Igazi Porsche a mérőpadon

Totalcar Erőmérő: Porsche 911 - 1989.

2017.11.17. 15:18

Nehéz elfogulatlanul írni sokunk kedvenc vintage sportkocsijáról, a léghűtéses Porsche 911-ről. Most azonban a tények és a számok beszélnek, a görgős teljesítménymérő-padon egy 27 éves példány.
Csalódunk vagy tovább lángol a szerelem?

20171102 155555

A Totalcar Erőmérő sorozatában elfogultság nélkül mutatjuk meg, mit produkálnak hitelesített teljesítménymérésen az olvasók autói. Az Autokorbel mérőállomásán végezzük a méréseket, és korábban már elmondtuk, hogy mi ez. Összesen több mint kilencszáz érvényes jelentkezést kaptunk, amelyek közül sorban választjuk ki az Erőmérő újabb szereplőit. Ezúttal egy olyan modell került a görgőre, amitől megdobbant a szívünk.

Őszinte leszek, kicsit féltem ettől a méréstől. Régi, gyári 911-est nem láttunk még a sorozatban, és bár próbáltuk a típust, így tudjuk, hogy jól mennek ezek a Porschék, de mindezt nehéz számszerűsíteni. Mi lesz, ha az autó gyengébb, mint eredetileg volt? Csalódunk és kiábrándulunk a Carrerából? Vagy nyelünk egyet, és azt mondjuk, a legjobbak is hibáznak? Esetleg ráfogjuk az elmúlt majdnem harminc évre?

A léghűtéses Porsche 911-esek között ez a 964-es kódú modell mérföldkő volt a hosszú és szép modelltörténetben. Az 1990-es modellévben jelent meg - ez az autó 1989 novemberében készült, tehát a szeptemberben induló gyártás elejéről származik. A 911-es ekkor kapott tekercsrugókat a torziós rudak helyett, ekkor jelent meg az rendelhető extrák közt az ABS, a légzsák és az összkerékhajtás, vagyis a Carrera 4 modellváltozat. A 964-es volt az első Porsche, amelyen aktív aerodinamikai elem fokozta a leszorítóerőt a kinyíló hátsó légterelő formájában.

Sok kritika érte akkoriban a kicsit belassult Porschét, mert a kilencvenes évek fordulójára valóban ellépett mellőle a konkurencia. Szinte mindenhez hozzá kellett nyúlni rajta, de leginkább a motorhoz.

20171102 155803

Az M64-es kódú, hathengeres bokszermotor először kapott számítógép-vezérelt befecskendezőt (DME), hengerenként két gyújtógyertyát, valamint különleges, kis fojtású katalizátort. Felépítése nem sokban különbözött a korábbi bokszerétől, de szinte mindenhol belepiszkáltak kicsit, még a motortömb alumínium ötvözete is keményebb lett, ettől szilárdabb és torziós mozgásra kevésbé hajlamos. Az égéstér kialakításánál a tökéletesebb égésre törekedtek, nagyobb lángfront sebességre, ezért is vezették be a hengerenkénti dupla gyújtást. Az áttervezett égéstér formája nyomán a kompresszióviszony 11,3:1, miközben az autó 95-ös benzinnel működik.

A motor 3600 köbcentis, több mint 10 liter olaj van benne és maximális fordulata 6700. A 250 lóerős legnagyobb teljesítményét már 6100-nál leadja, de az elektronika még engedi forogni a jól kiegyensúlyozott, levegős, bokszer hatost. A mai szemmel nagy motor nyomatéka 310 Nm 4800-as fordulaton, ezek egy fordulatra hangolt sportos motor számai.

A nagy olajtöltet mennyiség és a masszív motor miatt a szokásosnál hosszabb ideig melegítettük a Porschét, kis terheléssel kétszer is felgyorsítottuk a mérőpadon 120 fölé. A hátsó spoiler kiemelkedett, majd 80-alatt visszacsúszott a motortér fedelébe.

Nagyon bársonyos hangol szólt a levegős hathengeres, de alaposan befűtötte a mérőtermet. Hűtőventilátorát a főtengelyről hajtja, így nagyon nagy a légszállítása és a hengerekről a kocsi alá vezeti a hőt.

Felmelegedett a motor, majd megkezdődött a mérés. A mérőpadot a megszokottnál jobban meg kellett fékezni; mégiscsak egy 250 lóerős autó tekerte. Kis fordulatról indult a folyamat, de azonnal hallható volt, hogy a motor jóval nagyobb terhelést kap, a hangja mélyebb lett, ahogy pedig megjött a teljesítmény és a nyomaték, a Porsche egész hátulja beült egy kicsit. Látszott, hogy az öreg 911-es mindent belead.

A tulajdonos elmondta, hogy az autó alatt nem gyári, hanem sportkipufogó van, ezért a kicsit dörmögősebb hangja, de a katalizátora a helyén van. Önmagában nem biztos, hogy ez teljesítménytöbbletet jelent, hiszen vannak csövek, amelyek csak a hangot növelik meg, a teljesítményt alig vagy egyáltalán nem - sőt.

A mérés végén elemeztük az eredményt, nézegettük a görbéket, és érdekes megállapításokat tettünk. Ha csak egy videót nézel meg az Erőmérő eddigi adásaiból, akkor ez legyen az.

Ha pedig érdekesnek találjátok ezt a sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára!

További Erőmérő-Epizódok

Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Ilyen egy jól bevált recept: 300+ LE
Saját tervezésű és gyártású motorbelső, egyedi program, sok év munkájának gyümölcse. Tartsatok velünk ma is.