Feltalálták a tökéletes autóversenyt?

2015.11.27. 16:41

Az új autóverseny-formula egyelőre Roborace néven fut, és ha minden igaz, a következő szezontól a Formula E versenysorozat része lesz. Ahogy a név alapján sejthető, a fő különbség az, hogy itt kioptimalizálták a rendszerből a legmegbízhatatlanabb elemet, az embert. Pilóta helyett egy program irányítja majd a versenygépeket 300 km/h feletti tempó mellett.

A Formula E sorozat vezérigazgatója, Alejandro Agag szerint a Roborace egyelőre arról szól, hogy a mesterséges intelligenciát fejlesztő cégek mérjék össze rajta a tudásukat. Tíz csapatot terveznek összesen húsz, műszakilag teljesen egyforma autóval, különbség csak az önvezető szoftverben lesz. A szervezők arra számítanak, hogy ezzel számos szervezet és cég érdeklődését felkeltik majd, így egyetemek, autógyárak és információ-technológiával foglalkozó cégek is beneveznek majd. Egy csapat a tízből a tervek szerint teljes egészében az interneten szerveződik majd, közösségi támogatásból származó pénzből szeretnék finanszírozni, és a programot is ugyanígy összeszedett csapat írhatja.

A Roborace a tervek szerint a 2016-2017-es szezonban indul majd, ami 2016 őszén, nem egészen egy év múlva kezdődik, így bőven lesz idő összeszedni a csapatokat. Egy efféle verseny elméletileg hasznos lehet az önvezető járművek fejlesztői számára, egyrészt mert valós körülmények közt próbálhatják ki legújabb algoritmusaikat, méghozzá akár igen nagy tempónál, másrészt összemérhetik egymással munkájuk végeredményét. Ráadásul itt egyetlen pilóta sem kockáztatja az életét egy pillanatra sem. Az egyetlen, de annál nyugtalanítóbb kérdés, amire egyelőre nincs válaszunk, hogy mennyire lehet izgalmas a verseny, ha teljesen kivonják belőle az emberi tényezőt.

Egyébként maga a Formula E is igazán új sorozat, csupán a második szezont kezdték meg októberben, ez azonban épp attól tűnik életképesnek, hogy az egyforma versenygépekkel a pilóták kifejezetten izgalmas küzdelmeket folytatnak a pályán. Az első szezont Nelson Piquet Junior nyerte, de úgy, hogy csupán egyetlen futamon győzött, és nem akadt két verseny, amelyet ugyanaz a versenyző nyert volna meg, így végül a helyezések döntöttek.