyik az, aki a hagyományos, rajzfilmszerű animációt kedveli. Az ilyeneknek az a szakmai csúcs, ha bekerülhetnek a Pixar vagy a Dreamworks csapatába. A másik csoport a realista animációt szereti, így nekik az az álommunka, amit a Weta Digital vagy az Industrial Light & Magic csinál. Én az utóbbiakhoz tartozom, mert ha az időm engedi, sok filmet nézek és videojátékokkal is játszom. Egy játékfejlesztő cégnél ez akár még szakmai követelmény is lehet, mert sok helyen megkérdezik állásinterjún, hogy melyik a kedvenc játékod.

Ki kicsoda a CGI-iparban?

Digic Pictures: Andy Vajna 2002-ben alapított vizuális effektes cége, ami ma már 120 embert foglalkoztat a Hajógyári-szigeten, és olyan milliós példányszámban eladott videojátékokhoz készít nyugati stúdiókat megszégyenítően jó videókat és trailereket, mint az Assassin's Creed-széria, a Mass Effect 3 vagy a Halo 4.

Stormregion: 1996-tól 2008-ig létező, budapesti központú játékfejlesztő cég. Leghíresebb videojátékaik a S.W.I.N.E és a Panzers-széria voltak.

Axis Animation: Glasgow-i székhelyű, rajzfilmeket, reklámokat és videojáték trailereket készítő animációs stúdió. Portfóliójukban szépen megfér egymás mellett a Halo 4, az Aliens: Colonial Mariners és a Kinder Maxi King reklámja.

Weta Digital: Peter Jackson 1993-ban alapította meg Wellingtonban a vizuális effekteket gyártó cégét. Itt készültek többek között A Gyűrűk Ura-trilógia, az Avatar, a King Kong és a District 9 CGI-jelenetei.

Industrial Light & Magic: George Lucas 1975-ben megalapított, Oscar-halmozó trükkgyára, ami a Star Wars-jogokkal együtt jelenleg a Disney tulajdona. Az ILM nemcsak az élethű űrjahómakettek és birodalmi lépegetők építésével előzte meg a korát, de itt készültek többek között a Jurassic Park számítógéppel rajzolt dinoszauruszai is. 

Neked mi a kedvenced?

A Battlefield 4-gyel szoktam játszani. Főként online, pár barátommal.

Van átjárás a filmes és a videojátékos animátor szakmákban?

Igen, bár ez szinte mindig projektfüggő. Vannak olyan helyek ahová 2-3 hétre is vesznek fel embereket, és már az szerencsés embernek számít, akinek valahol egyéves szerződést ajánlanak. Én magam is sok helyen megfordultam már. Az első 3D animátori munkám a Tadpole-nál volt, ahol a Silent Hill - Origins intrója készült. Ezután a szintén magyar Stormregionhoz mentem, ahol a Panzers - Cold War készült, majd a Digic Pictureshöz, bár az még az Assassin Creed-korszak előtt volt, és a Darksiders - Wrath Of War trailerén dolgoztunk. Itt sokunkat csak erre a konkrét projektre vettek fel, és utána mar nem volt szükség ennyi emberre. Viszont a Digicen kivul semmilyen más lehetőség nem maradt a hazai 3D-szakmában, ezért úgy döntöttem, hogy megpróbálom inkább külföldön. Kimentem Prágába a Universal Production Partnerhez, ahol George Lucas Red Tails című filmjén dolgoztam, majd az Axis Animationhöz és a Sonyhoz vettek fel olyan projektekhez, mint a Halo 4 és a Killzone Mercenary.

Utánad tudná ezt csinálni egy tehetséges, de még pályakezdő, huszonéves animátor?

Persze. De csak ha elég kitartó, és nem zavarja, hogy egész életében utazgatnia kell. Érdemes először valami kisebb 3D-cégnél tapasztalatot gyűjteni, majd bekerülni a Digichez, mert ők ma már szakmailag semmivel sincsenek lemaradva az olyan nagynevű külföldi cégektől, mint a Blizzard, a Blur, vagy az Axis. Aztán ha már van valami hangzatos, videojátékos vagy filmes referenciánk Magyarországról, el lehet kezdeni lépésről lépésre haladni. Aki külföldön akar animátorként dolgozni, annak jó ugródeszka lehet Anglia, mert ott nagyon sok profi filmes és játékfejlesztő cég van. Érdemes viszont elgondolkodni azon, hogy mit akarunk csinálni, mert a kis cégek inkább olyan embereket alkalmaznak, akik mindenhez értenek, a nagyok viszont csak olyan specializálódott szakembereket keresnek, akiknek már rengeteg tapasztalata van. Itt a Wetánál szinte egy olyan magyar kollégám sincs, aki 10 évnél kevesebb időt töltött volna el a szakmában.

Melyik nagy hollywoodi filmen dolgozol most? Milyen projektjeid lesznek 2014-ben?

Egyelőre úgy néz ki, áprilisig a Wetánál maradok. Most épp a Dawn Of The Planet Of The Apesen dolgozunk, ami ha jól tudom, nyáron fog mozikba kerülni. Ez remek móka, mert nekem a Majmok bolygója remake animált majmai sokkal jobban tetszenek, mint a régi filmek csimpánznak maszkírozott színészei. Azzal meg gondolom nem árulok el nagy titkot, hogy A hobbit 3 is a Weta Digitalnál készül majd. Másról viszont egyelőre nem beszélhetek.

DAWN OF THE PLANET OF THE APES