Mit lehet tenni a nicasilos hengerrel?

2016.02.08. 12:16

Kedves Motordoktor!

Egy Malaguti Ciak Franco Morini blokkos 100ccm-es robogót vásároltam. Főtengely csapágy hiba miatt meg lett bontva a blokk. Sajnos ebből kifolyólag a nicasilos henger fala is sérült, így a gyári alkatrészek csillagászati árát figyelembe véve bontott henger mellett döntöttem. Gyári gyűrűhöz elfogadható áron hozzájutottam. Visszatérve: kaptam két jó állapotú bontott hengert, hogy válasszak közülük, viszont az egyik láthatóan frissen hónolt, a másik használt hengerhez méltóan tükörsima felülettel rendelkezik. Kérdésem az lenne, hogy gyűrűcsere (gyári alapméret) esetén indokolt-e a nicasilos henger hónolása? Egyáltalán szokták-e hónolni azt a nicasilos hengert, amihez nem kapható hozzá illesztehető túlméretes dugattyú, csak az eredeti gyári méret? A választ előre is köszönöm!

Tamás

Kedves Tamás!

A nicasilos hengert általában nem szokás hónolni, vagy megfúrni, mert nincs hozzá túlméretes dugattyú, illetve ha az alapméretet használjuk, akkor az alu henger nagyon pontos és számunkra előnyös illesztését tesszük nagyobbá, ami veszteséget okoz. Még nagyobb probléma, hogy a nagy illesztési hézag miatt jobban rezonál, és esetleg dugattyúrepedést okozhat.

Abban az esetben szokták nagyon finoman meghónolni, ha a felületi minősége nem tökéletes, de ez nem gyári technológiás művelet. Persze a tükörsima felületű henger sem szerencsés eset, mert annak az olajtároló képessége rossz, gyors kopással számolhatunk, illetve már eleve kopott, pontos illesztés nem lehetséges.

Meg kell mérni a hónolt hengert és ha az illesztés max. 5-8 század, akkor még jó lehet. A gyűrűhézagot is vizsgálni kell, mindenképpen érdemes gyakorlott szerelőre bízni az összerakást.

Üdv.

Motordoktor