Kötelező lehet minden autóban az automata vészfék és az alkoholszonda

2018.05.18. 14:05

A javaslat nagyrészt olyan eszközök beépítését tenné kötelezővé, amelyeket az autógyárak zöme már most is kínál, bár sok esetben felárért, az olcsó alapmodellekhez pedig egyáltalán nem.

Az indoklás szerint annak érdekében tennék kötelezővé a ma már széles körben elérhető biztonsági berendezéseket az újonnan eladott személyautókban az Európai Unió területén, hogy ezzel is jelentősen csökkentsék a halálos, vagy súlyos sérüléssel járó balesetek számát. Jelenleg évi 26 ezer ilyen eset fordul elő, ezt csökkentenék 2030-ra a felére.

Ha a javaslatot a tagállamok is jóváhagyják, és az Európai Parlament is megszavazza, akkor a következő eszközök beépítése válik kötelezővé:

  • Automata vészfék
  • Alkohol-zár előkészítés
  • Fáradtság-érzékelés
  • Figyelemzavar-érzékelés
  • Baleseti adatrögzítő (fekete doboz)
  • Vészfékezés-jelző
  • Teljes frontális törésteszt elvégzése, továbbfejlesztett biztonsági övek
  • Megnövelt méretű becsapódási zóna elgázolt gyalogosoknak és kerékpárosoknak, biztonsági üvegezés
  • Intelligens sebességtartó asszisztens
  • Sávtartó asszisztens
  • Oldalütközés-védelem
  • Tolatókamera vagy más tolatássegítő érzékelő

Bár a legtöbb, a javaslatban szereplő rendszer egy ideje már elérhető, néhány akad közöttük, amelynek a kötelezővé tételéről biztosan kialakulnak viták.

Ilyen például a sebességtartó asszisztens, amely, ha a sofőr a pedál padlóig nyomásával ideiglenesen felül nem írja, legfeljebb a megengedett sebességgel engedi haladni a járművet. Ennél például attól lehet tartani, hogy ha kötelezővé teszik, a biztosítók nem fizetnek majd, ha kiderül, hogy a baleset egyik résztvevője kiiktatta a kötelező sebességkorlátozást.

Szintén vita lehet az alkohol-zárból, amely csak akkor engedné elindítani az autót, ha a sofőr belefújt a beépített szondába. Ez olyan – egyébként könnyen megkerülhető – feladat lenne az autóvezetők számára, amelyet a nagy többséggel indokolatlanul végeztetne el a rendszer, kvázi rosszhiszeműen, abból kiindulva, hogy mindenki ittasan vezetne, ha tehetné.

A javaslat egyébként abból a megfigyelésből indul ki, hogy az autóvásárlók biztonsági extrákra a gyakorlatban alig költenek, így ezek hiába érhetők el, a hatásuk a balesetek számára nézve alig érzékelhető.

Nem lehetetlen, hogy a javaslaton később még finomítanak majd az elfogadási folyamat során, de számíthatunk rá, hogy néhány év múlva legalább egy része kötelezővé válik. Hogy mikor, az attól függ, hogy mennyit vitatkoznak még a részleteken: a szabály az, hogy a megvalósításra három évet adnak az uniós jogszabályok elfogadása után.