Háború a 60 milliárdos metrótenderen

000 Par3005206
2015.03.18. 10:53
Az Index információi szerint a 3-as metró szerelvényeinek felújítására kiírt közbeszerzésen induló spanyol járműgyártó cég, a CAF jogi háborút indított a 60 milliárdos budapesti megrendelés három másik pályázója ellen. A cég azt indítványozta a fővárosnál, hogy nyilvánítsa érvénytelennek az Alstom, az észt Skinest Rail és a cseh Skoda Transportation jelentkezését.

A fővárosi közgyűlés tavaly nyáron döntött arról, felkéri a BKV-t a 3-as metró szerelvényeinek felújítására vonatkozó tender kiírására, valamint elkezdi az ehhez szükséges hitelfelvétel előkészítését. A tenderen hét cég indult, de a második fordulóba csak öten jutottak be. A spanyolok március elején beadott indítványa kapásból három ellenfelet próbál kilőni.

A CAF jogászai átnyálazták a riválisok több száz oldalas pályázatát, és az Alstom, a Škoda valamint a Skinest által beadott dokumentumokban több olyan tételt találtak, amelyek szerintük ellentmondanak a kiírási feltételeknek.

A spanyolok szerint nincs rendben az Alstom egyik képviselőjének aláírási joga, és a cég nem talált olyan francia hatóságot sem, amely igazolni tudta volna, hogy eleget tettek járadékfizetési kötelezettségeiknek, így nem áll fenn a tenderen való részvétel kizáró oka.

A Škoda esetében főként a referenciák igazolását vitatták, de a részvételhez elengedhetetlenül szükséges adóigazolás szerintük itt sincs rendben.

Az CAF az észt céget támadta be leginkább, róluk a másik két résztvevőnél sokkal hosszabb kifogás listát juttattak el a fővároshoz. A spanyol kifogás szerint baj lehet a referenciákkal, az ukrán gyártó céggel való tulajdonosi kapcsolattal, a képviseleti joggal, és a referenciákkal is.

A negyedik ellenfélre lehetne pedig leginkább dühös a CAF, de ellenük mégsem adott be kifogást. Az orosz Metrovagonmas ugyanis elszipkázta magyar partnerét.  A nagy járműgyártó központtá fejlesztendő Dunakeszi Járműgyártó, ahol a tíz darab CAF villamos végszerelése lesz a 3-as villamosvonalra, hirtelen átállt az ezen a tenderen riválisként induló oroszok mellé.

Az ügyben érintett cégeket e-mailen álláspontjuk kifejtésére kértük, válaszaikat várjuk. A plzeni székhelyű Škoda Transportation arról biztosította lapunkat, hogy a cég összes referenciája és adóigazolása érvényes és szabályos. Az Alstom pedig azt válaszolta érdeklődésünkre, hogy folyamatban lévő pályázatot, annak elbírálási szakaszában nem kíván kommentálni. Az észt cégtől nem érkezett válasz.