A Forma-1 talán legjobb szezonja volt, egy óvszerreklám miatt lemaradtak róla a britek

2018.04.19. 13:50
8 hozzászólás

A Jalopnik túrt elő egy ősrégi, alig ismert, de annál érdekesebb sztorit az 1976-os Formula-1-es szezon szerencsétlenül járt brit tévénézőiről. Ez volt az év, amikor Niki Lauda és James Hunt olyat meccseltek, hogy azt még Hollywoodnak sem kellett nagyon túlszínezni, hogy tőle szokatlanul nagy történelemtisztelettel megcsinálja belőle az évezred eddigi legjobb autósportos játékfilmjét. A magának való kócos osztrák és a hedonista brit szépfiú oda-vissza küzdelme; Lauda összeégése, Hunt egyetlen vébé címe...  emlékezetes szezon volt, kár, hogy a brit tévénézők ebből akkor nem sokat láttak. 

Lauda (balra) és Hunt feszül egymásnak az amerikai nagydíjon
Lauda (balra) és Hunt feszül egymásnak az amerikai nagydíjon

A történet negatív főhőse a British Broadcasting Corporation, a brit közszolgálati műsorszolgáltató, vagy ismertebb nevén: BBC. 1976-ban messze nem volt annyira szabályozva a műsorszolgáltatás, mint manapság. Pontosabban épp a poszt témája mutatja, hogy dehogynem, csak a témaérzékenység volt egészen más. A Brabham autói a Martini logójával versenyeztek, a McLarent a Marlboro, a Ligiert a Gitanes, a Lotust a John Player cigigyártók támogatták, mint névadó szponzorok, a brit közmédiánál mégis a biztonságos szexből lett egy közel egész szezonon át tartó, kíméletlen közvetítési bojkott.   

John Surtees csapatfőnök (nem mellesleg gyorsasági motoros és Formula–1-es világbajnok) bemutatja Alan Jones 1976-os autóját
John Surtees csapatfőnök (nem mellesleg gyorsasági motoros és Formula–1-es világbajnok) bemutatja Alan Jones 1976-os autóját

A prűd hiszti a szezon harmadik futama előtt, egy világbajnokságon kívüli futamon kezdődött. A Surtees csapat ausztrálja, Alan Jones szezonja ezzel a versennyel indult: a négy évvel később világbajnokságot nyerő Jones a London Rubber Company-nek hála szedte össze a keretet, a vállalat pedig cserébe telematricázta a versenyautót óvszermárkája, a Durex nevével. Erre a bizonyos futamra kitelepült a BBC stábja is, akik szándékuk szerint végigkövették volna az egész világbajnoki szezont, amiről egyébiránt ekkor még csak sejteni lehetett, hogy egy brit autóversenyző lesz az egyik főszereplője. A stáb aztán nem maradt sokáig, miután a producer, Ricky Tilling megpróbálta, de nem tudta elérni, hogy John Surtees csapattulajdonos leszedje az autóról a Durex-matricákat – elcsomagolták a kamerákat és otthagyták a futamot. 

Jones Monacóban
Jones Monacóban

Két héttel később, a világbajnokság harmadik versenyén, Amerikában aztán ugyanúgy az óvszeres Surtees-szel indult Jones, ahogy tette ezt ezután az egész szezonban a BBC sérelmére, közvetve a brit tévénézők bánatára. A brit közszolgálati tévé a családos nézők védelmére hivatkozva fosztotta meg Nagy-Britanniát, hogy kövessék Huntot, ahogy a világbajnokságért meccsel Laudával, és hasonlóan tett a britek másik nagy tévétársasága, az ITV is, amelyik legalább egy-egy futamról leadott rövid összefoglalókat, például a brit grand prix-ről, de a BBC még ennyire sem enyhült meg.  

Jones a Norschleifén
Jones a Norschleifén

Ahogy közeledett a szezon vége és lett egyre esélyesebb, hogy Hunthoz kerülhet a cím (főleg Lauda balesete után), úgy lett egyre kellemetlenebb a bojkott. Igaz, ekkoriban még amúgy sem volt szokás élőzni a Formula–1-et, de a brit és a monacói versenyt általában teljes hosszában leadta a BBC, míg a többi futamról is legalább egy összefoglalót vágtak. 1976-ban viszont úgy nézett ki, a briteket saját közszolgálati csatornájuk fosztja meg attól, hogy nappalijukban nézzék, ahogy Jackie Stewart 1973-as sikere után újra egy brit lesz a Formula–1 bajnoka, aztán az utolsó futam előtt megenyhültek: 1976. október 24-én, az autósport talán legdrámaibb szezonzáró futamán, a japán esőben készült felvételeknek már nem állt útjába az önjelölt erkölcsrendészet, így egész Nagy-Britannia láthatta Hunt bajnokavatását. 

Hogy mit csinált 1976-ban egy szélsőséges F1-buzi Nagy-Britanniában, ha látni akarta a futamokat? A családi sztorik szerint nagyapám egy házibarkács antennával simán fogta a német és osztrák tévéket akkoriban és nézte a vasfüggöny mögött, ahogy a megégett Laudát kiemelik a Ferrariból a Nordschleifén, szóval meg lehetett ezt oldani akkor is.