Ne higgyék el, ha valaki mást mond, a dízel öl!

2017.09.20. 06:07

A Frankfurti Autószalonon több autógyártó részéről is elhangzott, hogy a dízel egyelőre szükséges a szén-dioxid-kibocsátási normák teljesítéséhez, mert köztudottan takarékos. A brüsszeli Transport & Environment nevű szervezet erre közzétett egy rakás adatot tartalmazó szép színes dokumentumot, amely a dízelmotoros autók káros mivoltát hivatott bizonyítani.

pollution

A dokumentum egyik központi állítása, hogy egy átlagos dízelmotoros személyautó 42,65 tonna szén-dioxid levegőbe jutásáért felel a legyártásától a teljes pusztulásáig, 3,65 tonnával többért, mint egy átlagos benzinmotor. Az eredménybe beleszámolták a gázolaj-finomítás magasabb energia-igényét, a dízelmotor gyártásához felhasznált több alkatrészt és anyagot, a gázolajba kevert biodízel üzemanyag magasabb emisszióját, sőt, azt is, hogy az olcsóbb közlekedés lehetősége miatt a dízelekkel átlagosan többet mennek. Azaz mindent, ami ellensúlyozhatja a dízelmotor alacsonyabb fogyasztásának pozitív hatását. Az eltérés a benzines motorhoz képest így is kevesebb, mint 10% a benzinmotor javára.

A hosszú dokumentum igazságtartalmát persze képtelenség megítélni, hiszen nem tudni, hogy milyen benzin- és dízelmotort vettek figyelembe, milyen fogyasztási adatokkal, kipufogógáz-tisztító berendezésekkel számoltak. Azt sem tudni, hogy hogyan tudták ilyen precízen megállapítani azoknak a számát, akik éves szinten a nitrogén-oxidok miatt haltak meg idő előtt. Az European Environmental Agency 2013-as adatai szerint mindenesetre 68 ezren vannak Európában, és ezeket a haláleseteket simán a dízelmotoros személyautók számlájára írja a dokumentum.

A barikád másik oldalán az autógyártók – elsősorban a német gyártók – állnak, amelyek az utóbbi két évtizedben rengeteg pénzt öltek a dízelmotorok fejlesztésébe. „Ahogy az egész iparág, mi is meg vagyunk róla győződve, hogy a jövő az elektromos autóké, de amíg ez az állapot el nem jön, a szén-dioxid-kibocsátási korlátozások még szigorúbbá válnak majd, és ezek teljesítéséhez szükség van a dízelmotorokra.” - mondta korábban Dieter Zetsche, a Daimler AG vezérigazgatója. Az autógyártók egyébként szép, de átlátszó ígéreteket tettek Frankfurtban: több tucat villanyautót terveznek bemutatni 2025-ig, és minden modellből előállítják az elektromos kivitelt 2030-ig, de arról, hogy bármelyikük kizárólag villanyautókat kínálna bármikor, akár a középtávú jövőben, egyelőre senki nem tett még utalást sem.

Az alapján, amit most tudunk, bárki bármit is mond, a dízel egyelőre marad: Európában az eladott személyautók legnagyobb része ma is dízelmotoros, nem beszélve a haszonjárművekről, amelyek mind gázolajjal mennek, és ezeknek a kifuttatása akkor is évtizedeket venne igénybe, ha holnaptól senki nem vásárolhatna ilyen járművet az EU területén. Erről azonban nincs szó: valószínű, hogy dízelmotoros autót még tizenöt év múlva is kínálnak majd a gyártók, nem beszélve a közvetlen befecskendezéses, turbós benzinmotorokról, amelyekre már most koromszűrő kell, és a fogyasztás csökkentésének nyomása alatt a nitrogén-oxid-kibocsátásuk is problémává válhat.