Mire figyeljek, ha sportmotort veszek?

2017.01.30. 14:46

Kedves Nepperűző!

Azért írok neked, mert korábban olvastam tőled, hogy egy jó Kawasaki ZX-6R kiválasztásához kell a tapasztalat, sajnos nekem ez hiányzik, ezért szeretnélek megkérni, hogy írj le egy-két dolgot, amit ha kipróbálásnál leellenőrzök, akkor nem foghatok nagyon mellé. Egy 2005-ös, 36 ezret futott modellt néztem, elmenni még nem volt időm, de épnek néz ki.

Nagyon köszönöm!

Üdv!

Mátyás

Kedves Mátyás!

Ha 2005-ös 636-os Ninját keresel, érdemes tudnod, hogy az alapok a közvetlen elődből jönnek, viszont más a hengerfej, a vezérműtengely és a dugattyúk. Típushiba nincs, viszont van néhány apróság, amikre figyelni kell. A 2003-2004-es modelleknél a vezérlés volt a gyenge pont, ha nem cserélték előírásszerűen. Emiatt kell a fül, hogy kihalld a lánc és az elfáradt feszítők zaját.

Problémás lehet még a kipufogócsappantyúhoz tartozó szervomotor - mármint nem maga az egység a problémás, hanem az eset, amikor valaki fogalmatlanul kipufogótuningra adja a fejét, és ügyködés közben tönkreteszi vagy a léptetőt, vagy a vezérlőjét. Ha ez bekövetkezett, a műszerfalon felvillan a hibajelző (FI).

Előfordulhat a fojtószelep-szenzor hibája, olyankor a bemelegedett motornál teljesítményvesztés lép fel, elkezd dadogni, sőt, le is állhat, de gyorsításkor kilökődő füst is utalhat erre. Ez viszonylag olcsón javítható, 30-40 ezer forint körüli összegből cserélhető, a kipufogócsappantyú viszont zsebbenyúlós tétel - akkor már érdemes elállni.

Ezek a típusspecifikus dolgok, és gyakorlat nélkül egyiket sem fogod kiszúrni. Apró zajok? Amikor a motor hörgő hangjától már félig erekciód van, akkor ezekre nem tudsz figyelni. Aztán ugyanilyen az esetleges elgyengülés: ha nem tudod, milyen, amikor 14 ezres fordulatnál 128 lóerő dolgozik alád, és az életedért kapaszkodsz, nem fog feltűnni 15 lóerő hiánya sem. Rohadt nehéz műfaj ez.

Ha nem tudsz olyan embert vinni magaddal, aki látott már sportmotorokat, akkor érdemes egy megbízható szervizt megkérned az átnézésre (kb. 5-15 ezer forint), lehetőleg olyat, akiknek van hibakód-olvasójuk, és nem is félnek használni.

Amit viszont te is megtehetsz, azok a legalapabb átkúrás-csekkoló lépések. Például kérd le a motor kilométer-állásait, vesd össze azokat a valósággal, érdeklődj utána a szerviztörténetnek, és nézd át alaposan a motort, mérd fel a kopó-fogyó alkatrészek állapotát és az esetleges balesetek nyomait.

Féktárcsa, fékbetét, gumik, kormánycsapágy - az első fékbetétek kb. 30 ezerbe kerülnek, a tárcsák darabja 30-40, egy szett gumi 70-80 rugó, kormánycsapágy egy huszas, láncszettre is el lehet költeni 40-50 ezret, ha összeadogatod, ezek elég húzós költségek. Előbb-utóbb úgyis cserélni kell őket, de sokat számít, ha nem vásárlás után egyből kell ráköltened. A motorolaj, a szűrő, a légszűrő, a fékfolyadék, a gyertyák és a villaolaj cseréje is szemmel látható összeg lesz, és ezeket mindenképpen érdemes lesz kapásból meglépned.

KAWASAKIZX-6R-1561 6

A törésnyomokat sportmotoron nehéz megtalálni, hiszen idom takar mindent - és ha pályaidommal használták, csak a csili-vili külsőt látod. Érdemes megnézni az idomok belsejét, van-e javítási nyom. Ez nem tuti biztos, mert vannak olyan műanyagos mágusok, akik úgy rakják szilánkokból össze, hogy soha nem találod meg a javítás nyomait, de azért nem ez a jellemző. Nézd meg az idomok gyártási idejét, ha gyanús szórás van, akkor te is gyanakodj.

Nézd végig a telókat, van-e sérülés a becsúszószáron, nézd meg a kormányütközőket, van-e rajta sérülés vagy deformálódás, és a hűtőt, hogy benne van-e az első kerék nyoma. Nem kell, hogy minden karc elrettentő legyen - eldőlés vagy csúszásnyom nem akkora gond, az előfordul, a lényeg, hogy a szerkezeti elemek épek legyenek.

Nem gondolom, hogy ennyi infóval különösebben fel lennél vértezve, de ha ezeken alaposan végigmész, a lehető legjobban minimalizálod a lyukra futás esélyét.

Üdv:

Nepperűző