Ötvenezer kilométer után, dugattyúrepedés előtt

Totalcar Erőmérő: Subaru Impreza WRX STI – 2008.

2018.02.09. 14:55

Az Autókorbelnél ahol az olvasók autóinak teljesítménymérése folyik, egy újabb izgalmas autó állt fel a mérőpadra: egy Subaru Impreza WRX STI. Nagyon megosztó a tízéves Impreza ötajtós formája, jellemző műszaki hibáktól sem mentes a modell, mégis sokan rajonganak érte. Kiderül a mérőpadon, hogy miért? A sorozatra több mint kilencszázan jelentkeztek, ezért most jó ideig szüneteltetjük ezt a lehetőséget, de minden pénteken újabb folytatást láthattok.

A tipikus Subaru-tulajdonos kicsit hasonló, mint a hondás vagy az alfás: szereti az autót, nem csak közlekedési eszközként tekint rá. Imádja a hangját, büszkén sorolja fel a nagy neveket, akik a raliban vezették, szívesen hallgatja a turbósok jellegzetes bubogását a kipufogóból. A Subaru ügyesen alakította ki a márka imidzsét, és az eredmények is jöttek szépen: sok dobogó és három WRC világbajnoki cím.

A WRX modellek 1992 óta léteznek, eleinte még csak egyszerűbb, nagyobb motoros verziókat jelölték a World Rallycross-ra utaló betűkkel, később a turbós változatok jelölése lett ez. Ezeknek a modelleknek a továbbfejlesztett, még sportosabb változatai a WRX STI modellek. Az STI a Subaru Tecnica International rövidítése, mely a Subaru motorsport részlegének neve, melyet 1988-ban alapítottak, elsősorban versenyautók felkészítésére, később pedig a sportmodellek tervezését és gyártását vették át.

A mérésre érkezett autó egy teljesen széria állapotú, minden átalakításoktól mentes, ötajtós Impreza WRX STI, 2008-ból. Ez volt az első gyártási éve ennek a megosztó formájú modellnek és a klasszikusnak tekinthető lépcsőshátú Imprezák mellett ez a forma nem volt annyira népszerű.

A motor lökettérfogata 2500 köbcenti, természetsen négyhengeres, bokszer elrendezéssel. A bokszermotor nagyon jól kiegyensúlyozott az egymással szemben mozgó dugattyúk miatt, ráadásul nagyon lapos, hiszen a hengerek vízszintesen állnak. A motornak köszönhetően az autó súlypontja alacsonyabban van mint egy sornégyessel szerelt típus esetében, laposabb az orr is, és az sportosabb az egész autó kialakítása.

A nagy bokszerben hengersoronként 2-2 vezérműtengely található, dual - AVCS (Active valve control system) azaz kettős, mindkét vezérműtengelyen működő változó szelepvezérléssel. Az STI természetesen turbós, levegős töltőlevegő-hűtővel. A kettőfeles motorból 300 lóerőt hoz ki a gyár, és bár nincs nagyon túlfeszítve a blokk, többször hallani dugattyúproblémákról, amelyeket éveken keresztül nem sikerült megoldania a gyártónak.

A hajtáslánc is tartogat érdekességeket, például az aktív középső differenciálművet, amely az erőt változó mértékben tudja hátraküldeni. Alapesetben minden automatikus, de a két ülés közt elérhető állítóművel be is tudunk avatkozni a működésébe. Egyébként pedig a klasszikus hosszmotoros elrendezésről és három differenciálműves hajtásláncról beszélünk, melyben nincs haldex vagy viszkó.

A névleges teljesítmény, turbós motorhoz képest viszonylag magas, 6000-es fordulaton jelentkezik, a 407 Nm csúcsnyomaték pedig 4000-es fordulaton. A magasan lévő értékek azt sugallják, hogy fent sem fogy el a motor, lehet forgatni, sportos hangolású.

A mérés elkezdődött, és amikor felépült a turbónyomás, az egész autó megült egy centit, miközben keményen nekifeszült a mérőpadnak. A csúcs-Impreza két dupla kipufogója mélyebb hangra váltott, és éreztük a meleget előtörni az autó alól.

Nézzétek meg a mérést, szépen teljesített a fehér Subaru!

Ha érdekesnek találjátok a sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, mert még sok érdekes autó következik!

Korábbi epizódok

Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Ilyen egy jól bevált recept: 300+ LE
Saját tervezésű és gyártású motorbelső, egyedi program, sok év munkájának gyümölcse. Tartsatok velünk ma is.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.