Nem csak a dízelek szennyeznek az ígértnél jobban

2017.03.24. 06:11

A német autóklub, az ADAC EcoTest nevű tesztsorozata azt vizsgálta, hogy valós körülmények között milyen károsanyag-kibocsátással működnek az egyes járművek. Ahogy sejthető is, nem szabványos körülmények között számos típus túllépi a határértékeket, a meglepő az, hogy milyen nagy lehet a különbség egyes esetekben.

car exhaust pipe

Egyes Euro 6-osként elfogadott modellek még az Euro 5-ös norma határértékeit is túllépik. Egy szélsőséges példa a Renault Captur dci90 váltpozata, amelynél 725 mg/km nitrogén-oxid kibocsátást mértek, miközben az Euro6-os norma legfeljebb 80 mg/km-t engedne meg. Külön érdekesség, hogy a egyes benzines autók sem feleltek meg az előírásoknak, méghozzá jellemzően a manapság oly gyakori kis hengerűrtartalmú turbómotorokkal van a baj: ezeknek a részecskekibocsátása haladja meg a megengedett szintet, egyszerűbben fogalmazva kormot bocsátanak ki. Ezt tapasztalták például a VW Tiguan 1,4 literes TSI motorja, vagy az Opel Corsa ezres háromhengerese esetében. Emellett a közvetlen befecskendezéses benzinmotorok esetében a nitrogén-oxid kibocsátás is jelentősen, akár ötszörösen is túllépi azt a szintet, amely 2017 szeptemberétől kötelezővé válik.

Mindez nem is annyira meglepő, ha ismerjük az autógyártókra nehezedő több irányú nyomást. Egyfelől tartaniuk kell magukat az alacsony károsanyag-kibocsátási határértékekhez, másrészt csökkenteniük kell a szén-dioxid-kibocsátást, és ezzel párhuzamosan fogyasztást – ez a két feladat időnként már önmagában is szembe megy egymással – miközben a motoroknak használhatóknak kell maradniuk. Úgy tűnik, csak az autógyártók egy kis hányada képes tartani magát az előírásokhoz. A 77 megvizsgált típus közül csak 14 kapta meg a legjobb, ötcsillagos minősítést az ADAC-tól, és ezek közül egy sem volt dízelmotoros, pedig 38 ilyen típus szerepelt a merítésben.

Egyelőre mindez nem számít csalásnak, hisz a forgalomban levő autók a hatályos mérési szabványok szerint megfelelnek minden kötelező szabványnak. Azért pedig, hogy a szabványok nem fedik igazán a valós körülményeket, az autógyártók nem tehetők felelőssé. Mindenesetre aki kíváncsi az ADAC EcoTest eredményeire, itt böngészhet a típusok között.