30 éve jár újra a Budavári Sikló

budavari-siklo-p8230164.jpgA Budavári Siklón már kora tavasszal is szezon van, legalábbis ezt mutatja a Clark Ádám téren reggeltől kígyózó sor, amelyből többnyire idegen ajkú párbeszéd moraját viszi a szél az alagút pesti bejárata felé. A budai hegypályán araszoló várbajáró tetszetős közlekedési eszköz.

Megálmodója, Széchenyi Ödön is bizonyára örömmel nyugtázná, hogy az egykor még a hivatalnokok munkába járásához tervezett gőzsiklója milyen népszerűvé lett az utókor turistáinak körében. Szeretik, mert bár nem ígér gyors utazást, cserébe szép kilátást nyújt a Vár alatt elterülő Dunára, a Lánchídra és a szemközti, pesti oldalra. A vonzalom másik oka a Sikló külseje, mellyel korabeli közlekedési eszköznek mutatja magát, így az utazóknak valóban olyan érzésük van, mintha egy közlekedési emlékre szálltak volna fel, holott már a tartalom és a forma is jelentősen eltér az eredetitől.

A Budavári Sikló a világ második hegyi kötélvasútja volt. A ma is közlekedő szerkezet az eredeti gőzsikló 1986-ban újjáépített változata, elődjét ugyanis a II. világháború végén bombatalálat érte, majd a budavári ostrom során az épület, a pálya, a gépház és a felvonókocsik is megsérültek. Ezután Budapest világszerte ismert és elismert műszaki nevezetessége több mint 40 évre szó szerint parkoló pályára került.

clark_adam_ter_a_lanchid_utca_felol_nezve_balra_a_megsemmisult_gozsiklo_also_allomasanak_epulete_1949_fortepan_uvaterv_kisebb.jpg

Clark Ádám tér a Lánchíd utca felől nézve. Balra a megsemmisült Gőzsikló alsó állomásának épülete 1949 - Fortepan - UVATERV

Az 1946-ban megindult helyreállítási munkálatok során a Vár amúgy is romos állapota miatt jó ideig nem találták időszerűnek a Sikló újbóli üzembe helyezését. Csupán 20 év múlva alakult meg a Közlekedéstudományi Egyesület Siklóbizottsága, mely az egykori közlekedési eszköz megmentésére tett vállalást. Bár kezdetben csak műszaki emlékként tekintettek a Siklóra, később szerencsére közlekedési jelentőségét is felismerték, és társadalmi összefogás indult a kötélvasút újjáépítése érdekében. Egyebek között például oktatási intézményeket kértek fel a témában írott diplomatervek kidolgozására. Az 1968-ban készült átfogó tanulmányterv fel is használta ezeket, de hiába. A rekonstrukció valamiért csak egy 12 évvel későbbi, 1980-ban született tervet követően kezdődhetett el.

a_budavari_siklo_ujjaepitese_hatterben_a_clark_adam_ter_1985_fortepan_magyar_hirek_folyoirat_kisebb.jpg

A Budavári Sikló újjáépítése, háttérben a Clark Ádám tér - 1985 - Fortepan -
MAGYAR HÍREK FOLYÓIRAT

Margit és Gellért, a két felvonókocsi 1986. június 4-e óta, vagyis hamarosan épp 30 éve szállítja újra a siklózni vágyókat, és az utasok kérésére az elérhető sebességet felére csökkentve járja a hegyet. Tény, hogy több évtizedes üzemszünet után már nincs hova sietni…

clark_adam_ter_a_budavari_siklo_1986_fortepan_erdei_katalin_kisebb.jpg

Clark Ádám tér, a Budavári Sikló 1986 - Fortepan - Erdei Katalin

(A Budavári Siklóról készült mai fotó forrása: Wikipédia
A Budavári Siklóról készült archív felvételek forrása: Fortepan.hu)