A Volvo a kínaiaké, ez már biztos

2010.03.29. 12:52

A hónapok óta húzódó tárgyalások eredményesen zárultak, a kínai Geely 1,8 milliárd dollárt fizet a svéd autógyárért a Fordnak. Az átadás folyamata persze még sokáig húzódik, a Volvo a harmadik negyedévre kerül teljes egészében kínai irányítás alá.

A kínai Geely gavallér módjára azonnal fizeti az összeg nagyobbik részét, 1,6 milliárd dollárt, a további 200 milliót valamikor később utalják át. A tárgyalások persze nem véletlenül folytak ilyen hosszú ideig, hiszen a Volvo számtalan olyan alkatrészt használ, amelyet a Ford gyáraiban készítenek, így ki kellett dolgozni, hogy ezeket milyen feltételekkel kaphatja meg, miután a tulajdonosváltás lezajlott. Egyelőre annyi biztos, hogy a Ford néhány évig alkatrészekkel és fejlesztési segítséggel egyaránt hozzájárul a Volvo működésének fenntartásához, de a svéd gyártó később is használhatja a Ford szellemi tulajdonának azt a részét, amely az átvett főegységekhez kötődik.

A Ford persze nagyot bukik az üzleten, ha csak a puszta számokat nézzük. 1999-ben 6,4 milliárd dollárt fizettek a Volvóért, azaz alig több mint negyedáron tudták most értékesíteni, nem beszélve az elmúlt 11 évben elköltött milliárdokról. Ugyanakkor a Ford rengeteget profitált a svédek biztonságtechnikai és karosszériaépítési tapasztalataiból, azaz ha így nézzük, lehet, hogy még így is megérte az üzlet. Most pedig minden fillérre szükségük van az amerikaiaknak, és ami még lényegesebb, nem tudnák hosszabb távon finanszírozni a Volvo félmilliárd dolláros nagyságrendű éves veszteségét.

Az új tulajdonossal a Volvo persze hamar belép a kínai autópiacra, amely manapság a világ legnagyobbjának számít: ha igazak a hírek, már készülnek egy 300 ezer darabos éves kapacitású üzem felhúzására, ahol Volvókat gyártanának Kína számára. Ugyanakkor a Geely részéről hangsúlyozták, hogy a Volvo önálló vállalat marad, a jelenlegi fejlesztőgárdát és az európai gyárakat – legalábbis egyelőre – megtartják, ahogy vannak.

A Geely hosszabb távon persze az eladások jelentős növekedésére számít: Kínában évi 200 ezer, Európában és Észak-Amerikában pedig 600 ezer Volvo eladását tervezik, ami rövid úton nyereségessé is tenné a svéd gyár működését – már ha valóban sikerül elérni ezeket az ambiciózus célokat.