Felszámolja a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a motorcsere miatt kiszabott rajtbüntetések okozta káoszt a Forma-1-ben az idei szezonban látottak után - ám, nem éppen úgy, ahogyan arra előzetesen számíthattunk...
2017-ben több alkalommal érte szó a ház elejét amiatt, hogy több Forma-1-es futam esetén is csak akkor tisztázódott a rajtbüntetések követően a pontos rajtfelállás, miután a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) kiadta az ezzel kapcsolatos hivatalos dokumentumát, egy órával a rajt előtt. Mostantól azonban ennek vége!
Ugyanis Párizsban, az FIA Motorsport Világtanács legutóbbi, párizsi ülésén ezek a kérdések is terítékre kerültek. A kialakult probléma kapcsán az a döntés született, hogy amennyiben motorkomponensek cseréjéből adódóan több mint 15 rajthelyes büntetést szabnak ki egy versenyzőre, automatikusan a rajtrács végére küldik - a sorrendet pedig az határozza meg, hogy ki közli hamarabb a cserélési szándékát.
Noha ezzel a káoszt megszüntették a szövetségnél, a büntetőrendszer nem vált igazságosabbá, ugyanis egyrészt maradt az újítás, miszerint csak három darabot lehet felhasználni büntetlenül a 21 futamos szezon során, másrészt, továbbra is előfordulhatnak olyan abszurd szituációk, mint amilyeneket az idei szezon vége felé láthattunk a Toro Rosso újoncaival - aki nem emlékszik arra, hogy mi volt velük, azoknak elmondjuk, hogy Pierre Gasly hátrasorolással vághatott neki az első Forma-1-es versenyének, míg Brendon Hartley mind a négy idén teljesített futamát a rajtrács végéről kezdhette meg.
Emellett a világtanács több módosításnak is zöld jelzést adott a sportág technikai és sportszabályzatában, mégpedig a következőknek:
- Megváltoztattak a biztonsági autó mögüli rajtra és újraindításra vonatkozó regulákat.
- Lehetővé teszik, hogy a versenyhétvégék menetrendjei rugalmasabbak legyenek, mint például azt láthattuk idén, az austini hétvégén, amikor is Justin Timberlake koncertje miatt két órával későbbre halasztották az időmérő edzést.
- Ezentúl csak olyan pályákon van lehetőség korábbi autók tesztelésre, amelyek 1-es vagy 1T-s FIA-minősítéssel rendelkeznek.
- A bemutatókon maximum 50 kilométerig és a Pirelli direkt erre a célra fejlesztett abroncsain a két évnél nem öregebb autókkal is pályára lehet gördülni.
- Az FIA változtatásokat eszközöl az olajhasználatra vonatkozó szabályokban, szem előtt tartva azt, hogy az olajat ne lehessen üzemanyagként elégetni.
- Mostantól az akkumulátornak is meghatározott méretei lesznek, valamint minimumtömege.
- A Halo (= glória) fejvédő miatt át kell helyezni az autókon a visszapillantótükröket és a kamerákat.
Végül ismertették az illetékesek a 2018-as szezon versenynaptárát, amelyen a legszembetűnőbb változások a 2017-eshez képest a Maláj Nagydíj kiesése, valamint a Francia és a Német Nagydíj visszatérése, 2008 és 2016 után. Íme, a 21 futamot tartalmazó menetrend:
# | Nagydíj | Helyszín | Dátum |
1. | Ausztrál Nagydíj | Melbourne, Ausztrália | 2018. március 23-25. |
2. | Kínai Nagydíj | Sanghaj, Kína | 2018. április 6-8. |
3. | Bahreini Nagydíj | Szahír, Bahrein | 2018. április 13-15. |
4. | Azerbajdzsáni Nagydíj | Baku, Azerbajdzsán | 2018. április 27-29. |
5. | Spanyol Nagydíj | Barcelona, Spanyolország | 2018. május 11-13. |
6. | Monacói Nagydíj | Monte-Carlo, Monaco | 2018. május 25-27. |
7. | Kanadai Nagydíj | Montreal, Kanada | 2018. június 8-10. |
8. | Francia Nagydíj | Le Castellet, Franciaország | 2018. június 22-24. |
9. | Osztrák Nagydíj | Spielberg, Ausztria | 2018. június 29. - július 1. |
10. | Brit Nagydíj | Silverstone, Nagy-Britannia | 2018. július 6-8. |
11. | Német Nagydíj | Hockenheim, Németország | 2018. július 20-22. |
12. | Magyar Nagydíj | Mogyoród, Magyarország | 2018. július 27-29. |
13. | Belga Nagydíj | Spa-Francorchamps, Belgium | 2018. augusztus 24-26. |
14. | Olasz Nagydíj | Monza, Olaszország | 2018. augusztus 31. - szeptember 2. |
15. | Szingapúr Nagydíj | Marina Bay, Szingapúr | 2018. szeptember 14-16. |
16. | Orosz Nagydíj | Szocsi, Oroszország | 2018. szeptember 28-30. |
17. | Japán Nagydíj | Suzuka, Japán | 2018. október 5-7. |
18. | Amerikai Nagydíj | Austin, Amerikai Egyesült Államok | 2018. október 19-21. |
19. | Mexikói Nagydíj | Mexikóváros, Mexikó | 2018. október 26-28. |
20. | Brazil Nagydíj | Interlagos, Brazília | 2018. november 9-11. |
21. | Abu Dhabi Nagydíj | Yas Marina, Egyesült Arab Emirátusok | 2018. november 23-25. |
Ha már szóba kerültek a versenyhelyszínek, Párizsban elejét vették a Brazil Nagydíj hétvégén, az interlagosi pálya közelében történt fegyveres rablótámadásoknak, amelynek fényében az FIA nyomatékosan felszólította a helyi szervezőket arra, hogy javítsanak a közbiztonságon. Emiatt a braziloknak egy független, szigorú és hatékony védelmi tervet kidolgozó biztonsági szakértőt kell igazolniuk, egy rendőri központot létesíteniük a pályán, valamint a szervezők és a sportág eseményén dolgozó biztonsági szakemberek közötti kommunikációt kell fejleszteniük.
Fotó: Zimbio
Írta: Kováts Olivér
Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.