Sportmotorról átnyergelnék, de mire?

2018.01.05. 17:32

Kedves Nepperűző!

Kawasaki ZX-9R motorom van, az utóbbi években 90%-ban pályáztam vele, viszonylag egészségesebb tempókat (Hungaroring 2:12, Kakucs 46-47, Euroring 2:25), viszont váltani szeretnék. Régóta szemezek a supermotókkal, de nem ismerem a márkákat, típusokat.

Amit tudok, hogy Kakucson és Euroringen motoroznék 80%-ban, a többit utcán/aszfalton/városban. Versenyezni nem akarok, de azért néha megtépném a bajszát a gépnek, a lényeg a fun-faktor. Évi 2-4000 km az átlag. Az sem lenne hátrány, ha nem kéne sokat szervizelni, és jó lenne az alkatrész-ellátottsága, ha esnék vele. 190 cm és 95 kg vagyok, ami viszont behatárolja a típusokat.

Pénzben 600-900 eFt lenne a keret.

Mit tudnál ajánlani nekem?

Válaszodat köszönöm

Gergő

Kedves Gergő!

Nagyon nehéz a kérdés, mert ebben az ársávban vagy nem igazán tüzes, vagy nem igazán megbízható motorok vannak. Ha felcsaptad a hirdetési oldalakat, láthattad, hogy ennyiért főleg 640-es KTM-ek, Yamaha XT660-ak és a Suzuki DR-Z400-ak vannak.

DR-Z400 SM
DR-Z400 SM

A DR-Z400SM megbízható, kezes és még jól is néz ki, de ahhoz, hogy a rövid pályák ködfoltos párduca legyen, kell rá költeni. Bele kell nyúlni a futóművébe, kell rá egy jobb radiális főfékhenger, és a gyári 39 lóerő is elbír egy kipufogó-légszűrő-karburátor átalakítást. Sok SM-et építettek E és S változatból, azok erősebbek - főleg az E -, de azoknál ugyanúgy kell költeni a futóműre és a fékre, ha valamelyik előző tulajdonos még nem tette meg.

Az XT660X szintén nem sportcélú alap, iszonyatosan tartós, de viszonylag nehéz, és szintén nem túl tüzes, a futóműve, féke, váza és úgy az egész motor nagyon utcai jármű.

Harmadik opció a 640-es LC4-es KTM-ek (igazából 625 köbcenti, de ez ne zavarjon meg), például KTM 640 SM. Ezek nagyon jól bírják az esést, ha elfekteted, nem törnek rommá, szépen elcsúsznak a lábtartón és a kormányvégen. A 2002-es példányoknál a kuplung alsó csapágyával voltak gondok, azt érdemes egyből egy korábbira vagy későbbire cserélni, mielőtt telenyomja az olajat spénnel. SM vásárlásnál nagyon fontos még, hogy valódi SM legyen, ne enduróból átalakított, árulkodó lehet a kisebb féktárcsa, a rossz hosszúságú, vagy hegesztett kitámasztó, a túl lágy első futómű, de a vázszámból is kiderül, hogy minek szánta a gyártó.

XT660X
XT660X

A KTM 640 SM előnye, hogy alaphelyzetben is pályára való, van futóműve, féke, jó a váz, van benne erő, könnyű, és ha elborul az agyad, tuningolható is, egy Keihin FCR karbikittel például elképesztően disznó lesz. A hátránya, hogy megbízhatóságban elmarad a japánoktól, és a karbantartásokat is szigorúbban kell venni. Az olajcserék betartása kötelező, és ez igaz a villaolajra, a fékfolyadékra, és úgy általában mindenre. A közhiedelemmel ellenben jól szerelhetőek, de a tervezési filozófia egészen más, mint egy japán motornál, amíg nem áll át egy szerelő agya a KTM-gondolkodásmódra, addig nagyon szigorúan követni kell a szerelési útmutatót. Cserébe minden szerelhető, a villa utolsó alátéte is cikkszámos termék, a központi rugóstag feketemágia alkalmazása nélkül szervizelhető, és így tovább.

KTM 640 LC4 SuperMoto
KTM 640 LC4 SuperMoto

Ugyanakkor elég változatos hibákat tud produkálni, az erős vibrációkból származó fáradásoktól és szétrázódásoktól kezdve a kuplungbovden gyakori szakadásáig. Ha ez nem rettent el, és van türelmed kivárni egy korrekt állapotú darab felbukkanását, akkor érdemes lehet figyelned a KTM 620 SC-ket, ezek már lényegében versenymotorok: szintén LC4, de mindent lehagytak róla, ami felesleges. Önindító nincs, emiatt csak rúgni lehet, kiegyensúlyozótengely nincs, ezért oldaltámaszon alapjáraton is elmászik métereket, míg veszed a sisakod, viszont gyárilag síktolattyús karbi van rajta, és körülbelül 130 kiló, valamint elképesztően bírja az esést, ha betakarózol, felállítod, és mész tovább.

Van egy negyedik út, a különböző Husqvarnák és Husabergek, amik nagyon csábítóak, de ezekről sajnos nem igazán tudok nyilatkozni, nincs velük tapasztalatom.

Üdv:

Nepperűző