Tényleg csak egy litert fogyaszt?

Toyota Prius Plug-in Hybrid – 2017.

2017.11.19. 00:02 Módosítva: 2017.11.19. 08:14

Adatlap Toyota Prius Plug-in Hybrid - 2017

  • 1800 cm3-es,soros 4 hengeres benzin+elektromos
  • 136 LE @ 5200 rpm
  • 142 Nm @ 4000 rpm
  • fokozatmentes automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    11.8 másodperc
  • Végsebesség:
    180 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km

Azt mondják, a hibrid csak átmeneti technika, felejtős. Más kérdés, hogy ezt a főleg a dízelekben érdekelt cégek hajtogatják húsz éve, csakhogy a jövő bekövetkezéséig is kell járni valamivel. A kérdés, tényleg a tölthető Prius-e az.

Úgy képzelem, a mostani a Priusnál azt a formatervezési célt tűzték ki, mint a gyorsan férjet kereső szingli csajok: már az is jó, ha egy fokkal szebb az ördögnél. Nem vennék rá mérget, hogy a célt sikerült maradéktalanul elérni. Azt viszont határozottan állítom, hogy a Plug-in egy fokkal tényleg szebb a sima Priusnál, egyszerűen mert más az orra és a feneke.

A Prius:

Nincs ezzel mit kezdeni: ha egy autót az üzemanyag-takarékosságra akarnak belőni, áramvonalasnak kell lennie. Elég ránézni a Priusra, és látszik, hogy több időt töltött a szélcsatornában, mint a formatervezőknél. Mindenesetre a Priusnak 0,24-es légellenállási alaktényezőt hoztak ki, valamiért a tölthető változat ennél rosszabb (0,25). Hogy teljesen alárendelték a formát az aerodinamikának, bocsánatos bűn, bár nem értem, hogyan sikerült mégis jobb forma a Teslának (Model S és Model 3), valamint a Mercedesnek ( S osztály és C osztály szedán), amelyek ugye pont ugyanilyen jó alaktényezőjűek.

Az egyik lehetséges magyarázat, hogy itt nemcsak az alaktényező, hanem a homlokfelület is elég pici, az autó maga pedig nem túl hosszú, még a Model 3 is hosszabb vagy 15 centivel, a többi emlegetett típus meg lényegesen többel, ami hatalmas előny az áramlás szép levezetésénél.

Ilyen helyzetben pedig tényleg marad a lecsapott végű cseppforma, annak minden hátrányával, ilyen volt a Honda Insighttól kezdve minden hasonló típus, egészen a lényegesen normálisabban kinéző Hyundai Ioniq-ig. A Toyota viszont különcködhet, mert mondjuk ki: a Prius ma már az ínyenceknek szól. Ha hibrid kell, ott van az Auristól a vagány CH-R-en át a RAV4-ig bármi, amikkel szemben a Prius főleg azt az előnyt nyújtja, hogy kifelé is demonstrálja a hibridséget.

Hogy ez megér-e ennyit? Nyilván nem, és a Plug-in Prius esetében további 2,9 millióval magasabb a listaár. Ezt az értéket az is felsrófolja, hogy csak csúcskivitelben (Executive) kapható, noha nem nyújt annyival több extrát, mint egy alap fapad Prius. Pláne, hogy a konnektoros verzió Executive felszereltségéből hiányzik a komplett, 700 ezer forintos Tech csomag, parkolórendszerrel, JBL hifivel és a bőrüléssel, míg a sima Priuséban benne van.

Szóval ember legyen a talpán, aki ezt puszta villanytankolásból és a parkoláson megspórolt apróból visszaszedi, még akkor sem nagyon jön ki a matek, ha a cégautó-adót is számba vesszük.

Az egyetlen esélyed, ha egy (ma még) ingyenes villanytöltőnél laksz, és a környezetedben senkinek sincs villanyautója, hogy esténként elfoglalja előled a helyet. A soha meg nem térülő beruházások sorát a tetőre épített napelemmel lehet megkoronázni, tényleg nem drága, csak 900 ezer. Ha igen nagyvonalú becsléssel 10 évig éjjel-nappal megtermel 500 wattot, akkor kijön, hogy egy kilowattóra ára 20 forint, csak:

- ki tartja meg 10 évig az autót?

- ha ugyanennyiből államkötvényt venne az ember, és annak hozamaiból mennyi áramot tankolhatna?

És legyünk realisták, sosem termel meg ennyit.

Úgy tűnhet, ellenzem a Prius Plug-In megvásárlását, sőt, hibának tartom a létezését is, pedig nem. Annál nagyobb hülyeség nincs a Földön, hogy böszme terepjárókkal járjanak átlagos családanyák a cukrászdába a sütikért. Ezek a SUV-ok legalább ennyibe kerülnek, továbbá még akkor is indokolatlanul sokat fogyasztanak, ha dízelmotorosak. Vagyis, ha valakinek már annyi pénze van, hogy lényegében bármilyen kocsit megvehet második járműnek, miért is ne vegyen pont egy ilyen konnektorról tölthető Priust? Ráadásul automata, elmegy 50, jobb napokon közel 60 km-t teljesen elektromos üzemben, az akkuja viszont még olyan méretű, hogy otthoni hálózatról is könnyen feltölthető egy éjszaka alatt.

Ha valamiért nem jött össze a töltés, akkor sincs gáz, hiszen az autó olyankor normál hibridként működik, 4 liter körüli benzinfogyasztással – ellentétben például a régi Opel Amperával, amely ilyen használatnál brutálisan fogyasztott. Vagyis minden csak nézőpont kérdése, a fölöslegesen megvett baromságokkal szemben bármilyen Priusnak csak értelme van.

A Plug-in esetében viszont van még pár kompromisszum, amivel én csak most szembesültem. A legdurvább, hogy a Prius Plug-in négyszemélyes, pedig az elődje még ötszemélyes volt. Igaz, az újban lényegesen több az akku, az elektromos hatótávját megduplázták. Ekkora akkukapacitás beépítése (8,8 kWh, +130 kg) csökkenti a terhelhetőséget, és egy aktuális, normál Prius is csak 415 kilóval terhelhető. Esetünkben ez az érték még kevesebb (320 kg), ezért tették szinte fizikailag lehetetlenné egy jól irányzott tárolórekesszel, hogy hátul középre beüljön bárki. Nem tudom, bárkinek vannak-e vontatási ambíciói, de a Plug-innel ne is legyenek, a normál Prius elvileg ilyen célra is alkalmas.

   Prius Hybrid Prius Plug-in Hybrid
Saját tömeg 1375-1400 kg 1530-1550 kg
Megengedett össztömeg 1790 kg 1855 kg
Csomagtartó (rolóig-tetőig) 360-501 l 190-360 l
Akkukapacitás 1,31 kWh 8,8 kWh
Gyorsulás 0-100 km/h 10,6 s 11,8 s
Végsebesség 180 km/h 180 km/h

A második kompromisszum hasonló jellegű, az akkuk ugyanis a csomagtartó alsó fél araszát is elvették, így a roló alá csak 190 liternyi cucc fér, de a tetőig pakolva sem több az egész 360 liternél. A térfogatok még talán el is mennének, a csomagtér alacsonysága hamarabb válik zavaróvá. Ritkán látni olyat is, hogy egy autó hátsó támláit előrehajtva ezek mélyebben vannak, mint a csomagtér padlója, a Prius Plug-iné ilyen. A töltőkábelek tárolására a csomagtartó végében van egy hasadék, de a napi rendszerességgel használt kábelt én soha nem raktam be ide.

A nehezebb Prius gyorsulásán egy másodperccet ront a több akku, de alapvetően normálisan vezethető, átlagos dinamikával és villany üzemmódban átlagon felüli gázreakciókkal, mármint a szó olyan értelmében, hogy az elektromos nyomaték azonnal jön, és nem kell egy automata váltónak sem várni a gangolási késedelmére. A benzinmotor egyébként 98 lóerős, a villany 72 (53 kW), de a kettő együtt, a köztes áttételek miatt 122 lóerőnyi csúcsteljesítménnyé tud összeadódni.

A tömeget érezni a kocsin, de egész ügyes a futóműve – mindez persze a zöld autók táborához viszonyítva értendő. De nem is kell több, maximum a tudat, hogy a vezetővel vagy 1,6 tonnányi tömeg megmozgatásába fektetett energia egy része visszanyerhető.

Nem tudom, környezettudatos újságírónak számítok-e, amikor megpendítem, hogy a teljesen irreális mérési ciklus szerint ígért 1 l/100 km fogyasztásnak semmi köze a valósághoz. Ha árammal megyünk, 14,4 kWh kell százon a számítógép szerint, erre jön még némi töltési veszteség. Ez amúgy egy hasonló méretű villanyautótól is elvárható, normál érték, bár néhány óvatlan benzinmotor-beindulás miatt a villanyautók szintje alatt marad, de akkor fogy pár deci benzin is.

Ha hibridként toljuk, városban a 3,5-4 liter környéki értékek adódnak, autópályán már belenyal az ötbe. Ami szenzációsan jó érték, csak marhára nem egy liter. Szerintem ha úgy vesszük, hogy árammal teszünk meg 50 km-t, ami teljesen reális, majd átváltunk hibrid üzemre, lazán lehet 2-3 literes átlaggal kalkulálni. Ezt egy ekkora dízel sosem fogja tudni, igaz, azt nem is kell minden 50 km után rádugni a konnektorra, de ha a töltögetést elhanyagoljuk, a Prius így is hoz 7-800 km-t egy tank benzinnel (43 liter), és akkor még nem kell izgulni, hogy kifogy.

Elektromos módban lényegében csak gördülési zaja van, de végre olyan a hangszigetelés, hogy amikor a hajtás szétforgatja a benzinmotort, ez akkor is nagyon halk. Oké, a kézi váltóhoz szokott fülnek a hang magassága még így is olyan, hogy legszívesebben felváltanál, de a kis hangerő miatt ez ma már messze az ingerküszöb alatt marad.

A Priuson érezni, hogy egy a végletekig optimalizált hibrid, és a Plug-in változatnál néhány csúszkát eltoltak bizonyos tulajdonságoknál, ami végeredményben a második családi autó szerepébe löki a kocsit, a csomagtartó megnyirbálása és a kevés ülőhely miatt. Ezt visszalépésként érzékelheti az is, akinek az előző generációból volt Plug-in verziója.Igaz, kétszer olyan messzire lehet vele jutni, csak kevesen és kevés cuccal.

A klasszikus hibrid Prius teljesen alkalmas arra, hogy teljes értékű autóként használják, a jóval drágább, konnektorról tölthető változat viszont nem. Sokkal inkább városi jármű, de annak nagyon jó, számos előnnyel, az ingyen parkolástól a csendességig. Ha az tölt el jó érzéssel, hogy az autód az utolsó tizedwattért is lehajol, és visszaterelgeti az akkuba, akkor a Prius Plug-in a te autód. Ha viszont csak az adminisztratív előnyöket nézed, és szeretnéd, hogy a tölthető hibrided amúgy teljesen autószerű legyen, ma már vannak jobb alternatívák, mint mondjuk egy Golf GTE, de az sosem fog ilyen keveset enni, amikor bekapcsol a benzinmotorja.

Totalcar értékelés - Toyota Prius Plug-in Hybrid - 2017

A negyedik generációs Prius autóként is elég jó, a konnektorosított változat viszont több kompromisszumot kér a zöld rendszámért, eldob egy ülőhelyet és a csomagtartója is kicsi. Igazi városi-elővárosi autó, de annak drága, de minden másra jobb egy normál hibrid.

Népítélet - Toyota Prius