Honda Accord Type R, kell még valamit hozzátenni?

Totalcar Erőmérő: Honda Accord 2.2 Type R – 1999.

2018.03.02. 15:42

Most valóban mondhatjuk, hogy pörög a Totalcar Erőmérő sorozata, mert ebben a mérésben megint volt fordulat. A profi teljesítménymérő padon a korábban jelentkezett olvasók autóit mérjük meg az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, az olvasóink saját autójukkal jelentkezhettek a mérésre, és meglepően sokan jelentkeztek is. Ennek persze nagyon örültünk, de erre az első sorozatra már nem lehet jelentkezni, de további méréssorozatokat is tervezünk, figyeljétek az Erőmérőt!

A Honda Accord Type R egészen sok tekintetben különleges autó. Nagyon rövid ideig készült, értéke egyértelműen felfelé megy már, és nehéz hozzájutni szép példányhoz. Kategóriába is nehéz besorolni, mert pont úgy lehet sportos limuzin, mint limuzin jegyeket mutató sportautó, az adatok ezt mutatják.

Majdnem húsz évvel ezelőtt készült, de ha ma hirtelen felteszik a kérdést valakinek, hogy mondjon egy kétezer köbcentinél nagyobb, 7000 felett forgó négyhengerest, nem tud majd rá hirtelen válaszolni. Amikor aztán belelapoz fejben az Autorevue katalógusba, olyan autók ugranak majd be, mint a BMW E30 M3-as, azonban még az EVO 2-es modell is csak 6750-ig forgott és a 2,3-as blokkból hozott ki 215 lóerőt. A helyes tipp a Mercedes 190E 2.5-16 EVO lesz, mert az valóban 7200-ig forgott, pontosan, mint ez a Type R Accord, de nézzük meg az árát, nem volt soha egy kategória, így 20 év elteltével pedig már nagyon nem az.

A Honda Accord Type R kinézete nagyon szerény a motorjához képest. Nincsenek nagy sárvédőszélesítések, sőt a legtöbb karosszériaelem kompatibilis bármelyik korabeli Accorddal. Egy kicsi spoiler a csomagtartófedélen, két kipufogó, 17-es kerekek és ennyi. A szakavatott szem észreveszi az enyhe gyári ültetést és a nagyobb első féktárcsát, de kívülről szinte ennyi. Belül a sportülések és a végtelenbe futó fordulatszámmérő-skálázás árulkodó.

De ez az autó soha nem a külsőről szólt. Nem azért szeretjük. Amiért szeretjük, az a motorja.

A pontosan 2157 köbcentis négyhengeres változó szelepvezérléssel készül, a maximális fordulatszáma 7200, a maximális nyomatéka 215 Nm, nagyon magas, 6700-as fordulaton. Nem kell azonban megijedni, a motornak van lökettérfogata, alul is nagy a nyomatéka. Viszont amikor a változó szelepvezérlés átkapcsol, mindenre rá tud tenni egy lapáttal: hangja megváltozik, erősebb lesz és még a nyomatékgörbéje is kicsit kipúposodik, ezért van itt a maximum.

Brutál széles a terhelhető fordulatszám-tartomány, és mivel viszonylag rövid áttételezésű a váltó, az Accord Type-R nem végsebességre van hangolva, hanem arra, hogy azonnal, mindenféle késedelem nélkül tolni tudjon, minden fokozatban, de 5500 felett leginkább. A különleges karakterű motor a jól hangolt kipufogóval aztán annyira lelkesítően adja elő a színdarabot, hogy minden műszaki beállítottságú embernek megpezsdül a vére. Ez a motor egy örök mementója egy olyan kornak, amikor még a motorok nem voltak a környezetvédelmi normákba fojtva, lehetett kemény, forgós szívómotorokat gyártani, még a zaj sem volt szorították ennyire szigorú korlátok közé.

Ahogy az ezredforduló japán motorjaira annyira jellemző volt, hiába a nagy literteljesítmény, az őrült fordulat, a motor még tartós is. Pontos illesztés, jó tömítettség, 270 ezer kilométer után csak kis oxidáció a blokkon, olaj nem jön sehol. Kérdés, hogy tudja-e a gyári teljesítményt, mennyit vesztett a majdnem 300 ezer km alatt, illetve milyen alakú a 6700-nál tetőző nyomatékgörbe 3000-nél, ahol használjuk az autót.

Lelövöm a poént: a Honda majdnem hozza a gyári értékeket, de azért nagyon érdekes a mérés, nézzétek és hallgassátok is meg, mert érdemes!

Ha pedig tetszett és további érdekes autókat szeretnétek megnézni, akkor iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára.

Előző epizódok:

Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Ilyen egy jól bevált recept: 300+ LE
Saját tervezésű és gyártású motorbelső, egyedi program, sok év munkájának gyümölcse. Tartsatok velünk ma is.