Árt-e a motornak az egykerekezés?

2018.04.11. 06:26

Ugyanaz a helyzet, mint a kuplung nélküli váltással: ha jól csinálod, nem káros. De mi történik, ha rosszul csinálod - vagy fordítsuk meg a kérdést, milyen jelek utalnak arra, hogy rosszul csinálod? Tehát ha nem szépen jön fel, hanem feleslegesen nagy fordulatnál durván rádobott kuplunggal, az bizony árt.

A kuplungnak legalábbis mindenképpen, a lamellák beverik a kuplungkosarat, a hőterhereléstől deformálódhatnak a lamellák, kopnak a súrlódótárcsák, amiktől több kopadék kerül az olajba - száraz kuplungnál pedig megéghetnek a lamellák - a végén pedig elkezd csúszni a kuplung, vagyis drága tud lenni.

420A8530

De nem esik jól a láncnak sem, a hirtelen rántástól szakaszosan megnyúlik, onnantól nem lehet többet pontosan beállítani a láncfeszességet, a lógó lánctól jobban kopnak a lánckerekek, illetve felesleges terhelést kapnak a váltókihajtás-tengely csapágyai.

Aztán ha nem finoman teszed le az elejét, az első villára ható hirtelen és nagy terhelés elmozdíthatja a szimeringet, és elkezdhet folyni a villaolaj. De ha a technikád hibátlan, akkor sem garantált, hogy nem okozol kárt. Nem minden motor kenési rendszere van felkészítve az ilyen mutatványra, hosszan lógatva kenési problémák léphetnek fel - vagy az olajszivattyú nem tud kellő mennyiséget felszívni az olajteknőből, szóróolajozású konstrukcióknál pedig a vezérműlánc nem tud elég olajat felhordani a vezérléshez a hengerfejbe. A bizonyos motorok bírják az ilyesmit (jellemzően sportmotorok és endurók), mások pedig nem.

img 0754

Ezen felül további gondok is adódhatnak, például egy kellően hosszan kitartott egykeréknél lehet akkora fordulatkülönbség az első és a hátsó kerék között, hogy az ABS hiba kódot dob, és leáll, illetve régebbi konstrukciók a lerakásnál, ahogyan a lelassult első kerék hirtelen megpróbálja felvenni a tempót, elszakadhat a kilométeróra-spirál.

Röviden: ha jól csinálod, az egykerék nem ártalmas, de a hosszú lógatást nem minden konstrukció szereti.