Ez a srác eddig huszonkét világbajnoki címet nyert zsinórban
Ritkán van lehetősége az embernek huszonkétszeres világbajnokot megtekinteni, Toni Bou talán az egyetlen, akinek ennyi címe van, ráadásul zsinórban. 2007 óta minden évben behúzza a triál- és a fedettpályás triál VB-t, míg csapatvilágbajnokságról összesen 18 alkalommal tért haza arannyal. Ő a sportág legnagyobb alakja, de tényleg akkora, hogy lelóg a térképről.
Ehhez képest stáb és minden felhajtás nélkül idejött, felült a motorra, és tartott egy kis bemutatót néhány újságíró előtt. Nem is a saját versenygépével, hanem egy Bécsből kölcsönkért, teljesen széria Montesa 4RT Factory Race Replicával (Bou versenymotorjának a Montesa Cota 300RR az alapja). Nem véletlenül járt erre, nálunk lesz a fedettpályás X-Trial bajnokság zárófutama – Budapest nélkül elég egyhangú lenne a versenynaptár, öt francia és két spanyol forduló mellett elfér egy új helyszín.
Villáminterjú Toni Bouval
Be fogod húzni a 23. világbajnoki címed?– Minden év teljesen más, tizenegy év után is ugyanúgy nyomás alatt vagy, és motiváltnak kell lenned, hogy nyerni tudj.
Minden világbajnoki címedet négyütemű motorral nyerted. A logika szerint a könnyű kétüteműek lennének a jobbak.
– Nehéz kérdés, nekem a négyütemű fekszik jobban. A biciklizés felől érkeztem, főleg testből motorozom, az én stílusomhoz a négyütemű teljesítményleadása illik, a lentről jövő erővel. Kis gázzal megyek, szinte mintha bicikliznék.
Triálmotorokon miért nem terjedt el a fordított villa?
– Rengeteget alkatrészt kipróbálunk a teszteken, és a hagyományos vált be.
Jó, de miért? Ennyire nem számít a rugózatlan tömeg?
– Nem tudom miért, ez nehéz kérdés. Mindenféle körülmények között tesztelünk, vízben, erdőben, épített akadályokon, és ez az, ami mindenhol megfelelő. Jobbat még nem sikerült találnunk.
A hazai triál rendes szubkultúraként köszöni, jól van, kis társaságok feltűnésmentesen űzik hobbijukat, sport szinten viszont óvatosan fogalmazva is csődben a műfaj. Versenyző lenne, de a bajnokság évekkel ezelőtt megszűnt. Szóba elegyedtem Hermann Henrikkel, a MAMS elnökével – 2016-ban a Tolalbike24-en ott volt az indulók között – szerinte ez egy hatalmas lehetőség a hazai triálsportnak, de igazából azon áll vagy bukik a történet, hogy sikerül-e elég nézőt behúzni.
Idén volt Enduro GP, salakban folyamatosan rendezünk EB-t, már nem csak a történelmi MX és Superbike világbajnokságokra lehet büszkének lenni, szóval elindult valami. Március 29-én tehát X-Trial VB, és ki tudja, mikor lesz lehetőség legközelebb huszonkétszeres világbajnokot akcióban látni, arról nem is beszélve, hogy jó eséllyel nálunk fogja behúzni a huszonharmadikat.