Itt a valóság!

Skoda Fabia 1.2 TSI Active

2016.07.26. 06:34

A tesztautók általában nagyon jól felszerelt, drága változatok. Volt nálunk is tavaly a Fabia, majdnem ezzel a motorral, de alaposan felöltöztetve, kicicomázva, majdnem hatmillióért.

A tapasztalat az, hogy akinek van autóra hatmilliója, az nem vesz egy majdnem fullos Fabiát vagy hasonló kisautót, hanem vesz egy nagyobbat. Az egy másik kérdés, hogy kell-e neki nagyobb, vagy csak tisztán pozőrködésből választ nagyobbat, de most ez nem érdekes. A való világban a valós kisautó-vásárló összekuporgatja a pénzét az alapváltozatra (ha egyáltalán kapható olyan) és fogcsikorgatva rendel bele az autóba további extrákat.

Ezzel nem is követ el nagy hibát, mert ha nincs szükségünk ülésfűtésre, akkor nem kell megrendelni, viszont a Fabia alapváltozatban sem olcsó. A Skoda szépen kilépett a nem túl jó, de legalább olcsó kategóriából és minden tekintetben felveszi a versenyt például a Volkswagen Polóval. Persze csak annyira, amennyire a nagy testvér engedi, de a futóművel, az elektrohidraulikus kormányszervója és a váltója, motorja pontosan olyan jó. Sajnos az ára is közelíti a Volkswagent, noha azért nem éri el.

Kopogósabb a műanyagja? Kicsit sivárabb a belseje? Ez nem véletlenül van így, ez a termék piaci pozícionálása.

Ha benzinmotorban gondolkodunk, akkor ez a 1,2-es direkt befecskendezős turbómotor majdnem a motor paletta csúcsa. Igaz létezik 110 lovas változat is, de ez csak 90 lóerős és csak 160 Nm a nyomatéka, 175 helett. Ez egy elektronikusan butított motor, látszik is, mert a maximális teljesítménye 4400-tól már rendelkezésre áll. Mintha nyomatékgörbéről beszélnénk, annyira lapos. Ettől aztán akár jól is mehetne az autó, ha nem nyomorították volna agyon egy nagyon hosszú ötfokozatú váltóval. 130-nál alig 3000-et forog a motor, ekkor csendesen, majdnem szélzajmentesen, kevés gördülési zajjal száguld a kis Fabia. Sajnos a hosszú váltó miatt állandóan vissza kell kapcsolni hogy gyorsítsunk, de ez az ára a csendes és takarékos autópályázásnak.

Mindegy, a Fabia vígan megy vegyesben 6,2 literrel 100 km-enként, de hosszú távon simán lehetséges az 5 liter körüli fogyasztás. Nagyon jó érzés, hogy benzinkutat csak 800 kilométerenként kell felkeresnünk és akkor sokszoros töltőpisztoly-kattogtatással (nem ajánlott!) tuszkolunk bele 45 litert.

Az utastér is visszafogott a Fabia Active modellben. Az ülések egyszerűek, nem nevezném őket az ergonómia magasiskolájának. Mindenhol kemény műanyag, de legalább praktikus italtartók, kisebb rakodók állnak rendelkezésre. Viszont a minőség nem kifogásolható, minden passzol, kattan, nyílik, csukódik. Látszik, hogy nem akartak igényesebbet csinálni, nem akarták szebbre, de ami van, az nagyon jó: nincs sorja, nincs illesztési pontatlanság. A rádió is képes lenne többre, ha a jobbik szoftvert kapta volna, így hiába van USB és AUX csatlakozási lehetőség, az USB csak telefontöltésre jó, semmit nem ismer fel innen, az MP3-as lejátszást felejtsük el, a CD-n sem ismeri fel ezt a fájltípust.

Érdekes a műanyag kormány anyaga, mert nem az a kemény műanyag, mint mondjuk a teljes műszerfalborítás, hanem valamiféle prémium műanyag: kemény, de jó tapintású. Reméljük, nem mállik majd le róla, mint az ezredforduló Volkswagenjeinek a prémium műanyaga.

Összességében a Fabia mechanikailag egy jó autó. Jól hangolt futómű, stabil, de komfortos, a ballonos gumik pedig még hozzátesznek a kényelemhez egy kicsit. Jó a kormány, nagyon jó az egyenesfutás és körben jól kilátni belőle. Két kisgyerekes családnak még akár pár évig családi autónak is megfelelne, feltéve, ha az anyuci nem szokta a mosakodókádat is elvinni a nyaralásra. De ilyen úgysincs, nem ismerünk ilyen anyákat.

A tesztautó Active felszereltségű, alapmodell, mindössze 2 fizetős extrával. Az első a manuális klíma, ennek 335 ezer forint az ára, a másik az elektromos ablakemelők elöl, ami 135 ezer, de kapjuk hozzá a fényezett tükröket és színre fújt lökhárítókat is. A többi elméletileg része az Active alapfelszereltségnek, start-stop berendezés és guminyomás-ellenőrzés is van. Aztán a 175/70 R 14-es kerekek is alapméretűek, aminek majd nagyon örülünk, ha téli gumit kell venni, mert olcsó. A fenntartás is olcsó, mert olajat csak kb. 30 ezer kilométerenként vagy két évente kell cserélni, illetve ahogy a flexibilis szervizintervallum kijelzője mutatja.

Mindent összeadva, alap kárpittal, nem metál fényben, nem kéttónusú fényezéssel ez az alap Fabia 4,15 millió forint. Aki új autót akar venni, annak nem opció a használt, engem ennyiért nehéz lenne rábeszélni erre a Skodára, pedig alapvetően jó autó, hideg vérrel pozicionálva és mérlegen porciózva a felszerelését. Azonban a konfiguráláskor még be lehet kattintani egy "Kedvezmény" nevű extrát, mínusz 400 ezer forintért, így már 3,76 jön ki. Még jobban jár az ember a Clever szériával, amely tartalmazza a fenti két extránkat és még sok mást is (fűthető első ülések, bőr kormánykerék, tolatóradar, Swing rádió, Bluetooth telefonkihangosító), így odaadják a 90 lovas TSI-vel 3,63 millióért.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.