"Gondolom nem ezzel vannak tele a bontók"

2018.06.14. 16:10

Kedves Nepperűző!

Egy 600-as Hornetről szeretnék valami terepképes gépre átülni. Mivel az árkategóriában (6-700 ezer) sajnos gyakorlatilag feleakkora teljesítményű gépek vannak, félek, hogy hamar kevésnek találnám, mivel a tervek szerint a túrák 10-15%-a menne offroad üzemmódban, a többi marad az aszfalton.

Adódik azonban egy lehetőség, mert egy nepper hozna nekem egy Triumph Tiger 955i-t. Ez kompromisszummentes megoldásnak tűnik, ráadásul minden földi jóval fel van szerelve.

A netet bújva teljesen belezúgtam, viszont nagyon kevés infót találtam róla, így adja magát két fontos kérdés:

1, jó-e, megbízható-e a típus? (Nyilván vétel előtt szerelővel nézetem át)

2, nem lesz-e probléma az alkatrészellátással? Gondolom a bontók nincsenek tele az alkatrészeivel...

Ezekről a kérdésekről kérném a véleményed.

Üdvözlettel:

Feri

Kedves Feri!

A Triumph Tiger 955i szerintem kiváló motor. Nem túl gyakori, sokan ocsmánynak látják, de én szeretem a formáját, a műszaki tartalomról pedig kimondottan jó véleménnyel vagyok. Már az első évjáratok rendben voltak. 2001-től van a Tigerekben a 995-ös blokk, az 1999-től induló széria még a régi 885-ös volt, de ha egy módod van rá, a 955-ösöket keresd.

Facelift előtt küllős kerékkel. Ebben a zöld színben őrületesen vonzó
Facelift előtt küllős kerékkel. Ebben a zöld színben őrületesen vonzó

2001 és 2004 között 98 lóerővel, küllős felnivel, és hosszabb rugóutakkal készült, tehát ha sokat mászkálnál földutakon, akkor ezek az évjáratok az ajánlottak. 2004-től már feszesebb hangolású futóművel, öntött alu kerekekkel készült (tömlő nélküli gumikkal), elhagyták a szép és igényes excenteres láncfeszítőt, viszont alapáron járt hozzá a doboztartó, a központi állvány és a fűtött markolat, valamint a teljesítmény is 106 lóerőre nőtt. Ha főleg aszfalton használnád, és csak ritkán mész földútra, akkor a későbbi évjáratok a tutik.

Facelift után, öntött felnivel
Facelift után, öntött felnivel

Négy visszahívási akció volt a Tigerekre, volt egy 1999-ben (76793 - 84542 közti vázszámok), amikor a forgattyúsház csavarjait cserélték, volt egy 2000-ben (96412 - 112417 közti vázszámok), amikor a tankot cserélték szivárgásgyanú miatt, aztán volt egy 2001-ben (108876 - 137189 közti vázszámok) amikor a kuplungbovdent cserélték, illetve 2004-ben (74450 - 1146021 vázszámok) az üzemanyagcsövekből tettek fel újakat. Ezeket az akkoriban még újnak számító motorokon nagy valószínűséggel elvégezték.

A futómű mai értelemben már nem számít sportosnak, ha elkezdesz bökősen menni, nem lesz az igazi, szóval olyankor egy komolyabb központi gátló és egy progresszív villarugó beépítése lesz a megoldás.

A Tiger 955i megbízható típus, némi olajfogyasztásra hajlamos lehet, ami nem hiba, hanem tulajdonság, érdemes ezer kilométerenként ellenőrizni a szintet, és szükség esetén utántölteni. A blokk elképesztően tartós (ez összefügg a lágy dugattyúgyűrűvel és az esetenkénti olajfogyasztással), jól viseli a kilométert. Jópár motorikus alkatrésze megegyezik a későbbi 1050-es modellekével, ami egy esetleges felújítást lényegesen megkönnyít.

Az alkatrészellátás tudtommal zökkenőmentes a 955-ös szériához, ugyanis az akkori Triumph-ok hatalmas legók voltak, rengeteg alkatrész a kortárs japán motorokkal megegyezik, hiszen ugyanazokat a nagy beszállítókat használták - tehát a fékrendszer elemei, elektromos alkatrészek, visszapillantók, lábtartók, szekunder hajtás alkatrészei és rengeteg más apróság megegyezik különböző Hondákkal, Kawasakikkal, külföldi fórumokból elég hatékonyan ki lehet túrni, hogy milyen tükröt, fékkart vagy olajhűtőt kell keresned. Ráadásul a Triumph-nak van magyar vezérképviselete, akik közvetlen kapcsolatban állnak a gyárral.

A szervizintervallum 10 ezer kilométer, a szelephézagot pedig 20 ezrenként kell ellenőrizni.

Üdv.

Nepperűző