A Bosch azt ígéri, megmenti a dízelmotort

2018.04.26. 11:07

Nemrég írtunk a brit ACCT katalizátorról, amely a tervezői szerint megtisztíthatja a dízelmotorok működését, most pedig a Bosch állt elő egy nagyon hasonló ígérettel egy másik műszaki megoldás kapcsán. A német beszállító a kipufogógáz-visszavezetés tökéletesítésében látja a megoldást.

A dízelmotorok megmentése most az autóipar egyik legfontosabb küldetése: csak így kerülhetik el, hogy a 2021-ben életbe lépő 95 g/km-es európai szén-dioxid-kibocsátási átlag végére ellehetetlenítse a gyártók egy részét.

A gázolajjal működő motorok évtizedek óta megoldatlannak látszó problémája a magas nitrogénoxid-kibocsátás, amelyet többféle módszerrel is igyekeztek csökkenteni a gyártók. Az egyik ilyen a kipufogógáz-visszavezetés, amely a Bosch szerint a jelenlegi dízelmotoros autókban nem elég hatékony, de most megtalálták a megoldást a megjavítására.

„A rendszerünknek a Thermal Management nevet adtuk, mert a dízel-kipufogórendszer legfontosabb részét, a kipufogógáz-visszavezetésről gondoskodó rendszert (EGR) tartja optimális hőfokon.” - mondja a Bosch dízelmotor-fejlesztési részlegének vezetője, Michael Krüger. Ahhoz ugyanis, hogy ez hatékony legyen, több mint 200 Celsiuson kell tartani, ami alacsony fordulatszám mellett a mai motorokban nem valósul meg. „Ha csak gurul az autó, és nem nyomjuk le a gázpedált, az EGR jócskán a működési hőmérséklet alá hűlhet, és így a nitrogén-oxid-kibocsátás ilyenkor látványosan megnő. A mi rendszerünk minimálisra csökkenti ezt a hatást azzal, hogy az EGR-t közelebb vittük a motor égésteréhez, és gondoskodunk róla, hogy a lehető legforróbb kipufogógázzal érintkezzen.” - folytatta a magyarázatot a szakember.

A német cégóriásnál azt mondják, a Thermal Management révén az átlagos nitrogén-oxid-kibocsátást sikerült 13 mg/km alá vinni utcai körülmények között, ami még a 2020-tól érvénybe lépő 120 mg/km-es határértéknek is csupán a töredéke. Ha ez tényleg így van, azzal hosszú időre megoldódhat a dízelmotorok nitrogén-oxid szennyezési problémája, és így újra szalonképesek lehetnek, legalábbis műszaki szempontból.

A Bosch ezzel elvben megmentheti egyik legnagyobb üzletágát, bár ehhez még egy nagyon lényeges apróság hiányzik. A közvéleményt is meg kell győzni arról, hogy tényleg létezik a tiszta dízelmotor, és nem csak egy újabb marketingfogással próbálják átverni a fogyasztókat. Jelenleg számos európai város vezetése a dízelmotorok betiltásáról beszél – születtek is ilyen irányú törvényjavaslatok – bár konkrét lépéseket a dízelmotoros autók bőven 50% feletti aránya miatt egyelőre senki nem mert tenni.

Az ijesztgetés és a dízelek rossz sajtója azonban már látszik a nyugat-európai dízeleladásokon, és nagy kérdés, hogy ez a folyamat megfordítható-e a Bosch-éhoz hasonló jól csengő ígéretekkel.