Olajcsere az automatában

2017.10.12. 11:35

Üdv!

A Volvómnak az automata váltójába olajat cseréltem, azt olvastam hogy ATF Dextron3 3309-et kell beletöltenem! Rendeltem 10 litert a mosáshoz mivel sokan ajánlották a Mannolt ezért abból rendeltem a jobb minőséget (8210)! A váltóm most azt produkálja, hogy ha bemelegedik, akkor rántva indul és nem is szépen vált!

Hidegen tökéletes, ha lecserélem az olajat, egy hétig tökéletes! Az olaj elhasználódását a magas hő okozza! Tudna nekem atf olajból olyat ajánlani aminek a hőtűrő képessége jobb? Vagy a dextron 4 vagy akár a 3-nak valami alfaja amivel az olajom melegen se veszítené el a viszkozitását és nem menne tönkre? 

Válaszát előre is köszönöm! Üdv: Péter

Kedves Péter!

A váltóolaj Dexron besorolását felejtse el, ugyanis semmilyen relevanciája nincs az Ön autója szempontjából. Az olajjal szembeni követelmény itt a Volvo 1161540 (más néven JWS-3309) szabványnak való megfelelés. Mannolból én nem találtam ATF Dexron3 3309 nevűt, de a Mannol ATF Multivehicle JWS 3309 megfelel ennek a szabványnak. Gondolom ez került bele.

A hőtűrő képesség valóban az egyik legfontosabb jellemzője az automata váltó olajnak, de a megfelelő hőmérséklet-tartomány a megfelelő üzemeltetési körülményekkel általában biztosított, és a Dexron szabvány nagyobb száma sem jelent magasabb hőtűrő képességet. Dexron IV egyébként nem is létezik, csak Dexron VI van, de mint említettem az Ön váltójához nem ilyen olaj kell. Egy automata váltó olaj csak akkor fog egy hét alatt tönkremenni a hőtől, ha a normálisnál magasabb a hőterhelés. ATF hőmérséklet szempontjából 80 - 90 °C számít normálisnak, 135 °C-on már akár 5000 km, 200 °C-on akár 65 km(!!) alatt tönkremehet az olaj.

Ha tényleg a hőtől ment tönkre, ki kellene deríteni, hogy mitől van az olaj extrém hőterhelésnek kitéve. Tartós hegymenetben vagy vontatás során például magas a váltóolajat érő hőterhelés. Hasonló a helyzet az autó “hintáztatásakor”, ha pl. elakad a hóban vagy sárban, és így akarjuk kiszabadítani. Ha valamilyen meghibásodás van a váltóban, az is okozhat túl magas hőmérsékletet. Ha tartósan 150 °C fölött volt a váltó üzemeltetve, akkor valószínűleg a váltó alkatrészei is károsodtak, és egy olajcsere nem fogja megoldani a problémákat. Ha szeretne más olajat kipróbálni, a Valvoline ATF vagy az Eneos Eco ATF például megfelelő.

Üdv, Olajdoki