A márkás gumi a jó gumi?

ADAC téligumi-teszt 2013

2013.11.11. 08:04 Módosítva: 2014.01.29. 12:35

Akinek ott áll a garázs sarkában a szett téli gumi, lassan lecserélheti a nyárit, akinek viszont még nincs, jól teszi, ha lassan beszerzi. Az ADAC téligumi-összehasonlítója ismét átfogó képet nyújt a kínálatról.

A téli gumi lecserélését nyárira sokan halogatják, néhányan talán nem is teszik meg, mondván nyáron nincs annyi csapadék, nem csúszik az út. Azt viszont szinte mindenki belátja, hogy télen életveszélyes tud lenni, ha nyári gumi van az autón. Hogy miért is? Mert jobban csúszik. Nemcsak a téli  gumi keveréke, hanem a mintázata is más, sőt a profilmélysége is. Így tud a téli gumi megtapadni ott, ahol a nyári megcsúszik, és ennek köszönhetően jobb a vízelvezetési képessége is. Ezeket a paramétereket évről-évre változtatják a gyártók, hogy minél szélsőségesebb helyzetekben is helyt álljanak az abroncsaik, úgy hogy közben halkak és takarékosak maradnak.

Az ADAC téligumi-tesztje is több szempont alapján vizsgálja a téli abroncsokat, mint a nyáriakat. A száraz és vizes úton való viselkedés, a zajosság, a fogyasztás és a kopás mellé felvették a havas és jeges úton való viselkedést is, mint elemzési szempontot. Ennek megfelelően ebben a tesztben más súlyozással szerepeltek az egyes vizsgálatok, mint a nyári abroncsoknál:

  • Száraz út: 15%
  • Vizes út: 30%
  • Zaj: 5%
  • Fogyasztás: 10%
  • Kopás: 10%
  • Havas út: 20%
  • Jeges út: 10%

Ahogy korábban, most is két gumiméretet vizsgáltak meg. A kisebb, kompakt autókon jellemző 185/60 R15-ös, T sebességi indexű (azaz 190 km/h-ig használható gumikat egy Volkswagen Polón, a nagyobb autókon jellemző 225/45 R17-es, H sebességi indexű (210 km/h-ig)  gumikat egy Škoda Octavián tesztelték. Minden bizonnyal ezek a méretek teszik ki az eladott abroncsok jelentős hányadát.

Az én gumim 185/65 R15, akkor az most mit is jelent?

A Totalcar Gumikeresőben részletesen elolvasható, hogy melyik jelölés mit jelent a gumin, de ha nem akar ezzel bajlódni, akkor az autó típusa alapján is kereshet hozzá való téli, nyári, vagy négyévszakos abroncsot. Ezeken kívül még sok általánosságban felmerülő kérdésre kaphat itt rögtön választ. Ha olyan kérdése merült fel, itt nem szerepel, írja meg nyugodtan a Gumidoktornak.

Mielőtt mindenki belemélyedne a táblázatba, fontos az eszünkbe vésni, hogy a német osztályzási rendszer fordított a magyarhoz képest, tehát a nullától távolodva egyre rosszabbak az értékek. Ennek megfelelően öt osztályt különböztet meg az ADAC. 0,5-től 1,5-ig kiváló, 1,6-tól 2,5-ig jó, 2,6-tól 3,5-ig közepes, 3,6-tól 4,5-ig elégséges, 4,5-tól 5,5-ig pedig elégtelen a jellemzett tulajdonság. Ezek csak számértékek, ami több okból is fontos. Az egyik, hogy így egységes rendszerben vannak ábrázolva a különböző vizsgálati szempontok, a másik, hogy az ADAC nem hozza nyilvánosságra a konkrét mért értékeket. Ez azt is jelenti, hogy a különböző évek tesztjei nem összehasonlíthatók egymással.

185/60 R15

Ebben a méretben tizenhét márka abroncsait hasonlították össze. Az eredmény, mondhatni papírforma lett. Az első hét helyezett, a zajszint kivételével, minden vizsgálatot kitűnően, vagy jól teljesített. A zajszint a téli gumiknál általánosságban nagyobb a kialakításuknál fogva, ezért lehet, hogy ebben vizsgált kategóriában még az első helyezettek is csak közepes minősítést kaptak.

Az első négy helyezett egyébként négy olyan világmárka, amiket még azok is ismernek, akik cseppet sem érdeklődnek a téma iránt: a Continental, a Dunlop, a Firestone és a Michelin. Viszont az eredmények a gyártónak csak a vizsgált típusú és méretű abroncsaira érvényesek, a többi típusra nem. Megesett már, hogy adott gyártó két különböző mintázata merőben már eredményt produkált. A tizenhét fős osztályból két diák bukott meg: az itthon is népszerű Kormoran, és a Marangoni egy-egy modellje. Mindkettő a vizes útburkolaton veszítette ell a tapadását, veszélybe sodorva utasait. Érdekes, hogy áruk nem indokolja a gyengébb minőséget, más gyártók jobban teljesítő téli gumijai is hasonló áron kaphatók.

Az idén tesztelt méretek a következő autókra lehetnek jók

Gondosan mérlegelve választja meg az ADAC a tesztelt méreteket, és évről évre más-más méretet vesznek elő. A kör általában három évente zárul be: 2010-ben a nagyobb méret megegyezett, de a kisebb is alig különbözött az ideitől. Az autótípusok listáját mégsem lehet készpénznek venni: a gyártók évjárattól, kiviteltől, mototól függően különböző abroncsokat szerelnek fel a különböző változatokra, de azért jó eséllyel stimmelni fog a méret, ha az ön autója szerepel a felsorolásban.

185/60 R 15

Audi A1
Citroen C3
Fiat Punto
Hyundai i20
Mini Mini
Nissan Micra
Opel Agila, Corsa, Meriva
Peugeot 208, 1007
Renault Clio, Modus, Mégane (régebbi modellek)
Seat Ibiza
Skoda Fabia
Suzuki Swift
Toyota Yaris
VW Polo

225/45 R 17

Alfa Romeo 147, 156, 159, 166, GT
Audi A3, A4 (B6, B7), A6 (C5), TT
BMW 1-es, 3-as, Z3, Z4
Chevrolet Evanda
Chrysler PT Cruiser
Citroen C4
Fiat Bravo, Stilo, Croma
Ford Focus, C-Max, Mondeo, Galaxy
Honda Civic, FR-V, Accord, S2000
Hyundai i30, Coupé
Kia Cee'd
Lancia Lybra
Lexus IS
Mazda 3, 5, 6
Mercedes Benz B és C osztály, C sportkupé, CLK, SLK
Nissan Almera, 200SX
Opel Astra, Zafira, Vectra, Signum
Peugeot 307, 308, 406
Renault Mégane, Laguna, Scenic
Seat Leon, Altea, Toledo, Alhambra
Skoda Oktavia, Superb
Subaru Impreza, Legacy
Toyota Auris, Avensis, Corolla Verso
Volvo C30, S40, V50, S60, V70
VW Golf, Bora, Jetta, New Beetle, Eos, Passat, Touran, Sharan

Ha nem biztos benne, hogy milyen méretű gumi való az autójára, a legbiztosabb forrás a gépkönyv, illetve az ajtóoszlopra, magára az ajtóra, a tankfedélre vagy a csomagtartóba ragasztott guminyomás-matrica.

Amennyiben az idei tesztben nem találja az ön autójára szerelt méretet, korlátozottan érvényesek az eredmények a szomszédos szélességekre is: 175/60 R 15-ös, illetve 195/60 R 15-ös gumikhoz előveheti a 185-ös táblázatot, 215/45 R 17, valamint 235/45 R 17 méretekhez pedig a 225-ösök listája használható. A tavalyi teszten a 165/70 R14-es, a 205/55 R16-os, valamint a 215/65 R16-os abroncsokat vizsgálta az ADAC, tavalyelőtt a 175/65 R14-esek és a 195/65 R15-ösök voltak terítéken.

Stump András

    A kisebbeknél kettő bukott, az ismertek jók, de pontosan melyik márka típus hogy teljesített? Kattintson a teljes táblázatért!
 
 
A kisebbeknél kettő bukott, az ismertek jók, de pontosan melyik márka típus hogy teljesített? Kattintson a teljes táblázatért!

225/45 R17

Ahogy a kisebb gumiknál, itt is elmondható, hogy zajszintben egyik abroncs sem tudott sem kiváló, sem jó eredményt. A 225/45 R17-es gumikat tizenöt gyártó kínálatából válogatták össze. Az első négy helyezett között helyet kapott egy másodmárka, a Continental, a Bridgestone és a Michelin mögött ugyanis az Uniroyal téli gumija szerezte meg a negyedik helyet, maga mögé utasítva ezzel a Goodyeart, a Dunlopot és a Pirellit is. Az első tizenegy helyezett egyébként mind nagyon szép eredményeket produkált, igazán közel állnak egymáshoz az összesített pontszámok.

Aggodalomra itt is csak az utolsó két helyen végzett abroncstípus esetén van ok. Az Interstate és a Sailun gyártók abroncsai, a kisebb méretben megbukott társaikhoz hasonlóan nedves úton nem tudják minden esetben megtartani az autót a kívánt nyomvonalon. Utóbbi egyébként sokkal olcsóbb, mint a többi abroncs.

Ahol a téli gumi sem elég

Ha a téli időszakban havasabb területekre látogatunk – például síelni a nyugati szomszédainkhoz, Ausztriába –, előfordulhat, hogy olyan rendőri ellenőrzésbe futunk, ahol a téli gumi, illetve ha az időjárás, és az útviszonyok indokolják a hólánc meglétét is vizsgálják. Érdemes az utazás előtt utánanézni, hogy az adott területen milyen közlekedési körülmények várhatnak minket, és ez ránk nézve milyen kötelességgel jár.

    A nagyoknál is kettő bukott, de a legtöbb márka szép eredményeket hozott. Kattintson a teljes táblázatért!
 
 
A nagyoknál is kettő bukott, de a legtöbb márka szép eredményeket hozott. Kattintson a teljes táblázatért!

Az ADAC téligumi-teszt tanulsága az, hogy korántsem mindegy, hogy milyen téligumit teszünk fel az autónkra ugyan, de a legtöbb gyártó terméke már bőven az elégséges szint felett teljesít, és ez nem is feltétlenül tükröződik az adott abroncs árán.