Magas motorral szívassuk a kezdőt?

2015.01.30. 15:03 Módosítva: 2015.01.31. 15:24


Tisztelt Nepperűző!

Kezdő alacsonyabb (167cm) hölgy motorosnak keresnénk egy félig offroad-túra motort, amivel néha könnyebb földútra is le lehetne merészkedni, de nem ez lenne az elsődleges terület. Néhány éves BMW F800 illetve Triumph Tiger 800 merült fel (nem az adventure vagy XC kiadás), ami alacsonyabb nyereggel megfelel a magasságnak, illetve ezek még tetszenek is. :) Mire érdemes ezeknél a modelleknél figyelni, illetve van-e valami hasonló modell, amit érdemes lenne megfontolni?

Széles utat!
Péter


 

Kedves Péter!

Mivel sem a BMW F 800 GS, sem Triumph Tiger 800 nem régi modell, nagyon még nem jöhetnek elő gondok, nem kell számolni telivér gányolásokkal, durván visszatekert órákkal és hasonló nyűgökkel. Ugyanakkor 167 centis magassághoz alacsony üléssel és ültetéssel kiherélni őket csak azért, hogy néha földúton menjen, nos, teljesen felesleges. Tapasztalatom szerint az ilyen nagy motorokkal nem akkora élmény elhagyni az aszfaltot, hogy megérje a kompromisszumokat. Még szóba jöhet a BMW F 700 GS is, ami alacsonyabb, közúton a 19-es első keréknek köszönhetően kezesebb, mint a 800-as GS, és olcsóbb is.
A BMW F 700 GS alapból alacsonyabb az F 800 GS-nél
A BMW F 700 GS alapból alacsonyabb az F 800 GS-nél

Ezek a motorok egyébként elég jól optimalizálhatók alacsony sofőrhöz, van hozzájuk vékonyabb szivaccsal tömött ülés, kapható hozzájuk rövidebb kutyacsont, amivel további 1,5-2 centi spórolható, illetve bizonyos cégek – például a Wilbers – gyártanak hozzájuk rövidebb rugóstagot. Az utóbbi két opció esetén le kell mondani a gyári középsztenderről, ami viszont egy hasznos kiegészítő.
A meglátásom szerint, ha nem ragaszkodik az ember egy európai prémiumgyártó emblémájához, egy Honda XL700V Transalp is tökéletes választás lehet, hiszen nagyobb a kínálat, olcsóbb, és kevesebb pénzből fenntartható.
A Honda XL700V Transalp olcsóbb és könnyebben fenntartható, valamint a kínálat is nagyobb
A Honda XL700V Transalp olcsóbb és könnyebben fenntartható, valamint a kínálat is nagyobb

De mondok jobbat: szerintem nyomorúságos dolog egy ilyen 200 kiló körüli döggel terepen szenvedni, jó fizikummal sem élvezetes különösebben. Hatalmas termetű emberek, és komoly offroad rutinnal rendelkezők persze bámulatos dolgokat tudnak bemutatni velük, de sokkal többen vannak azok, akik inkább nyűglődnek, és közben azzal hitegetik magukat, hogy ez milyen jó szórakozás. Pláne egy alacsony és kezdő motorossal nagy kicseszés ezt elhitetni, aki folyamatosan kínlódik a motor súlyával és a bizonytalan talajfogással. Egy párszáz ezer forintos könnyű enduró sokkal jobb erre a célra, aminek nem ártanak az eldőlések – és mellette nyugodtan lehet tartani egy nagyobb, erősebb, normális utcai motort minden más esetre. Sokan utálták már meg azért a terepmotorozást, mert nem oda való járművel próbálkoztak.


Üdv: Nepperűző

Motort vagy robogót vásárolna és tanácsra van szüksége? Erre a címre várjuk kérdéseit.