2015.10.06. 13:29

A román Astra biztosító engedélyét már augusztusban felfüggesztette a kinti pénzügyi felügyelet, de egy magyar ügyfelüknek még szeptember közepén is küldtek csekket, amelyben egy májusban ellopott autó cascójának díjhátralékát kérik.

Az Astra biztosító pénzügyi problémáiról először augusztus 27-én lehetett itthon olvasni, pedig aki a román sajtót is járatja, akár év eleje óta tudhatta, hogy baj lesz. Az anyacég magyar fióktelepét hárommillió forintra büntették júliusban, mert kiderült, sokszor túl lassan fizetett az autós károsultaknak. Augusztusban eleinte arról írtak a lapok, hogy a cég csődbe ment, fizetésképtelen. Később felszámolásról beszéltek, pedig a kettő nagyon nem ugyanaz. A csőd nem feltétlenül vezet megszűnéshez, a felszámolás viszont egyértelműen igen. Hogy mi lesz pontosan az Astrával, azt talán maga a tulajdonos sem tudja.

Aki biztosítóváltáskor, új- vagy használt autó vásárlásakor az Astra biztosítónál kötött kötelező biztosítást, vagy bármikor az ő cascójukat választotta, bizonyos értelemben az anyacéggel állapodott meg. A kinti biztosítási törvény nem olyan, mint a miénk, és a hírek is lassabban vándorolnak a két ország közt, mint belföldön. Németh Péter a CLB Független biztosítási alkuszcég igazgatója szerint példátlan, ami ebben az ügyben történik, de annyi már jól látható, hogy a jogszabályok nem számoltak az országokon átívelő krízishelyzetekkel. Ide kívánkozik a megjegyzés, hogy az Európai Unió fontos jogelve a szolgáltatások szabad áramlása, vagyi a külföldi telephely alapítását nem is lehet megtiltani egy cégnek.

A cég ezekben a napokban megpróbál közös megegyezéssel szerződést bontani megmaradt ügyfeleivel, de ez sem ilyen egyszerű. 180 ezer autós ügyfelük volt összesen, többségük kötelező biztosítással, kisebb részük cascóval. Elvileg szerdáig (szept. 30.) volt lehetőségük átszerződni más biztosítókhoz, de az érintettek fele még nem lépett le. Nyugodtan autóznak tovább, hiszen elvileg van érvényes kötelezőjük, lobogtathatják az igazolást a rendőrnek. Más kérdés, hogy ha balesetet okoznak, a vétlen autós elég nehezen jut majd pénzhez. Közben háromezer autós vár az astrás kártérítésre valamilyen korábbi karambol miatt. Szerencsére a magyar parlament szerdán elfogadta azt a jogszabály-módosítást, amelynek értelmében aki átszerződik egy másik biztosítóhoz, annak automatikusan megszűnik azt astrás kgfb-szerződése, vagyis nem kell megvárnia az évfordulót.

Károly nem sorolja magát a legszerencsételebbek közé és csak mosolyog, amikor együtt próbáljuk értelmezni az Astra szeptember 14-i levelét. Mint írják, a román pénzügyi felügyelet (máshol ASF-ként említem) idén augusztus 31-én felfüggesztette a romániai Astra S.A. Biztosító tevékenységi engedélyét. Azóta a cég itthon nem köthet új szerződést, nem utalhat vissza korábban befizetett biztosítási díjat, és „bizonytalanná vált kárrendezési és kárkifizetési tevékenysége". A második tagmondat azoknak rossz hír, akik egy évre előre kifizették a biztosítási díjukat, a harmadik pedig azoknak, akiknek egy kedvező árú astrás kötelezővel biztosított autós ment neki – és azoknak is, akiknek a román-magyar cégnél volt cascójuk, mint Károly cégének.

Ez az ügy az Astra végnapjainak állatorvosi lova. Károly egy autóflottát üzemeltető cég tulajdonosa. A cég Toyota Aurisát május 19-én ellopták és a biztosító még mindig nem fizette ki azt a körülbelül 2,5 milliós kártérítést, ami a casco alapján járt volna. Az Astra már tavasszal is döcögősen kommunikált, sokáig zenéltették a központi ügyfélszolgálat telefonszámát, és a helyzet azóta romlott. Károly átszokott a vidéki ügyfélszolgálatok e-mail címére és azt találta ki, hogy amikor mégis telefonál és körülbelül 20-25 perc várakozás kapcsolják az ügyintézőt, ő a minőségbiztosítási okokból rögzített beszélgetés elején mindig megemlíti, ezúttal meddig tartott a zenehallgatás.

Amikor májusban bejelentette a Toyota eltűnését, a biztosító saját magánnyomozót küldött, hogy felvegye a jegyzőkönyvet. Az illető távozott, az autót sosem találták meg, a rendőrségi nyomozást időközben felfüggesztették, de a kártérítés máig nem érkezett meg. Így szellemes igazán, hogy az Astra két hete neki is ugyanazt a formalevelet küldte, amelyben az ügyfeleknek ajánlgatják a szabad elvonulást. Az Auris cascója logikailag már akkor megszűnt, amikor ellopták a kocsit, de most 6297 forintot kéne fizetni. A rendszerben a jelek szerint nem szerepel, hogy lógnak neki 2,5 millióval, az viszont igen, hogy a lopás óta nem fizette a cascót.

Az MNB a Magyar Biztosítók Szövetségével közös közleménye szerint minden, az Astra engedélyének felfüggesztése után keletkezett kötelezős kárt a MABISZ kezel a továbbiakban, így a központi káralapból fizetnek. A cascós esetekre pedig a román anyacég jelöl majd ki egy kárrendezési megbízottat, aki a román törvények szerint veszi fel és kezeli a bejelentéseket. Károlynak és sorstársainak várniuk kell, ez már biztos. A többi nem. Ha az Astrával szemben folytatott eljárás lezárul, és a cég mégis visszakapja a működési engedélyét, nyilván egyszerűbb a helyzet. Ha tényleg felszámolják a céget, akkor a román kárrendezési alap (FGA) fizethet, amelyre a szeptember 14-i levélben is hivatkoznak.

A MABISZ felhívja a figyelmet arra is, hogy a hitelezői igényeket (itt azokról az autósokról lehet szó, akiknek már megjavították a kocsiját, és a műhely várja a pénzét) ismételten be kell jelenteni az esetet az FGA-nak e-mailben vagy postán (román postacímre küldött levélben). Ennek hiányában az FGA a felszámolás jogerős elrendelését követően sem fizetheti ki a károkat.

A kártérítés összeghatára akár 100 ezer euró (körülbelül 32 millió forint) is lehet, de sem azt nem tudni pontosan, hogy milyen sorrendben kártalanítják majd az ügyfeleket, sem azt, hogy milyen megítélés alá esnek a magyar astrások.

Nem mellékes, hogy a cég a bajok előtt hárommillió ügyféllel piacvezető volt Romániában az Index cikke szerint. A helyi felügyelet felügyeleti biztost rendelt ki hozzá és felszólította, hajtson végre 490 millió lejes (34,3 milliárd forintos) tőkeemelést, de ebből a határidő lejárta előtt csupán 70 millió lejnyit teljesítettek. Az eset tavaly februárban (!) történt, mi viszont először idén augusztusban hallhattunk arról, hogy mi zajlik Romániában.

Így talán már érzik, mennyire nem mennek gyorsan a dolgok odaát. Ráadásul az Astra megtámadta az idén nyáron vele szemben hozott, a tevékenységi engdélye visszavonásáról szóló határozatot, mert tovább működne. Így most teljesen bizonytalan, mikor rendeződik a cég sorsa, vagy akár azé a háromezer magyar autósé, akik pechjükre belekeveredtek ebbe a kusza történetbe. A MABISZ legutóbbi közlése szerint 244 esetet fogadtak be eddig, de itt olyan káresetekre gondoljanak, ahol a károkozónak kötelező biztosítása volt az Astránál. A biztosítók szövetsége senkinek nem javasolja, hogy maradjon az Astra ügyfele, mert bár megteheti, hogy nem köt szerződést más biztosítónál, ha karambolt okoz, akár be is perelhetik a kártérítésért.