Elhunyt a legendás amerikai

2018.01.15. 15:25

Daniel Sexton Gurney, vagy ahogy mindenki ismerte, Dan egyike volt azon keveseknek, akik maradandó nyomot tudtak hagyni a gyorsasági autóversenyek világában, versenyzőként és csapattulajdonosként egyaránt. Tegnap, 86 évesen hagyta itt ezt a világot – vagy ahogy a felesége által kiadott közlemény fogalmaz, egy utolsó mosollyal az arcán elhajtott az ismeretlen felé.

Gurney viszonylag későn, 24 évesen kezdett versenyezni, ennek ellenére félelmetesen gyors pilótának ismerte meg a világ. Négy évvel az első versenye után, 1959-ben már a Formula-1-ben versenyzett, méghozzá a Ferrarinál. Igazán sikeres azonban nem az olasz csapatnál lett, hanem a Porschénél, ahol 1962-ben megszerezte első futamgyőzelmét, amely egyben a patinás sportkocsimárka rövid F1-es pályafutásának egyetlen komolyabb sikere is. Gurney további három futamgyőzelmet szedett össze a következő években, az utolsót már saját versenyautójával, az Eagle-Weslake T1G-vel gyűjtötte 1967-ben. Utolsó F1-es futamán 1970-ben állt rajthoz.

Időközben más típusú versenyeken is indult. Vezetett sportkocsit, olyan jól, hogy 1967-ben megnyerte a Le Mans-i 24 órást. A dobogón állva örömében felrázott egy üveg pezsgőt és szétlocsolta – azóta is így ünnepelnek az autóversenyek győztesei. Gurney volt olyan jó pilóta, hogy a kedvéért az autókat is átalakították, márpedig erre szükség volt 193 centis magassága miatt. A Ford GT40-esbe sisakban már alig fért el a feje, így készítettek az autó tetejére egy púpot – az ilyesmit azóta is Gurney-púpként szokás emlegetni.

Aktív versenyzőként 1970-ben ugyan visszavonult, de ekkorra már 51 versenygyőzelmet jegyzett különféle kategóriában – az F1 és a sportkocsiversenyek mellett Indycar és Nascar futamokon is rajthoz állt. Később saját csapatát, az All American Racers-t irányította. Az AAR Gurney 2011-es teljes visszavonulásáig 78 futamgyőzelmet szerzett, és emellett az általuk gyártott Eagle versenygépekkel más csapatok is eredményesen szerepeltek.

Dan Gurney a nemzetközi autóversenyzés domináns alakja volt több mint öt évtizeden át, olyan ember, akinek a neve minden motorsport-kedvelő számára ismerősen cseng a mai napig. Mi innen csak jó utat kívánhatunk neki az égi versenypályákon.