Maradjak a túránál, vagy eljött a sporttúra ideje?

2017.09.23. 13:24

Tisztelt Nepperűző !

Kb. 55 000 kilométernyi Yamaha XJ900S Diversion használat után (bár csak 67 000 km van a drágaságomban) kicsit többre, jobbra vágyom.

A pénz a legkevesebb, tehát az nem számít. Úgyis motorbeszámítás és/vagy részletfizetés jöhet csak szóba.

Yamaha FJR1300 , Honda VFR1200 esetleg VFR800 vagy Suzuki DL650 legyen? Nem szeretek láncot ápolni, felnit takarítani. Ebből a szempontból a két kardános esélyesebb. Az utóbbiak súly/lóerő (bocsánat, kW ) aránya viszont talán kedvezőbb. Mivel a mostani gépre a karbantartáson kívül nem kellett költenem, ezért a tartósság, komoly futásteljesítmény mellett/után a használati élvezet, ami számít.

Köszönettel: Csaba

Kedves Csaba!

Annyira eltérő motorokat soroltál fel, hogy nagyon nehéz megmondani, melyik fog neked legjobban feküdni, de azért igyekszem mindegyikről felparaméterezni téged.

Az XJ900S után az FJR1300 a logikus választás, hiszen mindent tud, ami az XJ-ben jó volt, és mindenen javítottak, ami rossz volt benne. Elképesztően tartós, pláne az első szériákról hallottam sok jót, a későbbiek sem rosszak, de azoknál sok esetben rossz kompromisszumokat kötöttek a tervezők a minőség vs. gyártási optimalizálás vitában.

2001-től gyártják, az első széria az RP04, de sokan ajánlják a 2003-tól gyártott RP08-at, annál alap volt az ABS, nagyobb a féktárcsája, más a főfékhenger, és még sok apróság. A 2004-től gyártott RP11-nél az új üzemanyagszivattyú a fontos újítás. 2006 volt az első nagy frissítés, akkor mutatták be az RP13-at, teljesen új idomokkal, hűtővel, kormánnyal, üléssel, katalizátorral. Ekkor jelent meg a félautomata váltós változat is (FJR1300 AS), ami szerintem egy rossz koncepció, lehet, hogy valakinek bejött, de én nem ajánlom.

Ezen voltak kisebb módosítások, aztán 2013-ban jött a teljesen átdolgozott új változat, elektronikus gázkarral, kipörgésgátlóval, üzemmódkapcsolóval, tempomattal, új futóművel, ledes irányjelzőkkel - és megjelent az elektronikusan állítható futómű is. A félautomata váltó továbbra is elhibázott történet. Aztán tavaly bemutattáka legújabb változatot, hatos váltóval.

A Honda VFR1200 papíron nagyjából azt ígéri, mint az FJR1300 - négy henger, rengeteg erő, kardán, bársonyos full extrás érzés - de nagyon máshogyan adja elő. Elég hasalós motor, ha nem vagy hozzászokva, akkor szendvedés lesz, amikor nincs meg a nagy tempó. A másik, hogy a hasalósságához képest viszont meglepően hosszú a tengelytáv és lapos a villaszög, ezért nincs meg benne a várt sportmotoros fürgeség. Viszont nagyon erős, és az FJR-rel felautomatájával ellenben a Honda duplakuplungos automata váltója jó.

vfr1200-02

A VFR800 megint elég sportos váltás. A lánckenés és felnitakarítás be fog kerülni a rutinodba - egyébként mindkettő kivédhető, a kenés automata olajozóval, a tisztítás pedig minőségi láncsprével, ami nem verődik le a francba. Ahogyan az 1200-as, a 800-as is megbízható motor, tudják azt, amitől a hondások fanatikussá váltak. A Diversion után ez is elég hasalósnak fog tűnni.

A DL650 ellen nehéz érveket felhozni, takarékos, megbízható, és dinamikában ott van, ahol a mostani motorod. Ráadásul nincs benne sok olyan prémium sallang, amit kizárólag az első tulajdonos élvez, a többi csak szív vele - viszont az előző háromhoz, de főleg az első kettőhöz képest sokkal kevesebben fogják csodálva bámulni a parkolóban.

Egyikkel sem fogsz mellényúlni, viszont mind a néggyel menj egy kört, mielőtt vásárolsz.

Üdv:

Nepperűző