Téligumiból csak prémiumot?

ADAC téligumi teszt 2012

2012.10.18. 11:15

Micsoda mázli, hogy vannak nekünk a németek. Ha mérni kell, bennük bízhatunk. Évről évre kivonulnak a hegyekbe, kipakolják a cókmókot, és százszámra nyüstölik a gumikat, hogy a szezon elején tudjunk mi alapján választani. Idén három méretet vettek elő, és összesen 37-féle abroncsot mértek végig. Vannak meglepetések.

Alig két hét van már csak hátra, és kötelező lesz a szivárványszínű energiamatrica a gumiabroncsoknál is. Ezen ugyan találunk némi támpontot a termék minőségére vonatkozóan, de főleg téligumiknál nem annyira a gördülési ellenállás, a vizes tapadás vagy a zajkibocsátás érdekel minket. Hogy havon, jégen mit mutat a mintázat és a keverék, nem mindig függ össze a matricán megjelenített vizes úton nyújtott teljesítménnyel, bár igaz, hogy aki megbukott az ADAC tesztjén, ezen bukott meg.

Mindenesetre nem baj, hogy a német autóklubosok fenyegetve érzik magukat az energiacímke által, így legalább a hagyományosan részletes tesztjüket továbbfejlesztették. Idén már nem csak két méretet, egy kisautóst és egy középkategóriást néztek meg, hanem egy harmadik, SUV-s kategóriát is indítottak, és módosítottak kicsit az értékelési rendszerükön is.

Hogy olvassuk a táblázatot?

Először is fejben meg kell fordítanunk az iskolás osztályzatokat, mivel a németeknél az 1-es a jeles, az 5-ös a bukó. Majd kicsit ki kell bővítenünk a skálát, mivel az ADAC-sok 0,5-től 5,5-ig osztályoznak. Ezzel már értelmezni tudjuk a táblázat húsát, a sorrendet meghatározó összesített osztályzatnál pedig normális esetben egy súlyozott átlagot látunk (száraz út 15%, vizes út 30%, hó 20%, jég 10%, zaj 5%, fogyasztás 10%, kopás 10%).

Kivétel ez alól, amikor az átlag alapján kapott besorolásból kilóg egy vagy több biztonság szempontjából lényeges kritérium osztályzata, ilyenkor a legrosszabb osztályzat lesz a végeredmény is. A 165/70 R14-es Goodyear Ultragrip 8 például 2,2-es átlaga alapján az élmezőnyben, minősítéssel végzett volna, ha havon nem kap 2,8-at, ami túl van a minősítés 2,5-ös határán. Így viszont összesítésben is 2,8-at kapott az UG 8-as, és ezzel a hetedik helyre csúszott vissza.

A rangsorolás tehát nem feltétlenül szent és sérthetetlen, el kell fogadnunk, hogy az ADAC-nál a kiegyensúlyozottság mindenek felett áll. Aki egy-egy kritériumban szerencsétlenül a határérték fölé csúszik, annak súlyos büntetés jár. Fair viszont, hogy a táblázatban megnézhetünk minden egyes értéket, és ha úgy gondoljuk, számunkra nem sorsdöntő a pár centivel hosszabb fékút havon, nyugodtan választhatunk a középmezőnyből, ha oda került a kedvenc gumigyártónk.

A három tesztelt méret 2012-ben a 165/70 R14 T, a 205/55 R16 H és a 215/65 R16 T. Fontos az utolsó betű is, a sebességindex, mivel a legtöbb gyártónál ettől függ, hogy milyen felépítést, milyen keveréket és milyen profilt alkalmaznak ugyanolyan méretű gumiknál. Továbbá nem csak a márkát kell nézni, amikor a gumisnál vagy a webáruházban meghozzuk a döntést a következő pár évre, hanem a pontos típusjelet is - egy szám eltérés vagy csak egy apró plusz jel már egészen más abroncsot jelölhet.

Akit az idei teszt nem talált el méretben, az ADAC ajánlása alapján plusz-mínusz egy mérettel kisebb vagy nagyobb abroncsra is használhatja az eredményt, vagyis a 165/70 R14-es teszt 155/70 R14-től 175/70 R14-ig érvényes. Peresebb vagy más átmérőjű gumik esetén viszont érdemes megnézni a tavalyi, tavalyelőtti teszteket, ott más méreteket is meg lehet találni.

165/70 R14 T téligumik

Három abroncs emelkedik ki a mezőnyből a kisautókra illő méretben: a Michelin Alpin A4, a Continental WinterContact TS 800 és a Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3. Tesztgyőztesi pozícióját a Michelin nem csak azzal érdemelte ki, hogy az összes vizsgált felületen egyenletesen jó teljesítményt nyújtott, hanem kopásban fölényesen le is körözte a mezőnyt. Igaz, a tesztben csak 10%-os súlyozással szerepel ez a kritérium, de ezzel a hagyományos michelini erénnyel teljes joggal indokolni tudja a középmezőnyhöz képest magasabb árazását. Hiszen ha valaki sokat jár, és kétszer annyi ideig tudja használni az adott szettet, másfélszeres áron is megéri a lassan kopó abroncs.

A középmezőnyt némi meglepetésre három másodvonalbeli márka vezeti, a Barum Polaris 3, a Sava Eskimo S3+ és a viszonylag ismeretlen Marshal I'ZEN MW15. Mindhárman száraz aszfalton teljesítenek gyengébben a vezető prémium hármashoz képest, de még így is elég jó értékelést kaptak. Peches volt a Goodyear UltraGrip 8, hogy mögéjük csúszott a bevezetőben említett rangsorolási szabály miatt. Vizes úton például az UG8-as volt a teszt legjobbja, egyedül havon nem tapadt eléggé ahhoz, hogy a top háromban végezzen.

Szintén érdekes, hogy a Barum-Sava-Marshal trió maga mögé utasította a Vredesteint, a Firestone-t és a Dunlopot, bár óriási különbségekről itt azért nem beszélhetünk. A Firestone azzal hívja fel magára a figyelmet, hogy az összes gumi közül ő a legcsendesebb, a Vredestein pedig jégen teljesít kiemelkedően. Kissé leszakadt a középmezőnytől, de még elégséges minősítést kapott a GT Radial ChampiroWinterPro, amely fogyasztásban mindenkit megver, viszont vizes és havas úton elég gyengén tapad.

A lista végére két olyan márkát talált az ADAC, amit lelkifurdalás nélkül lehet elrettentésként mutogatni: az Effiplus Epluto I és a Premiorri ViaMaggiore vizes úton súlyos tapadási problémákkal küzd. Még ha a többi kritériumban elfogadható teljesítményt is nyújtanak, nem érdemes vállalni a kockázatot, hiszen ugyanannyiért vagy alig drágábban már rendes gumit is lehet kapni.

Milyen autókra jók az idén tesztelt abroncsok?

Az ADAC típuslistája nem száz százalékos: felszereltségtől és motorváltozattól függően előfordulhat, hogy nem stimmel az alábbi táblázatban szereplő típusra a gumi, illetve akad majd bőven olyan autó, amire jó a méret, de nem szerepel itt. Érdemes utánanézni - ha már új abroncsot veszünk, legyen megfelelő méretű. Ha van kézikönyv, ott mindenképpen fel vannak sorolva a jóváhagyott méretek, de általában a tankfedélre vagy ajtónyílásra tapasztott nyomástáblázatos matricán is meg lehet találni őket.

Többnyire két lehetséges méretet is meg szokott adni a gyártó, ezek közül télire a keskenyebbet érdemes választani. A száraz és enyhén nedves út kivételével ugyanis rendszerint a keskenyebb gumi tapad jobban; különösen nagy a különbség a vastag hóval borított felületen: itt a vékonyabb abroncsnak kevesebbet kell összelapítania maga előtt, és az egységnyi felületre jutó nagyobb nyomás is előnyös.

165/70 R14 T

Citroen C3
Fiat Panda, Punto
Lancia Ypsilon
Nissan Micra
Peugeot Partner
Renault Kangoo
Seat Ibiza, Cordoba
Skoda Fabia
Subaru G3X Justy
Suzuki Swift
Toyota Yaris
VW Fox, Polo

205/55 R16 H

Audi A3, A4 (B6, B7), A6 (C5), TT
BMW 1-es, 3-as, Z3, Z4
Chevrolet Evanda
Chrysler PT Cruiser
Citroen C4
Fiat Bravo, Stilo, Croma
Ford Focus, C-Max, Mondeo, Galaxy
Honda Civic, FR-V, Accord, S-2000
Hyundai I30, Coupe
Kia C'eed
Lancia Lybra
Lexus IS
Mazda 3, 5, 6
Mercedes B és C osztály, CLK, SLK
Nissan Almera, 200SX
Opel Astra, Zafira, Vectra, Signum
Peugeot 307, 308, 406
Renault Megane, Laguna, Scenic
Seat Leon, Altea, Toledo, Alhambra
Skoda Oktavia, Superb
Subaru Impreza, Legacy
Toyota Auris, Avensis, Corolla Verso
Volvo C30, S40, V50, S60, V70
VW Golf, Bora, Jetta, New Beetle, Eos, Passat, Touran, Sharan

215/65 R16 T

Chrysler Sebring, Voyager
Daihatsu Terios
Dodge Avenger
Honda CR-V
Hyundai Santa Fe, Tucson
Kia Sportage
Land Rover Freelander
Mazda MPV
Mitsubishi Pajero Pinin
Nissan Qashqai, X-Trail
Renault Scenic 4x4
SSang Yong Rodius
Suzuki Vitara
Volvo XC70
VW Tiguan

205/55 R16 H téligumik

Népesebb az élmezőny a nagyobb méretben: a győztes Continental WinterContact TS 850, és a nála alig gyengébb Michelin Alpin A4 mellett a Dunlop SP Winter Sport 4D, a Goodyear UltraGrip 8 és a Nokian WR D3 is minősítéssel végzett. A Michelin és a Conti lassú kopásával veri meg csúnyán a mezőnyt, a német márka ráadásul fogyasztásban is alulmúlja az összes konkurenst.

Ahogy a kisebb méretben, úgy a 205-ösöknél is a Goodyear a nyerő vizes úton, de érdekes módon a szélesebb abroncs havon mért tapadása itt nem rontotta le a végeredményt, így az UG8-as az előkelő negyedik helyen végzett. Éppen befért még a minősítésbe a Nokian WR D3, ami a mögötte sorakozó márkákat elnézve meglepetésnek számít.

De a középmezőnybe sorolt abroncsok között is akadnak specialisták: a Semperit Speed-Grip 2 például messze a legcsendesebb a mért abroncsok közül. Alapvetően megállapíthatjuk, hogy a téligumik mind hangosak, ha hiszünk az ADAC osztályzatainak - egyedül a Semperit kapott a zajmérésnél közepes értékelést.

A Yokohama W.drive V903A nem csendes, viszont a száraz úton mért tapadásban a teszt legjobbja. Ha hozzá vesszük a kiemelkedően jó kopási jellemzőit, ez az abroncs is érdekes lehet, főleg a mi éghajlati viszonyaink között. Hasonlóan jó száraz és vizes úton a Falken Eurowinter HS 449, amely havon nyújtott gyengébb teljesítménye miatt csúszott a középmezőny végére, hasonlóan az Uniroyal MS plus 66-hoz, amely a még ajánlható kategóriát zárja.

Nem ajánlható, hanem messze elkerülendő viszont a Syron Everest 1. Vizes úton a lehető legrosszabb eredményt kapta, ami éppen elég ahhoz, hogy ne foglalkozzunk a többi jellemzőjével.

215/65 R16 T téligumik

A ballonos SUV-abroncsok közül hatot mértek végig a németek. Ebben a szűk körben talán nem is a sorrend a legfontosabb, hanem hogy melyik gumi mit tud jól.

Elsősorban kiegyensúlyozottságával nyert a Bridgestone Blizzak LM-80, vagyis ez a gumi minden felületen egy viszonylag magas szintet hoz. Emellett ő a teszt legtakarékosabb és legcsendesebb gumija is, vagyis megérdemli az első helyet. Szorosan mögötte végzett a Dunlop SP Winter Sport 4D és a Continental CrossContact Winter, amelyek szintén megbízható teljesítményt nyújtanak minden kritériumban.

Száraz úton mért tapadása miatt csúszott le a Goodyear UltraGrip 8 a közepes értékelésű gumik közé, vízen viszont mindenkit megver. Főleg a drága SUV-gumik között fontos szempont a kopás, amiben szintén kiemelkedik a mezőnyből a Goodyear. E tekintetben csak a Sava jobb nála, annak viszont tapadási jellemzői maradnak el a többieknél mért értékektől.

Ebben a méretben is mellé lehet nyúlni, üzeni az ADAC a Sailun Ice Blazer WSL 2 értékelésével, amely a többi bukott gumihoz hasonlóan vizes úton vérzett el.

Bár az árak nálunk jelentősen eltérhetnek a német autóklub által közölt eurós értékektől, akkora különbség Magyarországon sincs a selejt és az abszolút használható középkategória között, ami indokolná az utolsó ezresek lecsippentését a gumikra szánt összegből. A teszten megbukott abroncsoknál egy jó állapotú, márkás használt szettel is jobban járhat az ember, bár téligumiknál már a négymilliméteres profilmélységet emlegetik minimumként a sárga köpenyes urak. Aki pedig abban a szerencsés helyzetben van, hogy az élmezőnyből mazsolázhat, a táblázat elején megtalálja a megfelelő abroncsot a számára fontos kritériumok alapján.