Rulettkerék: Mikor robbant le utoljára a Peugeot?

2017.03.19. 12:11 Módosítva: 2017.03.19. 14:47

A Rulettkerék-Peugeot lerohadásokkal színezett hazaútján felmerült bennem, hogy talán még nem késő visszafordulni. De nem lehettem puhapöcs, meg egyébként is: a Rulettkerék nem a biztos vételről szól. Akkor simán beültem volna egy régi Swiftbe.

A 205-ös megvétele után két központi kérdés foglalkoztatott. Egyrészt ki kell deríteni, tényleg összefolyik-e az olaj a vízzel, újra meg kell-e bontani a tavaly generálozott motort? Másrészt a fulladozásnak kell a végére járni, mert így lutri bárhova elindulni. Végleges lerobbanásunk nem volt, de igen bizonytalanul működött a Peugeot, legkevésbé sem volt megnyugtató belegondolni, hányan küldenének melegebb éghajlatra, ha mondjuk délután, az Árpád-hídon jön az asztmás roham. Nem rám, én már kinőttem.

Az eredetiségvizsgálat és az okmányirodai kör után az első utam rögtön a műhelybe vezetett, azzal a felkiáltással, hogy kezdjünk mindent az olaj és a szűrők cseréjével. A Bárdiból gyorsan meg is rendeltem egy kanna Liqui Moly olajat, olaj- és üzemanyagszűrővel együtt. Ez első körben 14 ezer forintba került. Miért maradt ki a levegőszűrő? GTI-nkben most egy sportszűrő van, amit szeretnék mielőbb kihajítani, el is kezdtem kutakodni gyári légszűrőház és a hozzá tartozó csövek után. Addig a sportszűrő kap egy tisztítást.

A budakalászi műhelybe amúgy probléma nélkül jutottam el a Peugeot-val, elismerően meg is paskoltam a műszerfal tetejét. A leeresztésekor Attila biztatott, szerinte teljesen tiszta a régi folyadék, úgy tűnik, nem megy bele a víz. Óvatos duhajként úgy gondoltam, várjunk még az örömködéssel, a friss olajjal járatva kiderül, mi a helyzet. Csak hogy kiderüljön, mozogni is kéne a kocsival, ebben pedig a fulladozás finoman szólva gátol. A műhelytől két saroknyira ezt bizonyította is: a szerkesztőségig kétszer kellett félreállnom.

Bár határozottan érdekelnek a műszaki dolgok, autószerelő nem vagyok, többnyire azokkal a hibákkal tudok kezdeni valamit, amelyekkel már volt dolgom. Így például volt már a kezemben szétszedett bemelegedés-szabályzó a K-Jetronichoz, de L-Jettel nem találkoztam. Elkezdtem hát nyomozni, és kicsit beleástam magam a rendszer működésébe. A Bosch-számok alapján nem nehéz kisakkozni, hogy a légmennyiségmérő és a motorvezérlő egység egyaránt az 1.9 GTI-hez tartoznak. Nem ideális, de ahogy megtudtam, működőképes konfiguráció – már ha az elemek egyébként működnek.

Maga az L-Jetronic egyébként nem tűnik kimondottan bonyolultnak, mégis van hibalehetőség bőven. Üzemmeleg motornál annyi történik, hogy a légmennyiségmérő (LMM), ahogyan a neve is mutatja, megméri a rajta átjutó levegő mennyiségét, az ECU pedig kiszámolja, hogy ahhoz mennyi üzemanyagra van szükség. A 205gtidrivers.com-on van is egy kis útmutató ahhoz, hogyan mérjünk ellenállást az LMM-en, így hát neki is estünk multiméterrel. Van viszont a rendszernek egy pótlevegő-tolattyúja is. Funkciója, hogy több levegőt juttat be, amihez aztán jön többletüzemanyag is. A fordulatszám megemelkedik, hidegen sem fullad le a motor.

Ezeknél az autóknál gyakori a légmennyiségmérő meghibásodása, ez az évek során ki szokott kopni – nyilván ezért is cserélték ki a mi GTI-nkben néhány hete. A pótlevegő-tolattyú pedig akkor okozhat gondokat, ha hidegen sem enged át plusz levegőt, vagy ha melegen is nyitva marad. Ellenőrzésére két módszert is találtam. Az egyik: a tolattyúra menő csövet lehúzva tükörrel lehet kukucskálni, van-e rés. A másik pedig, hogy ugyanezt a csövet masszírozzuk: ha összenyomásra változik az alapjárat, akkor nyitva van.

Közben kaptam két telefonszámot. Két olyan emberét, akiknek volt, vagy esetleg most is van 205 GTI-jük, és ismerik a típust, javítottak már többet is. Közülük Tamással egyeztettem is egy időpontot, és némi izgalommal ugyan, de sikeresen elgurultam hozzá munka után, hogy értő szem is láthassa az autónkat. Kicsi a világ, mert a műhelyben találkoztam Ádámmal is, aki korábban Vasfogon, a Rulettkerék úttörőjén, később pedig az Audin is dolgozott. Miközben együtt is megállapítottuk, hogy a kocsi megjárta már a hadak útját, Tamás megfújkálta a csöveket féktisztítóval. Az L-Jetronic ugyanis érzékeny a fals levegőre. Ha valahol falsot szív, felpörög a motor, amint beszippantja a féktisztítót. Hát nem pörgött fel.

Következő lépésként az elektromos csatlakozókat néztük át. Amit csak lehetett széthúztunk, megtisztítottunk és összedugtunk. A lambdaszonda vezetékén is igazítani kellett, mert lógott, és hol a forró kipufogóhoz, hol a kormányműhöz ért hozzá. Visszatekertünk a melegen igen magas alapjáratból, és állítottunk a kuplungon is. Abban maradtunk, hogy ha továbbra is fulladozik az autó, akkor újra jelentkezem.

Most ott tartunk, hogy bő egy hetet használtam már az Peugeot-t munkába járásra, dugóban ácsorgással és minden velejárójával együtt. Nagyon úgy fest, hogy tényleg csak kontakthibával volt dolgunk, most ugyanis szépen veszi a fordulatot, keményebben taposva sem hal meg. Nagyon virgonc gép a 205 GTI, annyi biztos. Ilyenkor mindig eszembe jut, hogy mekkora királyság lehetett ez, amikor új volt, illetve mennyire jó lehet, amikor tényleg mindene jó egy ilyen hot hatch-nek. Az öröm mondjuk korántsem felhőtlen, annyit azért hozzá kell tenni. Hidegen könnyen indul a Peugeot, akár több napnyi állás után is. Melegen teljesen jó az alapjárat, úgy 950-et forog, a Haynes-féle kézikönyv 900 plusz-mínusz 50-et ír elő. A kettő között viszont elég instabil: amikor már nem tök hideg, de még nem üzemmeleg, akkor leállogat. Lehet, hogy mégis van egy kis gond a pótlevegő-tolattyúval?