Tönkreteszi-e a váltót a kuplung nélküli váltás?

2018.02.16. 05:51

Talán hallottál már arról, hogy motoron lehet, sőt, szokás kuplung nélkül váltani. Miről is van szó, és okozhat-e bajt?

Mivel a motorok váltójában nincs szinkron, sem más, ami a kapcsolást könnyítené, a kapcsolódó fogaskerekeket csak akkor tudod széthúzni, ha tehermentesek. Gyorsításnál és motorféken a fogaskerekek egymásnak feszülnek, ezt az erőfolyamot szakítja meg a kuplung - és ilyenkor úgy váltasz, ahogyan a rutinórán tanítja az oktató. De igazából a kuplung csak az elindulásnál és a megállásnál szükséges.

Kuplung: csak elindulásnál és megállásnál szükséges, a többi esetben csak opció
Kuplung: csak elindulásnál és megállásnál szükséges, a többi esetben csak opció

A sikeres kuplung nélküli váltás kulcsa, hogy akkor rúgjuk át a fokozatot, amikor tehermentesítjük a fogaskerekeket, vagyis a gázelvétel pillanatában. Az időzítés a lényeg: elcsukod a gázt, és még mielőtt kialakulna a motorfék, már húzod a következő gangot.

Utcán kényelmes, pályán fontos másodperceket jelent a kuplung nélküli váltás. A gyorsváltó sokáig kizárólag a pályamotorosok kelléktárában szerepelt
Utcán kényelmes, pályán fontos másodperceket jelent a kuplung nélküli váltás. A gyorsváltó sokáig kizárólag a pályamotorosok kelléktárában szerepelt

Ha jól csinálod, semmilyen károsodást nem okozol a motorodnak, megfelelő technikával rendeltetésszerű használatnak minősül, sőt, simább és gyorsabb tud lenni, mint kuplunggal maszatolva. Ha nem érzed a motort, ha feszíted a váltókart, recsegnek kapcsolások, erőből kell bepréselni a fokozatokat, akkor viszont ne erőltesd, mert tönkre fogod tenni, sérülhetnek a fogaskerekek és a léptetővilla.

A KTM 1290 Super Duke R-nek a váltóját kimondottan a kuplung nélküli váltáshoz optimalizálták
A KTM 1290 Super Duke R-nek a váltóját kimondottan a kuplung nélküli váltáshoz optimalizálták

Nem minden motorral egyformán könnyű a kuplung nélküli váltás - a nagy lendtömegűeknél, vagy a hosszú kiosztású váltóknál, amelyek fokozatok között nagyot ejtenek, kevésbé működik. Nagy choppereken általában nehéz, míg pörgős, rövid kiosztású motoroknál sokkal simábban megy. Típusonként változik a fordulatszám is, amikor a legsimább a kapcsolás, általában nagy fordulaton könnyebb.

És mi a helyzet a kuplung nélküli visszaváltással?

Semmi extra, ugyanúgy kell, mint felfelé. Elcsukod a gázt, és rátaposol a karra, a lényeg ekkor is az időzítés - akkor a leghatékonyabb, ha közben már fékezel. Ez valamivel nehezebb mutatvány, és érdemi előnye sincs - kivéve ha letört a kuplungkarod, elszakadt a bovden vagy elkezdett szivárogni a hidraulika, és még haza szeretnél érni.

Mindkét irányba működő gyorsváltó az MV Agusta Turismo Velocén
Mindkét irányba működő gyorsváltó az MV Agusta Turismo Velocén

Létezik gyorsváltó, aminek viszonylag egyszerű a működési elve, a váltókar felfelé mozdítására egyszerűen megszakítja a gyújtást, amitől egy pillanatra megszűnik a vonóerő, és simán becsúszhat a következő fokozat. Az elmúlt években jelentek meg nagy számban a visszafelé is működő gyorsváltók, amelyek lefelé is megszakítják a gyújtást. Ezek bolondbiztos működéséhez elengedhetetlen a csúszókuplung - egyfelől ezzel kímélik a hajtásláncot, másrészt így elkerülhető, hogy keresztbe álljon a motor. A legfrissebb, sportos motoroknál már annyira a gyorsváltóhoz fejlesztenek, hogy a kapcsolócsillag fel- és lefutó élét is a kuplung nélküli váltáshoz optimalizálják.