Hajóútra kéne menni
2016. július 27. írta: fische

Hajóútra kéne menni

Egy hajóút előtt a következő kérdéseket érdemes végiggondolni.

Hova mehetünk?

Bárhova, ahova hajók járnak. Az európai trendek példájaként álljon itt a hajóutas üdülések 2015. évi Európa-bajnokának, Németország 1,8 millió hajós turistájának a statisztikája (%-ban):

diagram_celpontok_1.jpg

Mivel?

Lehet azon vitatkozni, hogy a tengeri és folyami üdülőhajók (Kreuzfahrtschiffe / cruise ships) milyen embercsoport igényeit elégítik ki, vagy hogy egy ilyen utazás milyen kötöttségekkel jár, egy azonban biztos: az üzletág folyamatosan fejlődik, egyre nagyobb, és egyre többet nyújtó hajókat állítanak rendszerbe. Az pedig megint csak az egyén megítélésétől függ, hogy ki mit tekint saját felső határának a hajó méretét, azaz az egy hajóra összezárt útitársak számát illetően, de mindenki találhat magának megfelelő hajót méretben, utasszámban, a kabinok minőségében, vagy a luxus mértékében.    
Nekem pl. az ilyen hajók látványáról:

harmony.jpg

... ilyen, vagy hasonló képek jutnak eszembe:

zsufolt_strand.jpgForrás

Mivel a technikai csodák ellenére nem szeretnék egy egész kisvárosnyi ember társaságában üdülni, az ilyen helyzeteket eleve nagy ívben elkerülöm. Ez persze nem azt jelenti, hogy maga a hajó nem érdekel, de 'csak csodálom, ámde nem szeretem’...

Kivel?

Mármint melyik hajótársasággal? Valahol azt olvastam: „Négy óriás dominál a világpiacon” – mármint a tengeri üdülőhajózás piacán. Mint a  CIKK-ből kiderült, itt nem az egyes hajótársaságokról, hanem azok csoportosulásairól van szó:

Több társaság neve itthon is gyakran olvasható a különböző akciókban: MSC, Costa, Aida, Norwegian Cruise, Royal Caribbean, stb. Hogy aztán melyik mekkora, és hány hajóval rendelkezik, és melyik csoportosulás tagja, azt az alábbi táblázat mutatja. A hajókon szállítható utasok száma alapján a négy legnagyobb résztvevő a piac 90 %-át uralja:

t1.jpg(a hajók száma már nem feltétlenül aktuális adat)

Azt is olvastam valahol, hogy a meglévő kb. 300 ilyen üdülőhajó már nem tudja kielégíteni az igényeket, olyan sok az utas. Aggódnunk azonban nem kell: 2016-ban is forgalomba álltak / és még jönnek is új hajók, ezek a következők:: uj_hajok_16.jpg

És persze van tovább is: a tervezett hajók sorát akár 2020-ig is be lehet látni ITT.

Mikor?

Megfontolandó kérdés, mert Európa kedvelt célpontjaiban, főleg a szezon közepén ilyen képek fogadhatják az utazót, pl. Capri szigetén:

capri.jpgForrás: Wikipedia

Vagy szerencsétlen konstelláció esetén, ha tehát egyszerre több nagy hajó is ontja magából a turistákat, városnézésre is sok ezred magammal mehetek, mint pl. Dubrovnikban:

 dubrov_csucsforg.JPG

És elképzelni sem szeretném, hogy az alábbi hajók Civitavecchiaban a csúcsforgalom idején (még ha több hajónak is ez az anyakikötője) mennyi embert tudnak befogadni és egy-egy helyen kibocsátani.  

civitavecchia_2.jpg

Mennyiért?

A válasz a fenti kérdésekre adott válaszokból tevődik össze, és a következő költségekre lehet számítani:

- részvételi díj, tkp. a hajójegy
- kikötői díj, ha a fenti nem tartalmazza
- utasbiztosítási díj
- indulási kikötőbe való eljutás,
- ha autóval, akkor üzemanyag + autópálya + parkolási díj
- ha repülővel / vonattal, akkor + a kikötőbe való eljutás (transzfer), ha a hajójegy nem tartalmazza, néhol a reptéri   illetéket is külön számítják fel
- esetleg, ha nincs transzfer: csomagok eljuttatása a hajóra
- a hajón: kötelező költségtalon befizetése: kp, vagy kártya,
- esetleges ital-, vagy kávécsomagok
- ha nincs, akkor külön fagyi, sör, bor, vagy akár csak ásványvíz is
- ha szükséges: internethasználat, anélkül csak a kikötőkben talál az ember wifit
- esetleg: szervezett kirándulásokon való részvétel
- lehet olyan helyzet, hogy a kikötés helye és a városközpont között is pénzbe kerül a transzfer (saját tapasztalat: Dubrovnikban 12 euró volt)
- a hajóút végén: kötelező borravaló és egyéb költségek levonása a talonból
- a kabin takarítójának esetleg külön is borravaló
- az ültetett vacsora állandó felszolgálójának esetleg külön is borravaló
- kikötés után: transzfer a repülőhöz / vonathoz, ha a jegy nem tartalmazza
- ha várni kell, esetleg csomagmegőrző díjak, szállás
- hazajutás költsége

Jó utazást!
 

A bejegyzés trackback címe:

https://vizek-hajok.blog.hu/api/trackback/id/tr398916668

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása