Amikor nem jön ki a 400 lóerő

Totalcar Erőmérő: Subaru Impreza WRX STi

2018.03.23. 16:06

A Totalcar Erőmérő különkiadásában nem az olvasók autóit hanem általunk kiválasztott tuningautókat teszünk mérőpadra az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, a lényeg nem változott, azonban ebben a hónapban mi hívtunk meg néhány érdekes, módosított autót, hogy megnézzük mit tudnak valójában.

A Subaru Impreza 2006-ban megjelent, második generációs, de már faceliftes verziójának WRX STi változatát állítottuk a mérőpadra. Korábban már láthatták az utódját, a 2010-es évek WRX STi-jét, abban is a hírhedt 2,5 literes bokszer volt, ez azonban egy erősen módosított példány.

A beavatkozások kimondottan a nagy teljesítmény és a nagyobb megbízhatóság reményében történtek. Aki belenyúlt a motorba, tisztában volt a típus gyengéivel és a tuninghoz is értett.

A 2,5-ös motor visszatérő hibája, hogy elreped a dugattyú felső pereme, így az érintett hengerben kompressziót veszít a motor, de ezen felül a hengerhüvelyek is hajlamosak a repedésre. Ez utóbbi hiba okát általában termikus problémával, vagy a túl szegény keverék miatt elhúzódó égéssel magyarázzák, és bár hivatalos megfejtés nincs, ezzel hozzák összefüggésbe a dugattyúkorona olvadását, erodálását is. A lényeg, hogy szériaállapotban is elég érzékeny a motor, így kisebb szoftveres optimalizálás hatására is hatványozódnak a kockázatok, majd jön hűtővízmelegedés, esetleg egyszerűen felforr a motor.

Ha nagyobb turbót tesznek a bokszerre és nagyobb töltőnyomást állítanak be, a széria motor már nagyon hamar beadja a kulcsot. A mai epizódban szereplő autó korábbi gazdája pontosan tudhatta ezt, mert értő módon nyúlt az autóhoz. Kicserélte a motorban a hüvelyeket, a dugattyúkat a hajtórudakkal, valamint nagyobb turbót illesztett a motorra. A nagyobb feltöltőhöz a töltőlevegő-hűtőt is társított és az eredetileg a motor tetején fekvő kis gyári intercoolert egy elöl, a lökhárítóban elhelyezett nagyobb alkatrészre cserélte. Látványos változás még, hogy az összes vízcsövet piros, szilikon csőre cserélték, melyek jobban bírják a terhelést és nyomást.

A nagy áteresztőképességű, és kis fojtású K&N direktszűrő is felkerült, amely nem csak áramlástanilag optimális, hanem pár mentális lovat is hoz az erősebb szívóhanggal együtt.

Az Impreza mostani tulajdonosának egyik kétsége az összeállítással kapcsolatban éppen a turbót érintette. Ez a Garrett-feltöltő egy nagy légszállításra képes GT3582-es modell, amelyet inkább nagyobb lökettérfogatú, vagy nagyobb fordulatú motorokhoz szoktak illeszteni. A feltöltő ehhez a motorhoz felesleges, ami baj, mert nehezebben épül fel benne a töltőnyomás, így nagyobb a turbólyuk. A mérés során ezt látjuk is, a maximális teljesítmény csak nehezen jön meg, lassan fut fel a görbe.

A motor azért elvileg így is képes akár 500 lóerő körüli csúcsteljesítményre, de a tuningmotorok nagyon kényesek. Pontosan és jól konfigurált rendszerben kell gondolkodni, ahol a rendszer minden elemének, paraméterének harmonizálnia kell a többivel a megfelelő eredmény érdekében. Hiába van sok levegő, ha az injektorok nem tolnak elég üzemanyagot, hiába van üzemanyag, ha az előgyújtás nem megfelelő és még a sok egyéb dolog számít a szűrőtől a kipufogóig. A mérés alatt ráadásul a turbónyomás csak 1.2 bar-ra volt állítva, ennek a turbónak ez alapjárat, simán tudná a 2 bar-t fordulaton is. Ez kellene is az 500 lóerő körüli teljesítményhez.

Az összkerékhajtású Impreza viszonylag könnyen mérhető, hiszen megfelelő a tapadás akár jócskán 300 lóerő feletti tartományban is. Szépen énekelt a motor, bár magasabb fordulaton már nincs Subaru-bubogás. A tulajdonos mégsem volt elégedett az eredménnyel, viszont az utólagos elemzés alapján végre tudja merre keresse az elkóborolt paripákat. A videóban megmutatjuk a görbéket, megbeszéljük az eredményt, nézzétek meg.

Ha érdekesnek találjátok ezt a sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára. Ebben a hónapban a március 23. és 25. közt zajló Nemzetközi Automobil és Tuning Showra készülünk és sok érdekes mérés jön még.

Korábbi epizódok

Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Ilyen egy jól bevált recept: 300+ LE
Saját tervezésű és gyártású motorbelső, egyedi program, sok év munkájának gyümölcse. Tartsatok velünk ma is.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.