Tucatnyi résztvevő a metrótenderen

2014.12.22. 19:02
Információink szerint 12-16 cég kérte ki a szükséges iratokat ahhoz, hogy kedd délelőtt benyújthassa részvételi jelentkezését a 3-as metró szerelvényeinek felújítására, azaz inkább teljes átépítésére.

A kocsifelújítási tender első szakasz kedden 10 órakor zárul, eddig lehet jelentkezni a pályázatra a cégeknek. Ezután még egy hosszabb tárgyalási szakasz lesz, ami alatt a jelentkezők pontosabban megismerik a metrókocsik állapotát, majd az ajánlattétel után, várhatóan jövő év első felében a tervek szerint megkötik a szerződést. A felújítás, azaz inkább átépítés során a nyertesnek a pályaszámon (ez a metrókocsi rendszáma tulajdonképpen) kívül szinte mindent le kell cserélnie, azaz tulajdonképpen egy új kocsit kell építenie.

Információnk szerint több nyugati cég is fontolgatta, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordul, mert hátrányosnak érezték a tender feltételeit, de végül nem tették, hanem beszállnak a versenybe a megbízásért. A fő problémája az volt a cégeknek, hogy a győztesnek roppant rövid idő alatt, értesüléseink szerint fél év alatt le kellett gyártani a prototípust, azaz az első felújított szerelvény, különben nagyon súlyos kötbért fizetne.

Prágában így újították fel az orosz szerelvényeket (elöl a két új, hátul a régi). Forrás: metroweb.cz
Prágában így újították fel az orosz szerelvényeket (elöl a két új, hátul a régi). Forrás: metroweb.cz

Ez a feltétel az orosz gyártóknak kedvez, hiszen nekik rendelkezésre áll egy komplett típus ehhez, míg a nyugatiaknak új járművet kell tervezni fél év alatt. BKV-s információink szerint az első kocsi legyártására adott határidő valóban roppant rövid, de a követelmények nem jelenthetnek lehetetlent egy nyugati gyártónak. A rövid határidőt pedig a 3-as metró állapota indokolja.

Úgy tudjuk, hogy a legrégebbi szerelvények esetében (vannak a 3-as vonalon 14 és 24 éves kocsik is) a teljes kocsiszekrényt lecserélik, forgóvázastól együtt, teljes átkábelezéssel. Így a kocsik külsőre akár radikálisan megváltozhatnak. Erre jó példa a prágai metró, ahol két vonalon is inkább a régi orosz szerelvények felújítását választották új kocsik vásárlása helyett.

A 3-as metrón a kocsiszerelvény külső méretei adottak ugyan, de a felújított jármű új homlokfalat, szín, ajtókat kaphat majd, és az orrában ugyanúgy, mint az Alstomnak a 2-es vonalon, be lesz építve egy menekülőajtó.

A kocsikat 3 és fél éven belül kell újraépíteni, folyamatos üzem mellett. Ez azt jelenti, hogy a felújítás alatt nyilvánvalóan kevesebb lehet a járműszám, így a menetrend is változhat. A felújított jármű kocsiszekrényére 10 év garanciát kell adni, a kocsinak magának pedig legalább 20 évig kell helyt állnia.