2015.09.02. 15:03

Kedves Autódoktor!

2 éve vettük meg a jelenlegi autónkat, egy 2005-ös Chevy Lacettit (sedan), 1,6-os benzines motorral. Azóta már sor került egy új katalizátor beszerelésére, mert a régit a korábbi tulaj szabályosan hagyta szétesni (csörgő, fémes hang jött a katalizátor felől, amiben a kerámia ripityára volt törve...).

Előtte is jelentkezett és sajnos utána sem szűnt meg a következő hiba: gyorsításkor hideg és meleg motor esetében egyaránt hajlamos kisebb megtorpanásra, esetenként elgyengülésre az autó, továbbá gázkitrtásnál minden sebbeségfokozatban rángatást tapasztalok, mintha a kipuffogóból visszakerülne egy kis égéstermék.

Nemrég hibaüzenetet jelzett a kocsi, műhelyben megállapították, hogy EGR-szelep hiba (kiütötték). Megnézettem, szétszedték a szelepet, gyakorlatilag egy gramm korom sem volt benne, saját szemmel is láthattam. Egy másik műhelyben is jártam, ahol a Lambda-szonda hibájára tippeltek a "tünetek" alapján (ez is reális lehet, mert a fogyasztás is nőtt kis mértékben). Nyáron, nagy melegben fokozottan jelentkezik, télen és hidegben kevésbé. Mi lehet a hiba oka, hogyan lehet orvosolni? Amellett, hogy kellemetlen/kényelmetlen a jelenség, nem tesz jót a technikának sem hosszabb távon.

Gábor

Kedves Gábor!

A tipp öli meg a bulit, ez teljesen biztos. A fejlett diagnosztikai rendszerek megjelenésével a nagy hibaszázalékot adó tippelés szükségessége minimálisra csökkent. Egy átfogó diagnosztika elvégzése megoldást kerít a problémára.

A hibajelenség alapján elég széleskörű elméleti hibahalmaz keletkezett, a számítógép segítségét is kell kérnünk, hogy legalább felezze meg a temérdek lehetőséget.

A rángatás okozói között lehet gyújtás kimaradásból (trafó, kábelek, gyertyaszigetelés), üzemanyagrendszer rendellenességből (szűrő, szivattyú), szívórendszeri tömítettlenségből (elrohadó gumicsövek), és kipufogó oldalon meglévő hibából (az ex-katalizátor darabjai szeretnek összegyűlni a kipuffogó szűk helyein) származó probléma is.

Szisztematikus ellenőrzéssel hamar kiszűrhető a probléma. Az EGR szelep esetében nem minden alkalommal jelzi korom a fennálló zavart, a lambda szonda üzeme pedig gyönyörűen megfigyelhető a képernyőn. Az öröm az ürömben, hogy a hiba gyakran tapasztalható, tehát minden esély megvan arra, hogy a menetteszt alapján az értékek megváltozásával az műszaki ördögűzés sikerrel jár.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu